تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۳۳
بازدید: ۲۳۰
کد خبر: ۱۷۲۴۷
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی
نگاهی به دلایل رشد تولید باتری‌های لیتیوم- یون تا سال 2025

کاهش قیمت تمام‌شده، محرک رشد صنعت باتری‌ها

می متالز - صنعت باتری‌ها با شتاب بیش از پیش در حال رشد است. این رشد بیشتر تابع افزایش تولید خودروهای برقی است و تقاضا برای مواد اولیه ساخت باتری را افزایش خواهد داد. در این گزارش نگاهی به این موضوع انداخته می‌شود.
کاهش قیمت تمام‌شده، محرک رشد صنعت باتری‌ها

به گزارش می متالز، در سال‌های اخیر صنعت خودورهای برقی رشد روزافزونی را تجربه می‌کند. این امر ارتباط تنگاتنگی با رشد تولید باتری‌ها و در نتیجه صنایع مرتبط با آن دارد. لیتیوم، کبالت، نیکل، گرافیت و ...  از جمله مواد معدنی هستند که تقاضای آن‌ها در صنایع باتری‌‌سازی به‌شدت رو به افزایش است.

پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که تا سال 2025  میزان تولید باتری‌های لیتیوم- یون رشد تا 7 برابری را نسبت به سال 2018 تجربه خواهد کرد. استفاده از مواد پیشرفته‌تر در صنعت خودروهای برقی منجر به کاهش قیمت‌ تمام‌شده آن‌ها می‌شود. این امر در کنار توجه دولت‌ها (مخصوصا در کشورهای پیشرفته) برای اختصاص تسهیلات به این صنایع منجر به روند رو به رشد بازار این خودروها شده است. درنتیجه این عوامل تقاضای جهانی برای فلزات اساسی و همچنین فلزات گران‌بهای مورد استفاده در صنعت باتری‌ها افزایش پیدا کرده است. البته گمانه‌‌زنی‌هایی مبنی بر افزایش نگرانی‎ها از تأمین برخی مواد اولیه برای تقاضای بازار باتری‌ها وجود دارد. کبالت یکی از این موارد است که مشکلات کشور کنگو (تولیدکننده 60 درصد از کبالت جهان) تأمین آتی این فلز را با ابهام مواجه کرده است. اما در مقابل، بازار افزایش ظرفیت‌های تولید لیتیوم همچنان داغ است؛ به‌نحوی که برخی کارشناسان خبر از عرضه مازاد لیتیوم تا 7 هزار تن در پایان سال 2018 و نیز مازاد 29 هزار تن در سال 2019 داده‌اند که این موضوع قیمت لیتیوم را با کاهش اساسی رو‌به‌رو خواهد کرد. البته این کاهش قیمت را نمی‌توان خیلی مثبت ارزیابی کرد؛ چرا که تولیدکنندگان مواد اولیه خود نیز برای طرح‌های توسعه‌ای نیازمند تأمین مالی هستند و کاهش مداوم  قیمت مواد اولیه، آن‌ها را از این امر باز خواهد داشت.

نمودار 1 میانگین هزینه تولید باتری بر اساس دلار بر کیلووات ساعت طی سال‌های اخیر و نیز پیش‌بینی آینده را نشان می‌دهد. چنان‌که پیداست، هزینه تولید هر واحد کیلووات ساعت باتری، از بیش از 600 دلار در سال 2010 به 300 دلار در سال جاری رسیده است. شواهد نشان می‌دهد که این روند ادامه‌دار بوده و تا سال 2030 هزینه تولید باتری به کمتر از 50 دلار برای هر کیلووات ساعت خواهد رسید. در نهایت این کاهش قیمت تمام‌شده در تولید باتری‌ها، سبب کاهش قیمت فروش آن‌ها و متعاقبا کاهش قیمت خودروهای برقی خواهد شد. این امر به رشد فروش خودروهای برقی در ازای خودروهای احتراق داخلی کمک شایانی خواهد کرد.

گفتنی است کشور چین یکی از اصلی‌ترین تولیدکنندگان خودروهای برقی در جهان به‌شمار می‌رود، این کشور در سیزدهمین چشم‌انداز 5 ساله خود، تولید 5 میلیون خودروی برقی تا سال 2020 را در دستور کار قرار داده است. مسلما این رویکرد به افزایش تولید باتری در جهان منجر خواهد شد.

عناوین برگزیده