تاریخ: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۳
بازدید: ۲۶۵
کد خبر: ۱۸۹۸۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
صادرات فروآلیاژ از هند

امکان افزایش صادرات فروآلیاژ هند به ایران

می متالز - کشور هند با قابلیت صادرات حدود 2 میلیون تن فروآلیاژها یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان این محصولات کاربردی در جهان به‌شمار می‌آید. با توجه به موقعیت جغرافیایی این کشور نسبت به ایران و نیاز روزافزون داخل به محصولات مذکور، نیاز به واردات فروآلیاژها از هند بیش از پیش احساس می‌شود.
امکان افزایش صادرات فروآلیاژ هند به ایران

به گزارش می متالز، هند از لحاظ موقعیت لجستیکی و هزینه‌های حمل نسبت به ایران، همواره یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری کشور در محصولات مختلف و مواد اولیه به‌شمار می‌آید. در این میان، هند یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان فروآلیاژها محسوب می‌شود که می‌تواند در زمان تحریم‌ها که ایران امکان تجارت با بسیاری از کشورهای دنیا را از دست خواهد داد، عهده تأمین کسری این محصولات در بازار ایران را به دوش بکشد. گفتنی است میزان صادرات فروآلیاژ هند به ایران در سال‌های گذشته همواره با رشد همراه بود. نمودار 1 میزان صادرات کل فروآلیاژها از هند در چند سال گذشته را نشان می‌دهد.

همان‌طور که نمودار نمایش می‌دهد، هند با پتانسیل‌های بالای تولیدی امکان صادرات فروآلیاژ را داشته و با رشد پتانسیل‌های موجود این میزان را در سال 2017 افزایش داده است. افزایش حجم تولیدات فولادی این کشور که سبب افزایش تقاضای این محصولات در داخل شده بود در کنار نرخ بهره‌وری پایین واحدهای تولیدکننده فروآلیاژها، بین سال‌های 2013 تا 2016، منجر به کاهش صادرات از این کشور شد، اما در سال 2017 با رشد میزان عرضه داخلی این محصولات که همراه با افزایش بهره‌وری واحدهای تولیدکننده فروآلیاژها بود، مقدار صادرات هند نیز افزایش قابل توجهی پیدا کرد.

حجم صادرات فروآلیاژ از هند به ایران طی سال‌های 2015 تا 2017 به‌ترتیب حدود 42، 28 و 76 هزار تن بوده که نشان‌دهنده امکان صادرات این کشور به ایران بوده است. بدین ترتیب، در صورت ایجاد تعامل مناسب و دوجانبه ایران و هند می‌توان از ظرفیت‌های بالای این کشور در تأمین مواد اولیه کشور استفاده کرد.

در راستای افزایش میزان صادرات و بررسی وضعیت حجم مبادلات فروآلیاژ در تاریخ 5 سپتامبر 2018، کنفرانس بین‌المللی فروآلیاژ در هند برگزار شد. از پیش‌بینی‌های انجام شده در این نشست می‌توان به امکان صادرات بیش از 300 هزار تن فروآلیاژ در سال به ایران اشاره کرد که این رقم به‌‌معنای رفع تمامی نیازهای مواد اولیه کشور ما به‌شمار می‌رود. ایران و هند با توجه به امتیاز بالای نزدیک جغرافیایی و سطح پایین هزینه‌های حمل دریایی امکان همکاری و مبادلات تجاری بالایی با یکدیگر دارند. امید می‌رود که با حمایت هند در تأمین مواد اولیه تولیدی ایران در زمینه عرضه فروآلیاژ، دانش و منابع مالی و نیز خرید محصولات تولیدی ایران در زمان تحریم‌ها، حوزه تولیدات صنعتی و معدنی کشور با مشکلات جدی روبه‌رو نشود.

با عدم پیروی هند از تحریم‌های آمریکا و گسترش میزان صادرات، امکان عبور از بحران و شرایط خاص فعلی وجود دارد.

عناوین برگزیده