تاریخ: ۱۶ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۴
بازدید: ۲۸۴
کد خبر: ۱۷۸۵۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
آیا سیاست‌گذاری ترامپ صنعت زغال‌سنگ را تحت تأثیر قرار می‌دهد؟

بازی جدید ترامپ با مسایل زیست‌محیطی

می متالز - پس از روی کار آمدن ترامپ به‌عنوان رئیس جمهور آمریکا، قرار بود تا صنعت زغال‌سنگ این کشور مورد توجه بیشتری قرار گیرد. تسهیل در برخی قوانین محدودکننده برای صنایع مصرف‌کننده زغال‌سنگ در این کشور از جمله اقدامات پیش رو بوده است.
بازی جدید ترامپ با مسایل زیست‌محیطی

به گزارش می متالز، وضع قوانین جدید برای استفاده بیشتر از نیروگا‌ه‌های زغال‌سنگی از اقدامات جدید دولت ترامپ خواهد بود. پیش از این، قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای حفاظت از محیط زیست و نیز جلوگیری از آلاینده‌های کربنی به اتمسفر ایجاد شده بودند و فعالیت‌ واحدهای مصرف‌کننده و متعاقبا تولیدکننده زغال‌سنگ را محدود کرده بودند. امروزه توجه جهانی به محیط زیست منجر شده است تا کشورها برای جلوگیری از انتشار بیشتر گازهای گلخانه‌ای به جو، به‌صورت متحدتری عمل کنند. اما چیزی که دولت ترامپ تاکنون از خود نشان داده، خلاف این موضوع است.

حمایت دولت آمریکا از صنعت زغال‌سنگ این کشور در ماه‌های اخیر پررنگ‌تر شده است، استمرار فعالیت نیروگاه‌های قدیمی زغال‌سنگ‌سوز، شاهدی بر این مدعا است. نکته جالب توجه آنکه دولت سابق آمریکا (باراک اوباما) با طرح موضوع انرژی‌های پاک و مقرون به‌صرفه قصد داشت تا قیمت برق تولید شده در کشور را تا 0.5 درصد کاهش دهد. در ضمن اوباما کاهش 20 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای تا سال 2030 را در دستور کار خود قرار داده بود که یکی از راهکارهای آن کاهش صنایع آلاینده‌ای مانند زغال‌سنگ بود. با این حال، گویا با روی کار آمدن ترامپ ورق برگشته است!

ارزان‌تر بودن زغال‌سنگ نسبت به بسیاری از انرژی‌هایدیگر از جمله گاز طبیعی، خورشید و باد در کنار آلایندگی بیشتر زغال‌سنگ، شرایط را برای کنار گذاشتن این ماده معدنی ارزشمند سخت‌تر کرده است. ترامپ با وعده‌های خود مبنی بر اشتغال‌زایی بیشتر و نیز حمایت از تولیدات داخلی آمریکا برخی از قوانین سابق را زیر پا گذاشته است. با این حال تحلیل‌گران معتقدند که این اقدام تأثیر چندانی بر میزان استفاده از انرژی در آمریکا نخواهد داشت. برخی کارشناسان زیست‌محیطی نیز از افزایش خطر شیوع بیماری‌های تنفسی در صورت فعالیت بیشتر صنایع زغال‌سنگی هشدار داده‌اند و از احتمال مشکلات آتی ابراز نگرانی کرده‌اند. اما اظهارات مکرر ترامپ بر ساختگی بودن اثر گازهای گلخانه‌ای نشان اهمیت اندک این موضوع برای دولت آمریکا را دارد.

علاوه بر آن، برخی دیگر کارشناسان نیز ابراز امیداواری کرده‌اند که حکومت در آمریکا به صورت فدرالی است و قوانین هر ایالت توسط همان ایالت تصویب و اجرایی می‌شوند و نقش دولت در این زمینه کم‌رنگ است. شایان ذکر است که نزدیک به 30 ایالت در آمریکا سیاست‌های تشویقی برای جاگزینی انرژی‌های پاک با سوخت‌های فسیلی را در برنامه‌های خود قرار داده‌اند. مواردی نظیر این، نشان از سخت بودن فضای داخلی آمریکا برای اجرای سیاست‌های ضد زیست‌محیطی دولت است. نمودار 1 تغییرات مصرف زغال‌سنگ در آمریکا در جهت تولید برق طی سال‌های اخیر و نیز پیش‌آینده (قبل از موضع گیری ترامپ در قبال زغال‌سنگ) را نشان می‌دهد. طبق پیش‌بینی‌ها باید میزان مصرف زغال‌سنگ این کشور به صورت متوسط کاهش یابد، اما ترامپ قصد دارد تا پیش‌بینی این نمودار را عوض کند.

عناوین برگزیده