تاریخ: ۱۵ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۳۲
بازدید: ۱۶۷
کد خبر: ۱۷۷۹۹
سرویس خبر : آهن و فولاد

به کجا چنین شتابان؟

می متالز - اگر نرخ انواع محصولات فولادی را از هفته گذشته تاکنون رصد کنید، با افزایش ۱۰ درصدی روبه‌رو می‌شوید.
به کجا چنین شتابان؟

به گزارش می متالز، بهای میلگرد از هر کیلو ۴ هزار تومان به بیش از ۴۰ هزار تومان رسیده است. هر چند با برداشتن شدن سقف رقابت در بورس کالا، قیمت‌ها روند نزولی را طی کردند اما از ابتدای هفته، جرقه‌ افزایش نرخ شمش دوباره باعث رشد دسته‌جمعی قیمت‌ها در بازار فولاد شد.
این موضوع نشان می‌دهد که جریان صعودی افزایش قیمت‌ها می‌تواند روال کلی بازار را دگرگون کند؛ موضوعی که فارغ از دستور و بخشنامه‌ دولتی، به طور مستقیم نشات گرفته از روند صعودی افزایش نرخ ارز و سکه در بازار است. افزایش ناگهانی قیمت‌ها می‌تواند زنگ خطری برای فعالان بازار فولاد باشد زیرا زمانی که تقاضای واقعی در بازار وجود ندارد و انبارها لبریز از کالا هستند، این تورم
غیراصولی، بازار را از حرکت باز خواهد داشت و تولیدکننده را آچمز خواهد کرد. این فراز و نشیب‌ هیجانی بازار، تولیدکنندگان را دچار سردرگمی کرده و راه را فقط برای دلالان و واسطه‌گران باز نگه داشته است. از سوی دیگر خریداران، قیمت‌های غیرمنطقی را نمی‌پذیرند. با این روال اگر دلار بهای خود را در روند صعودی پروازگونه متوقف نکند به همین زودی‌ نه تنها شاهد تعطیلی بازار فولاد بلکه شاهد تعطیلی اقتصاد کشور خواهیم بود.

سارا اصغری / روزنامه‌نگار

منبع: صمت
عناوین برگزیده