تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۴
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۱۷۰۹۸
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
بررسی تولید و تقاضای شمش سرب در 5 ماه ابتدایی سال 2018

رشد تقاضای شمش سرب در ماه می 2018

می متالز - براساس اطلاعات گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی (ILZSG)، آمار تولید معدنی، تولید فلز و تقاضا برای سرب در 5 ماه ابتدایی سال 2018 منتشر شد. طی این زمان، بازارهای جهانی نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد رشد تقاضا برای سرب بودند اما از آنجایی که رشد تولید از رشد تقاضا بیشتر بود، کسری موجود در بازار کاهش یافت که همین امر عاملی منفی در رشد قیمت این کامودیتی در بازارهای جهانی بود.
رشد تقاضای شمش سرب در ماه می 2018

به گزارش می متالز، و براساس اطلاعات منتشر شده توسط گروه مطالعات بین‌المللی سرب و روی (ILZSG)، میزان تولید معدنی، تولید فلز سرب و تقاضا برای سرب در 5 ماه ابتدایی سال 2017 و 2018 در نمودار 1 آورده شده است. همان‌طور که در نمودار مشاهده می‌شود تولید معدنی، تولید فلز و تقاضا برای سرب طی 5ماه ابتدایی سال 2018 نسبت به 5ماه ابتدایی سال 2017 رشد داشت. این رشد در زمینه تولید معدنی حدود 3.1 درصد، در تولید فلز سرب حدود 1.6 درصد و درخصوص تقاضا حدود 1.4 درصد بود. بنابراین میزان رشد تولید در این مدت از رشد تقاضا پیشی گرفت اما همچنان تقاضا برای شمش سرب بیش از عرضه این فلزات است. همچنین از نیمه دوم سال 2018 باید شاهد بازگشایی معادن جدید سرب و روی در دنیا بود که همین امر می‌تواند در ماه‌های آتی زمینه افزایش بیش از پیش تولید معدنی سرب را فراهم کند.

در نمودار 2، میزان تولید معدنی سرب، تولید فلز و تقاضا برای شمش سرب طی 5 ماه ابتدایی سال 2018 به تفکیک ماه آورده شده است. همان‌طور که در این نمودار مشاهده می‌شود، تولید معدنی سرب در ماه مِی در بیشترین میزان خود قرار دارد. میزان تولید معدنی با 3.3 درصد رشد نسبت به ماه قبل خود به 410 هزار و 500 تن رسید. میزان تولید فلز سرب در ماه مِی نیز با 1.8 درصد رشد نسبت به ماه پیش از آن به 973 هزار و 800 تن رسید. بالاتر بودن رشد تولید معدنی نسبت به تولید فلز سرب حاکی از افزایش تولید معدنی نسبت به تولید ثانویه دارد.

در نمودار 2، میزان تقاضا برای شمش سرب طی 5 ماه ابتدایی سال 2018 به تفکیک ماه نیز مشاهده می‌شود. همان‌طور که در نمودار 2 مشاهده می‌شود تقاضا در ماه مِی نسبت به ماه آوریل رشد 0.7 درصدی داشت، اما همچنان تقاضا برای شمش سرب در ماه مارس بیشترین میزان طی دوره مورد بررسی بود.

باتوجه به سیاست‌های انبساطی که دولت چین در ماه‌های اخیر اتخاذ کرد و به بانک‌های این کشور دستور داد تا روند اعطای وام را تسهیل کند انتظار افزایش تقاضا برای انواع کامودیتی‌ها ازجمله سرب دور از ذهن نیست. هرچند سیاست‌های اقتصادی ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نیز بر این بازار بی‌تأثیر نبوده و توانست طی یکسال اخیر هرگونه پیش‌بینی بازاری را با تغییر مواجه کند.

عناوین برگزیده