به گزارش می متالز، تا کنون تعداد زیادی از خودروسازان خارجی فعالیت خود را با کشور ایران قطع کردهاند و این تصمیم گیری، صنعت خودروسازی کشور را با بحرانهای مختلفی مواجه کرده است. علاوه بر صنعت خودروسازی، همین مشکل در صنعت قطعهسازی کشور نیز ایجاد شده است و قطعه سازان مطرح جهانی نیز فعالیت خود را در ایران متوقف کردهاند. تمام این موارد و بسته شدن واردات خودرو باعث شده است که همه چیز دست بهدست هم دهد تا شرکتهای واردکننده خودرو و خودروسازان خصوصی با مشکلات مختلفی مواجه شوند. کاهش تولید در شرکتهای خصوصی و عدم واردات خودرو در نهایت چارهای جز تعدیل نیرو برای شرکتهای مختلف نگذاشته است.
شنیدهها حاکی از این است که برخی شرکتهای واردکننده رسمی تا ۵۰ درصد نیز تعدیل نیرو داشتهاند و در نتیجه بسیاری از کارمندان و کارگرانی که در زمینههای مرتبط با خودروسازی و قطعهسازی فعالیت میکردند به سادگی از کار بیکار شدند. به طور کلی تعدیل نیرو و بیکاری فعالان این بخش تنها تاثیر کوچکی از تصمیمات مختلفی است که در حوزه خودرو گرفته شده است و در ادامه آشفتگی در بازار تامین قطعات و ارائه خدمات پس از فروش نیز گریبان شرکتها و مردم را خواهد گرفت.
سعید مدنی - کارشناس حوزه خودرو - در رابطه با تعدیل نیروهای اخیر شرکتهای واردکننده و خودروسازان اظهار کرد: « تعدیل نیرو در شرکتهای خودروسازی خصوصی به طور کلی تاثیر خاصی برای کارمندان و کارگران نخواهد داشت چرا که شرکتهای خودروسازی خصوصی معمولا برای کارکنان خود بیمه بیکاری در نظر میگیرند. با توجه به این که در شرایط تحریم قرار داریم بیمه بیکاری میتواند راهکار مفیدی برای این عبور از این حالت باشد. هر چند که ممکن است در این دوره درآمد کارکنان با کاهش روبه رو شود اما به طور کلی بیمه بیکاری برای چنین مواقعی در نظر گرفته شده است و به احتمال زیاد خودروسازان خصوصی چنین بیمه هایی را در نظر گرفته اند».
مدنی در رابطه با ادامه بحران در صنعت خودرو کشور و شرایط خودروسازان دولتی افزود: «شرکتهای خودروسازی خصوصی چارهای جز تعدیل نیرو در شرایط حال حاضر نداشتند و تنها راه کمک به کارکنانشان بیمه بیکاری است اما از شرکتهای خودروسازی دولتی به نحوههای مختلفی حمایت میشوند بنابراین آنها با چالشهای کمتری مواجه خواهند شد. در مورد شرایط حال حاضر نیز پیشبینی میشود که شرایط همیشگی نخواهد بود و در تمامی دوران تحریم، زمان هایی با سخت گیریهای شدیدی مواجه شدیم اما پس از آن به شرایط آرام تر بازگشتیم و یا در نهایت روش مقابله با تحریمها را پیدا کردیم».
این کارشناس خودرو در رابطه با پیامدهای تعدیل نیرو ادامه داد: « تحریمها بیش از آن که به دولتها فشار بیاورد باعث ایجاد فشارهای مضاعف بر مردم خواهد بود اما دولت نیز تلاش میکند اثرات تحریم را کاهش دهد. یکی از اثرات تحریمها و تعدیل نیرو میتواند ایجاد ضعف در بخش خدمات پس از فروش باشد که در نهایت میتواند منجر به عدم دسترسی به قطعات مختلف برای خودروها شود و یا تامین قطعات با هزینههای بسیار بالاتری نسبت به حالت صورت بگیرد. در نهایت میتوان گفت تنها راهحل برای عبور از شرایط حال حاضر، مدارا کردن در زمینههای مختلف است و میتوان با کاهش مصرف از خودروها، نیاز به استفاده از خدمات پس از فروش یا قطعات مختلف را کاهش تا شرایط به روال گذشته بازگردد».