تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۲
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۱۷۲۶۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
سهم 7.6 درصدی واردات خاورمیانه از تجارت جهانی کاتد

چشم‌انداز مثبت اقتصاد ترکیه، محرک واردات کاتد به منطقه

می متالز - واردات کاتد مس به خاورمیانه، سهمی کمتر از 10 درصد تجارت جهانی این فلز سرخ را به خود اختصاص می‌دهد که بیشترین بخش آن متعلق به ترکیه است.
چشم‌انداز مثبت اقتصاد ترکیه، محرک واردات کاتد به منطقه

به گزارش می متالز، سهم ترکیه از واردات کاتد مس به خاورمیانه در سال 2001 برابر با 85 درصد بود که با رشد واردات این فلز صنعتی به عربستان و امارات متحده عربی، به تدریج از سهم ترکیه کاسته شد و در سال 2016 به 51 درصد رسید. روند سهم وارداتی خاورمیانه از تجارت جهانی کاتد طی 2 دهه گذشته صعودی بود.

با استناد بر آمار داد و ستد کاتد مس در خاورمیانه، تراز تجاری این فلز سرخ در منطقه وارداتی است و به‌رغم اندک افت و خیزهایی در دهه 2000 میلادی، سیری صعودی را پشت سر گذاشت. خالص واردات کاتد مسی به خاورمیانه در سال 2001 برابر با 160 هزار تن بود که با نرخ رشد سالانه 17.8 درصدی به حدود 700 هزار تن در سال 2010 رسید. روند خالص واردات در دهه 2010 متفاوت بود. ابتدا تا سال 2013 کاملا نزولی بود و به حداقل 530 هزار تن رسید و سپس روندی کاملا صعودی پیش گرفت و به 680 هزار تن در سال 2016 رسید. علت این امر کاهش میزان واردات امارات متحده عربی و عدم رشد واردات ترکیه در سال‌های ابتدایی دهه 2010 بود. نمودار 1، تراز تجاری کاتد مس خاورمیانه را به‌همراه سهم واردات کاتد به این منطقه از کل تجارت جهانی را برای سال‌های 2001 تا 2016 نشان می‌دهد.

سهم واردات کاتد مس خاورمیانه از کل تجارت جهانی این فلز سرخ در بازه 16 ساله مورد بررسی تقریبا صعودی بود و از حدود 3 درصد در سال 2001 به 7.6 درصد در سال 2016 رسید. متوسط سهم وارداتی منطقه طی این بازه برابر با 7 درصد بود که با توجه به رشد سالانه 10 درصدی خالص واردات کاتد به منطقه، انتظار می‌رود در سال‌های آتی نیز در همین سطح باقی بماند و یا افزایش پیدا کند. همان‌طور که بیان شد، ترکیه با متوسط سهم 62 درصدی از واردات کاتد به خاورمیانه، مهمترین نقش در بازار مصرف این فلز سرخ در منطقه را بازی می‌کند. با توجه به پیش‌بینی توسعه اقتصادی این کشور از ابتدای دهه 2020 میلادی، انتظار افزایش تقاضای وارداتی کاتد مس این کشور نیمه‌اروپایی- نیمه‌آسیایی، دور از ذهن نیست.

واردات کاتد مس ترکیه در سال 2016، حدود 135 هزار تن بود که با رشد 7.5 درصدی به بیش از 400 هزار تن در سال 2016 رسید. سهم ترکیه از کل واردات کاتد به خاورمیانه در سال 2001 برابر با 85 درصد بود که به‌تدریج با افزایش واردات کاتد عربستان و امارات متحده عربی، کاهش یافت و به حدود 51 درصد در سال 2016 رسید. به‌طور متوسط بیش از نیمی از کاتد وارداتی به خاورمیانه خوراک واحدهای نیمه‌ساخته مسی و آلیاژی در صنایع پایین‌دست ترکیه می‌شود. علاوه بر صنعت قدرتمند تولید مفتول و طبعا سیم و کابل در ترکیه، این کشور، تولیدکننده مهم لوله مسی و تجهیزات سرمایشی، گرمایشی و تهویه مطبوع نیز به‌شمار می‌رود. از این رو، با رشد جمعیت، توسعه ساخت و ساز و شبکه برق و مخابرات در ترکیه، میزان مصرف مس سیری روبه‌رشد خواهد داشت و با توجه به وابستگی بازار مصرف مس این کشور به کاتد وارداتی، در آینده نیز تقاضای این فلز سرخ در ترکیه از محل واردات تامین خواهد شد.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد