تاریخ: ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ، ساعت ۰۹:۰۰
بازدید: ۸۹
کد خبر: ۳۰۳۴۵۵
سرویس خبر : محیط زیست
دانشیار دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران مطرح کرد:

بحران جدی زیستی به زودی در فلات ایران/ یخچال ۱۰۰ هزار ساله دماوند در حال ذوب شدن است

‌می‌متالز - دانشیار دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران گفت: ما شانسی برای نگه داشتن تنها یخچال طبیعی کشور نداریم و این یخچال طبیعی احتمالا در سال‌های آینده به صورت کامل ذوب می‌شود و ما آن را از دست خواهیم داد.

به گزارش می‌متالز، یخچال‌های طبیعی توده‌های یخی بزرگ هستند که از انباشته شدن بارش‌های برفی در طی هزاران سال به وجود می‌آیند. کارشناسان بر این باورند که تا چند سال آینده بیش از نیمی از یخچال‌های طبیعی جهان به غیر از یخچال‌های قطبی از بین خواهند رفت و این تبعات زیستی، اجتماعی و حتی سیاسی بسیاری را برای دولت‌ها و مردم در سراسر جهان به دنبال خواهد داشت.

بحران جدی زیستی در فلات ایران

در روز‌های گذشته اظهاراتی از سوی مقامات سازمان هواشناسی کشور مطرح شد که در آن افزایش دما و همچنین مخاطرات طبیعی از محل تغییرات اقلیمی در سالجاری در کشور حدود دو برابر میانگین سال‌های اخیر عنوان شد. مساله‌ای که در صورت وقوع می‌تواند باعث رقم خوردن بحران‌های جدی زیستی در فلات ایران شود.

علی اکبر شمسی پور، دانشیار دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در این باره تصریح کرد: کشور ما از اقلیم متنوعی برخوردار است و به همین دلیل نمی‌توان گفت که این مخاطره هه جای کشور را به صورت یکسان درگیر خواهد کرد به همین دلیل به نظر می‌رسد در مورد میزان تغییرات دمایی و مخاطرات ناشی از آن باید تجدید نظر کنیم.

وی گفت: ما تنها یک یخچال طبیعی در کشور داریم و آن هم در منطقه لار در رشته کوه‌های البرز مرکزی در نزدیکی قله دماوند قرار دارد و باقی یخچال‌ها تنها توده‌های برفی انباشته شده از چند ده سال اخیر در اطراف قله‌های مرتفع کشور هستند و این‌ها آن قدمت لازم را برای نامیدن آن به عنوان یک یخچال طبیعی به معنای واقعی و علمی ندارند.

دانشیار دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران افزود: قدمت یخچال لار به دوره «وورم» و در حقیقت آخرین عصر یخبندان بر می‌گیردد که نزدیک به ۱۰۰ هزار سال پیش اتفاق افتاده است و بعد از این دوره یخچال‌های ما همواره در حال عقب نشینی بودن، اما سرعت این عقب نشینی در دوره‌های مختلف متفاوت بوده است.

شانسی برای نگه داشتن تنها یخچال طبیعی کشور نداریم

شمسی پور با اشاره به اینکه این عقب نشینی در دوره فعلی با سرعت بیشتری نسبت به میانگین آن در گذشته در حال انجام است، بیان داشت: ما شانسی برای نگه داشتن تنها یخچال طبیعی کشور نداریم و این یخچال طبیعی احتمالا در سال‌های آینده به صورت کامل ذوب می‌شود و ما آن را از دست خواهیم داد.

یخچال لار منجر به آزاد شدن ویروس‌های هزارساله نمی‌شود!

وی در خصوص این مساله که آیا ذوب شدن یخچال لار می‌تواند منجر به آزاد شدن ویروس‌ها یا میکروب‌هایی از هزاران سال پیش و شیوع بیماری‌ها و یا گسترش اپیدمی‌های دیگر بر روی زمین شود، تاکید کرد: این مساله در مورد یخچال لار که در مقایسه با یخچال‌های بزرگ دنیا ابعاد بسیار کوچکی دارد شامل نمی‌شود و ما در مورد آب شدن یخچال لار باید نگران مسائل دیگری باشیم.

دانشیار دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران در تشریح علل این نگرانی عنوان کرد: ذوب شدن کامل یخچال‌ها به عنوان یک هشدار محسوب می‌شوند، زیرا عمده رودخانه‌های ما از یک رژیم بارشی برفی تغذیه می‌کنند و تشکیل یخچال‌ها نیز در بستر‌های برفی در هزاران سال گذشته شکل گرفته است و ذوب شدن آن‌ها به معنای گرم‌تر شدن زمین و حتی تبدیل الگو‌های بارشی برفی به الگو‌های بارانی در آینده است.

از دست رفتن منابع پایدار آب شیرین و فرسایش خاک

شمسی پور یادآور شد: این تغییر الگو نشان می‌دهد که در آینده ما بارش‌ها و رودخانه‌های سیلابی بیشتری خواهیم داشت و این یعنی از دست رفتن منابع پایدار آب شیرین و همچنین فرسایش خاک که نتیجه نامطلوبی برای ساکنان این سرزمین خواهد داشت.

وی گفت: با توجه به اینکه این یخچال‌ها در ارتفاع بسیار بالایی هستند احتمال وجود فسیل یا نشانه‌های دیگری از حیات در گذشته در این منطقه وجود نخواهد داشت و این فرضیه که با ذوب شدن یخچال لار می‌توان به اطلاعات بیشتری در مورد گذشته این منطقه دست یافت، بسیار کم است.

منبع: رکنا

عناوین برگزیده