تاریخ: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۱:۵۹
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۱۸۹۶۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مس شیلی در محاصره لوایح زیست‌محیطی

می متالز - لایحه‌ای جدید درباره قوانین زیست‌محیطی مربوط به یخچال‌های طبیعی در شیلی، باعث نگرانی معدن‌کاران مس این کشور شده است. با این قانون تولید مس این کشور به‌شدت کاهش خواهد یافت و این اتفاق کسری شدیدی را در بازار مس رقم می‌زند.
مس شیلی در محاصره لوایح زیست‌محیطی

به گزارش می متالز به نقل از مؤسسه CRU، طبق پیش‌بینی کمیسیون مس شیلی، لایحه دولت درباره حفاظت از یخچال‌های طبیعی سبب خواهد شد تا بالغ بر یک‌پنجم از تولیدات مس معدنی این کشور کاهش یابد و از رقم تولید فعلی، معادل 5.7میلیون تن در سال به کمتر از سالانه 4.4میلیون تن افت پیدا کند. پیشنهادهای این قانونِ جدید پس از زمانی مطرح شد که گفته می‌شود گرد و غبار ناشی از فعالیت‌های معدنیِ کمپانی‌ها، حیات یخچال‌های طبیعی شیلی را به خطر انداخته است. مطالعات انجام‌شده توسط این کمیسیون نتیجه می‌گیرد که اگر این لایحه اجرایی شود، فعالیت چهار معدن بزرگ کشور شیلی شامل Andina ،‌El Teniente (که هر دو تحت مالکیت کمپانی دولتی کودلکو هستند)، Los Pelambres (تحت مالکیت کمپانی آنتوفاگاستا) و Los Bronces (تحت مالکیت کمپانی آنگلو آمریکن)، متوقف خواهد شد.

تحقیقات پژوهشگر تغییرات آب و هوایی، «Fabrice Lambert» از دانشگاه Pontifical Catholic University of Chile نشان می‌دهد گرد و غبار تولیدشده توسط فعالیت‌های معدنی می‌تواند روی یخچال‌های طبیعی بنشیند و سطح سفید آن‌ها را بپوشاند. این موضوع موجب افزایش جذب انرژی خورشید و نهایتاً منجر به تسریع فرآیند آب شدن این یخچال‌ها می‌شود. رئیس شورای معادن شیلی «Joaquin Villarino» معتقد است وضع چنین قوانینی غیرضروری است. وی همچنین اعلام کرد که بیش از 75 درصد فعالیت‌های معدنی در مناطقی از شیلی واقع شده که هیچ یخچال طبیعی وجود ندارد و طبق قوانین موجود، هم‌اکنون الزاماتی وجود دارد که کمپانی‌های معدنی را از آسیب رساندن به یخچال‌های طبیعی منع می‌کند.

از سوی دیگر Lambert، پژوهشگر تغییرات آب و هوایی، اظهار داشت که باید بدون این‌که صنایع معدنی را تعطیل کرد راهی برای حفاظت از یخچال‌های طبیعی یافت؛ چراکه وجود این صنایع برای اقتصاد کشور ضروری است. قوانین حفاظت از یخچال‌های طبیعی، زمان طولانی در شیلی مورد بحث قرار گرفته است.

در سال 2014 یک لایحه توسط دولت وقت شیلی در این زمینه ارائه شد، اما در ماه ژوئن سال 2018 دولت جدید آن را ملغی کرد. دولت جدید ادعا می‌کند که قانون مربوط به یخچال‌های طبیعی ضروری نیست؛ چراکه قوانین عمومی‌تر در مناطق حفاظت شده و همچنین قوانین پیشنهاد شده مربوط به تغییرات جوی، هنوز هم قادر به حفاظت کافی از یخچال‌های طبیعی است.

با این حال، منتقدان خاطرنشان کرده‌اند که بسیاری از یخچال‌های طبیعی شیلی در خارج از مناطق حفاظت‌شده واقع شده‌اند و تنها بعضی از آن‌ها در مجاورت معادن مس قرار دارند. گفتنی است که برخی پروژه‌های بالقوه توسعه این معادن، یخچال‌های طبیعی را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار خواهند داد. احزاب مخالف در ماه ژوئن سال 2018، لایحه‌ای را برای حفاظت از یخچال‌های طبیعی پیشنهاد و از آن به عنوان «کالاهای مصرف عمومی» یاد کردند که موجب نگرانی زیاد در میان کمپانی های معدنی شد. طرح دیگری که اخیراً توسط مجلس نمایندگان تصویب شده نیز موجب نگرانی این کمپانی‌ها شده است؛ زیرا حق برداشت آب از یخچال‌های طبیعی را ممنوع می‌سازد.

مؤسسه CRU معتقد است که بدون حمایت دولت، پیشنهادات محدودکننده تولید مس معدنی که از طرف احزاب مختلف ارائه می‌شود، امکان تبدیل شدن به قانون را ندارد. از این رو، انتظار می‌رود قوانین جدید، تأثیر کوتاه‌مدت بر تولیدات معدنی نداشته باشد. اگرچه موضوع حفاظت از یخچال‌ها همچنان بحث برانگیز باقی خواهد ماند و این موضوع، یک خطر مهم برای پروژه‌های توسعه‌ای معادن بزرگ مس به حساب می‌آید؛ حتی اگر قانون‌های محدودکننده فعلی در پارلمان به نتیجه نهایی نرسد.

منبع: مس پرس
عناوین برگزیده