به گزارش می متالز، بررسیها نشان میدهد که طی 2 سال گذشته صنعت حملونقل دریایی، بهصورت میانگین نسبت نقدینگی 40 درصدی و 44 میلیارد دلاری را ایجاد کرده است که نشان از بازار بسیار سودآور این صنعت دارد. حملونقل و جابهجایی محصولات سنگین وزنی مانند مواد اولیه تولید فولاد از جمله بازارهای این صنعت محسوب میشود.
به نظر میرسد با توجه به شرایط رکود حاکم در برخی صنایع، این شرایط بسیار جذاب خیلی تداوم نیابد. رشد افزایش هزینههای تولید در صنعت منجر به بروز مشکلات برای بسیاری از صنایع شده است. بررسیها حکایت از آن دارد که هزینههای بخش صنعت از آغاز سال 2016 به شدت افزایش یافته و بسیاری از صنایع را درگیر کرده است. با این وجود، به دلیل رشد تقاضای جهانی برای فلزاتی مانند فولاد، تولید محصولات فولادی همچنان افزایش داشته است و به نظر میرسد در سال جاری اندکی از حجم تولید کاسته شود.
نمودار 1، قیمت FOB زغالسنگ متالورژیکی استرالیا را طی سالهای اخیر نشان میدهد. چنان که پیداست این ماده معدنی در برخی بازههای زمانی به دلایل گوناگون با افزایش و کاهش قیمت در این منطقه همراه بوده است. روند تغییرات قیمت زغالسنگ متالورژیکی از سال 2003 تا 2017 که در نمودار نشان داده شدهاند با 3 افزایش قیمت اساسی طی این سالها روبهرو بوده است. طی سالهای 2009 و 2011 سیلابهای رخ داده در منطقه کوئینزلند که قسمت عمده از معادن زغالسنگ استرالیا را تشکیل میدهند، مشکلات و خسارات جدی را بر معادن و همینطور بر حملونقل کالاها از این منطقه وارد آورد که نتیجه آن افزایش قیمت شدید در محصولاتی مانند زغالسنگ بود؛ بهنحوی که در سال 2009 قیمت زغالسنگ متالورژیکی به 350 دلار برای هر تن رسید. بهصورت مشابه نیز در سال 2011 سیل منجر به افزایش قیمت این کالا تا 310 دلار برای هر تن شد. پس از آن قیمتها روند کاهشی به خود گرفتند. چنان که قیمت FOB زغالسنگ استرالیا از 310 دلار برای هر تن در سال 2011 تا 80 دلار برای هر تن در سال 2016 کاهش یافت اما این شدت کاهش دائمی نبود و بار دیگر شرایط تغییر کرد.
2 عامل مشکلزا در عرضه در منطقه کوئینزلند و همچنین مقررات سختگیرانه زیستمحیطی چین که منجر به کاهش ظرفیتهای تولید شد، قیمت زغالسنگ متالورژیکی در سطح جهان و نیز استرالیا را در سال 2017 افزایش داد، بهنحوی که قیمت این محصول دوباره به محدوده 300 دلار برای هر تن (FOB استرالیا) برگشت.