تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ ، ساعت ۲۱:۲۷
بازدید: ۱۴۱
کد خبر: ۹۲۸۴۴
سرویس خبر : زمین شناسی

کشف جزیره‌ای جدید در قطب جنوب

می متالز - با ذوب یخ در جنوبگان، جزیرهٔ جدید و ناشناخته‌ای آشکار شده است.
کشف جزیره‌ای جدید در قطب جنوب

به گزارش می متالز، شبه‌جزیرهٔ قطب جنوب که گویی با انگشتی یخ‌زده به آمریکای جنوبی اشاره می‌کند، یکی از مناطق در کرهٔ زمین است که با سرعتی بسیار بالا رو به گرم شدن است. دو یخچال اصلی این شبه‌جزیره – یخچال طبیعی Thwaites و یخچال طبیعی Pine Island – با سرعتی بیشتر از پدید آمدن یخ‌های جدید، به سمت سرزمین اصلی عقب می‌روند و هر سال کمی بیشتر کاهش می‌یابند.

تمام یخ‌های ذوب‌شده در هفتهٔ گذشته، یک شگفتی به‌بار آورند که می‌تواند نقشه‌های آن منطقه را برای همیشه دستخوش تغییر قرار دهد: جزیره‌ای که تاکنون از وجود آن بی‌اطلاع بودیم و برای مدت‌زمانی طولانی در یخ مدفون شده بود، اما سرانجام اکنون برای نخستین‌بار از سطح دریا قابل مشاهده است.

پژوهشگران این جزیره را در اوایل هفتهٔ‌ گذشته و در حالی کشف کردند که سرگرم قایقرانی در ساحل قفسه یخچال‌های یخبندان پاین‌آیلند بودند. این جزیرهٔ کوچک تنها نزدیک به ۳۵۰ متر طول دارد و بیشتر آن با یخ پوشیده شده است؛ اما با لایه‌ای از سنگ‌های قهوه‌ای که از یخچالهای طبیعی و یخ اطراف قابل‌تشخیص‌اند، از دریا سر بر آورده است.
 
محققان تأیید کرده‌اند که این جزیره از گرانیت آتشفشانی ساخته شده و حتی میزبان چند سیل و فوک نیز هست. آنها به‌یاد یکی از الهه‌های اسکاندیناوی که به زمین مربوط بوده است، نام این جزیره را موقتاً «سیف» (Sif) گذاشته‌اند.

گفته می‌شود که پدیدار شدن ناگهانی این جزیره، می‌تواند تأثیر مستقیم ذوب گستردهٔ یخچالهای طبیعی بوده باشد که در دههٔ گذشته در قطب جنوب به امری معمول تبدیل شده است.

دانشمندان می‌گویند این احتمال وجود دارد که این جزیره در طی فرایندی موسوم به «جهش یخچالی» پدیدار شده باشد. هنگامی که یخچال‌های طبیعی آب می‌شوند، فشار بر قارهٔ زیرین کاهش می‌یابد و در نتیجه، ممکن است قاره دوباره «برجهد» یا از آنچه که قبلاً بود، بالاتر بیاید. البته هنوز روشن نیست که جهش یخچالی، موجب تسریع نرخ شکسته شدن لایه‌ها و قفسه‌های یخی می‌شود یا سبب یا کند شدن آن می‌گردد؛ اما این امید وجود دارد که مطالعهٔ بیشتر جزیرهٔ سیف بتواند سرنخ‌هایی در این‌باره در اختیار دانشمندان قرار دهد.

منبع: ایتنا
عناوین برگزیده