تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۲۷
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۱۷۲۴۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
معامله 39 هزار تنی آلومینیوم در 4 ماه

بازار فلزات را دریابید

می متالز - آمار معاملات آلومینیوم نشان می‌دهد که در 4 ماه ابتدای سال 97 با وجود آنکه تنها 40 هزار تن آلومینیوم در بورس کالای ایران عرضه شد، اما 39 هزار تن از این محصولات به فروش رفتند. در حالی که طی مدت مشابه سال گذشته، با وجود عرضه 60 هزار تنی آلومینیوم در بورس کالا، تنها 29 هزار تن از این محصول مورد معامله قرار گرفت.
بازار فلزات را دریابید

به گزارش می متالز، آلومینیوم همانند همه فلزات اساسی در دنیا روند نزولی قیمت را در پیش گرفته است و خبری از افزایش قیمت آن نیست؛ به‌طوری که حتی در مقاطعی قیمت آن به 2 هزار دلار بر هر تن نیز رسید. اما این پایان کار نیست و هنوز چشم‌انداز مشخصی از بازار آلومینیوم در دنیا وجود ندارد. جنگ تجاری میان آمریکا و دیگر کشورها بر سر تعرفه‌های آلومینیوم ادامه دارد و ارزش دلار نیز در مقابل دیگر ارزها بیش از پیش افزایش یافته است و همین مسأله باعث کاهش قیمت‌های جهانی فلزات شده است. در هنگام نگارش این مقاله قیمت طلا به کمترین حد خود در 18 ماه گذشته رسیده، قیمت مس نیز به زیر 6 هزار دلار بر هر تن سقوط کرده و روی نیز از 3 ماه گذشته بیش از یک هزار دلار در هر تن کاهش یافته و به 2 هزار و 400 دلار در هر تن رسیده است. بنابراین چشم‌انداز برای فلزات اساسی در کوتاه‌مدت مشخص نیست؛ هر چند که برخی، قیمت‌های کنونی را کف قیمتی فلزات تصور می‌کنند و اعتقاد دارند که قیمت‌ها به‌زودی افزایش خواهند یافت.

در بازار داخلی برخلاف بازارهای جهانی انقلابی رخ داده است و قیمت‌های عرضه بورس با بازار آزاد بیش از 2 برابر تفاوت دارند. دلیل این تفاوت نیز همان‌گونه که بارها از سایت فلزات آنلاین عنوان شد، تفاوت میان نرخ ارز دولتی دستوری با نرخ ارز آزاد است. متأسفانه متولیان به‌جای حل کردن مسأله، صورت آن را پاک کرده‌اند و گمان می‌کنند با تثبیت دستوری و قیمت‌گذاری دستوری می‌توانند قیمت نهایی را برای مصرف‌کننده ارزان سازند. اما تاریخ اقتصاد بارها به تجربه ثابت کرده است که چنین سیاست‌هایی با صورت بر زمین می‌خورند و آسیب‌دیدگان این سیاست نیز جزء تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی نیستند. بنابراین سیاست‌گذاران باید دست از لجبازی بردارند و تصمیم صحیحی در جهت منافع تولیدکنندگان اتخاذ کنند. اتفاقی در بازار آلومینیوم رخ داده، غیر قابل باور است. این فلز در بورس کالا با قیمت 11 هزار تومان در هر کیلوگرم معامله می‌شود. اما هنگام تنظیم این گزارش قیمت بازار آزاد در حدود 25 هزار تومان برای هر کیلوگرم است. در این میان سئوال مهم این است که تفاوت 14 هزار تومانی قیمت میان بورس کالا و بازار آزاد به جیب چه کسانی می‌رود؟ دولت؟ تولیدکننده؟ مصرف‌کننده؟

نمودار 1 نشان می‌دهد که طی 4 ماه ابتدایی سال، حدود 40 هزار تن آلومینیوم در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 77 هزار تن تقاضا وجود داشت و در نهایت 39 هزار تن از این محصولات مورد معامله قرار گرفتند. در حالی که در سال گذشته طی همین مدت، 60 هزار تن آلومینیوم در بورس کالا عرضه شده بود که 32 هزار تن تقاضا داشت و تنها 29 هزار تن از این محصولات به فروش رفت.

عناوین برگزیده