به گزارش می متالز، با اینکه این خودرو بیش از هر خودروی دیگری با قطعات یدکی آمریکایی مونتاژ میشود و به همین دلیل در برابر سیاستهای تجاری دونالد ترامپ، تا حد زیادی مصونیت دارد، اما از آنجایی که بیش از ۱۵ درصد قطعات هر پیکاپ از کانادا و مکزیک و ۱۵ درصد دیگر از جایی جز آمریکای شمالی تامین میشود، افزایش تعرفه واردات فولاد و آلومینیوم از کانادا قطعا بر تولید F-150 اثر میگذارد.
به طور کلی، صنعت خودرو ۵۲۲ میلیارد دلار از صادرات و واردات آمریکا در یک سال را به خود اختصاص میدهد؛ معادل بیش از یک دهم کل تجارت آمریکا. در نتیجه، صنعت خودروی آمریکا در خط مقدم جنگ تجاری ترامپ قرار گرفته و یا به نوعی قربانی شده است.
جمعی از کارخانهها و فعالان صنعت خودرو در ایالت میشیگان، با وجود آسیبهایی که به این صنعت وارد شده، از اهداف ترامپ و موضع او در تجارت حمایت میکنند و معتقدند سیاستهای او با توجه به اقدامات چین در حمایت از تولید داخلی و دزدیدن مالکیت فکری، توجیهپذیر است. اما حتی این حمایتها، احساس سرگردانی و فشاری که شرکتهای خودروسازی تحمل میکنند را انکار نمیکند.
جنرال موتورز تایید کرده که سیاستهای تعرفهای و افزایش قیمت کالاهای اساسی، ۳۰۰ میلیون هزینه اضافی برای این شرکت به دنبال داشته است. جنرال موتورز برای واردات قطعات کامیونهای پرسود خود به شدت به مکزیک و کانادا وابسته است. ترامپ برای اینکه این دو کشور را برای مذاکره مجدد در مورد «پیمان تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) تحت فشار بگذارد، تهدید کرده تعرفه واردات کلیه خودروها از کانادا و مکزیک را هم 25 درصد افزایش میدهد.
برخی کارشناسان خوشبین هستند و معتقدند کاخ سفید میتواند با دولتهای دیگر توافق کند. برخی دیگر نگرانند و میگویند این جنگ تجاری صنعت خودروی آمریکا را وارد رکود بزرگی میکند و باعث قطع سرمایهگذاریها میشود.