تاریخ: ۰۲ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۱۵
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۱۷۱۱۰
سرویس خبر : آهن و فولاد
پیش‌بینی رشد بازار فروآلیاژ چین

نقش چین در کنترل بازار جهانی فروآلیاژ

می متالز - فروآلیاژ به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بازوهای تولیدی جهان در صنعت فولاد شناخته می‌شود. استفاده سالیانه از این مواد با افزایش تقاضا برای فولادهای آلیاژی رو به افزایش است؛ به‌نحوی که پیش‌بینی می‌شود تا سال 2024 بازار فروآلیاژ با رشد سرمایه‌گذاری بسیاری همراه خواهد بود.
نقش چین در کنترل بازار جهانی فروآلیاژ

به گزارش می متالز، طبق پیش‌بینی‌های انجام شده توسط انجمن جهانی فولاد، بازار جهانی فروآلیاژ تا پایان سال 2024 به 65 میلیارد دلار می‌رسد که براساس نرخ رشد سالیانه میزان افزایش آن 6 درصد خواهد بود.

افزایش تقاضای فولاد در صنایع تولید نهایی مانند خودروسازی و ساخت‌وساز مهم‌ترین هدایت‌گر بازار فروآلیاژ در بازار جهانی است؛ این افزایش تقاضا در تمامی مناطق دنیا یکنواخت نیست  و بعضی مناطق تقاضای بالاتری دارند. آسیا به‌علت صنعتی‌شدن و افزایش ساختمان‌سازی که استفاده از فولادهای آلیاژی در آن رو به افزایش است، سهم قابل توجهی از بازار جهانی فولاد را به خود اختصاص داده است. طبق آمار اعلام‌ شده از سوی انجمن جهانی فولاد، سهم این منطقه از بازار جهانی فولاد در سال 2015، بیش از 25 میلیارد دلار گزارش شده است. در منطقه آسیا، چین به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین کشورهای مصرف‌کننده فروآلیاژ، همواره با افزایش تقاضای داخلی روبه‌رو بوده که همین امر موجب گسترش بازار جهانی فروآلیاژ شده است.

چشم‎انداز رقابتی بازارهای فروآلیاژ با وجود تعدد شرکت‌های تولیدکننده بزرگ، متوسط و کوچک بسیار متنوع و پیچیده است. 5 شرکت برتر از جمله اوراسیا نچرال ریسورسز،Sinosteel Jilin ، S.C. Feral، Minmetals  چین و Shenjia  شانگهای کمتر از یک دهم کل بازار فروآلیاژ در سال 2015 را تشکیل دادند که این امر نشان‌دهنده بازار وسیع این ماده‌ است که از آن به عنوان بازوی کمکی صنعت فولاد نام برده می‌شود.

طبق گزارشات مرکز تجارت جهانی در سال 2017 بیش از 13 میلیون و 400 هزار تن فروآلیاژ به مناطق گوناگون جهان صادر شده است. بازار جهانی فروآلیاژ همواره با روندی افزایشی همراه بوده است. در سال 2017 و با افزایش قطعی قیمت جهانی فروآلیاژ شرایط ویژه‌ای فراهم شد که در نتیجه آن حجم سرمایه‌گذاری افزایش یافت و به تبع آن میزان تولید و صادرات نیز بالارفت.

چین به‌عنوان بزرگ‌ترین واردکننده فروآلیاژ نقش به‌سزایی را در بازار جهانی این محصول ایفا می‌کند؛ به‌طور مثال مقدار واردات این کشور از آفریقای جنوبی در سال 2017 بیش از 4 میلیون 11 هزار تن بوده است که در نوع خود رکورد به‌حساب می‌آید. تقاضای چین به اندازه‌ای است که باعث شده تا این کشور با سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر، از منابع آن‌ها نیز جهت تأمین تقاضای خود بهره‌برداری کند؛ به‌عنوان مثال چین با سرمایه‌گذاری 7 میلیارد دلاری در اراک برای تولید فروآلیاژ سرمایه‌گذاری کرده است.

لازم به ذکر است  که با توجه به کاهش قیمت سنگ منگنز در سال 2015، قیمت فولادهای آلیاژی نیز با افت شدید قیمت همراه بود که همین امر موجب کاهش تولید محصولات فولادی شد. افزایش مجدد تقاضای چین در ماه‌های پایانی سال 2017 عامل اصلی افزایش قیمت منگنز بود که خود این روند صعودی موجب متعادل شدن قیمت فولاد در این سال شد.

عناوین برگزیده