تاریخ: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۱۱
بازدید: ۱۸۹
کد خبر: ۱۷۵۸۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روابط تجاری میان ابوظبی و تهران

می متالز - روابط تجاری میان ابوظبی و تهران که طی سال های اخیر مطلوب دنبال می شدند، تحت تاثیر چندین فاکتور اخیرا به تیرگی گراییده اند.
روابط تجاری میان ابوظبی و تهران

به گزارش می متالز، امارات متحده عربی حمایت تمام قد خود را از تحریم های ایالات متحده علیه ایران ابراز نموده که این امر ممکن است چالش های جدیدی را برای جامعه تجاری ایران خصوصا بخش فولاد که امارات را مقصد خوبی برای تولیدات خود یافته بود ایجاد نماید. بر این اساس، امارات قصد دارد تا فاصله بخش بانکی خود را از همکاری با ایران افزایش دهد تا از قرار گرفتن تحت تحریم های ایالات متحده در امان بماند. بانک مرکزی امارات اعلام کرده که تجارت بانک های این کشور با ایران با چند ارز بین المللی ممنوع میباشد که دسترسی فولادسازان ایران به وجه فروش محصولات خود را مشکل تر می سازد.

امارات اخیرا اعلام کرده که از تاریخ ۱ ژانویه ۲۰۱۹ از پذیرش کشتی هایی که تحت لیست سیاه قرار گرفته اند خودداری خواهد نمود. کشتی ها با پرچم ایران و با از مبدا ایران از ۴ نوامبر امسال با شروع دور دوم تحریم های امریکا تحت لیست سیاه قرار خواهند گرفت. همانطور ک پلنر پیشتر خبر داده بود، امارات متحده عربی چند روز پیش از کشتی های ایرانی خواست تا بنادر این کشور را ترک نموده و به قطر یا عمان بروند.

تمام کشتی هایی که به محوطه خلیج فارس وارد می شوند بایستی مسیریاب خود را در تمام طول مسیر روشن بگذارند تا قابلیت کنترل جهانی داشته باشند. در غیر اینصورت به منزله سفر به ایران تلقی شده و جزء لیست سیاه منظور خواهند شد. همچنین، کشتی های بارگیری شده در بنادر ایران قادر نخواهند بود که بارنامه سوئیچ با مبدا امارات تهیه نمایند. این فاکتورها باعث مشکل تر شدن صادرات فولاد از ایران خواهد شد.

لازم به ذکر است که تجارت فولاد میان ایران و امارات که یکی از مقاصد اصلی فولادسازان ایرانی است تقریبا به حال تعلیق درآمده است و پس از خریدهای انجام گرفته در چندماه اخیر، حتی مذاکره جدیدی میان دو کشور انجام نشده است. خریداران منتظر رسیدن محموله های بیلت خریداری شده هستند و برای تقاضای جدید به تامین کنندگان سایر کشورها روی آورده اند. از سوی دیگر، تامین کشتی برای بارگیری در بنادر ایران بسیار مشکل شده است و حتی در صورت توافق با یک کشتی، هزینه حمل به شدت بالا پیشنهاد می شوند.

هزینه کشتی هایی که پیشتر به ۱۷ دلار/ تن سنگ آهن ایران را به مقصد چین بارگیری می کردند اکنون به بیش از ۲۵ دلار/تن رسیده که قیمت محصولات ایرانی را عملا غیر رقابتی می سازد. صادرات محصولات فولادی ایران به امارات اعم از میانی و نهایی در سال ۹۶ بیش از ۱/۶ میلیون تن بوده است که نزدیک به ۲۰ درصد صادرات ایران را تشکیل می دهد.

یافتن بازار جایگزین برای این حجم از فولاد می تواند دردسر بزرگی را برای فولادسازان کشور ایجاد نماید.

منبع: پلنر
عناوین برگزیده