تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۲۹
بازدید: ۱۴۴
کد خبر: ۱۹۴۶۱
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
موفقیت بیرلا کاپر در کنترل هزینه‌های ذوب

بیرلا کاپر؛ حاشیه سود 5 درصدی تولید کاتد مس

می متالز - هندالکو، یکی از شرکت‌های پیشرو و پیشتاز در صنعت جهانی آلومینیوم و مس است که فعالیت‌های بخش مس آن توسط شرکتی با نام بیرلا کاپر انجام می‌شود.
بیرلا کاپر؛ حاشیه سود 5 درصدی تولید کاتد مس

به گزارش می متالز، ارزیابی‌های مالی بیرلا کاپر نشان می‌دهد که این مجموعه ذوب و پالایش، با تکیه بر استراتژی‌های موفق (توسعه حلقه‌های پسین محصولات جانبی ذوب مس) و سرمایه‌گذاری‌های متعدد (اعم از ساخت اسکله و نیروگاه زغال‌سنگی) توانسته تا هزینه‌های بالای تبدیل کنسانتره به کاتد را پوشش دهد. بیرلا کاپر، طی سال‌های 2010 تا 2017، با حاشیه سود ناخالصی بین 5 تا 6 درصد فعالیت کرده که درآمد پیش از کسر مالیات و بهره این مجموعه را در بازه 100 تا 220 میلیون دلار قرار داده است.

بررسی صورت‌های مالی شرکت بیرلا کاپر نشان می‌دهد که درآمد این بخش طی سال مالی 2017، برابر با 194 میلیارد روپیه (معادل حدودا 2.7 میلیارد دلار) بود که افزایش 6 درصدی نسبت به سال 2016 داشت. بررسی درآمد پیش از کسر بهره و مالیات (EBIT- سود ناخالص) بیرلا کاپر طی سال مالی گذشته به 10.32 میلیارد روپیه (معادل حدودا 144.5 میلیون دلار) رسید که افت 4 درصدی نسبت به سال 2016 را نشان می‌دهد. این شرکت افت درآمد پیش از کسر بهره و مالیات مس را ناشی از افت حجم تولید در این سال به دلیل اجرای عملیات تعمیر و نگهداری در واحدهای ذوب این مجموعه می‌داند. نمودار 1، درآمد پیش از کسر بهره و مالیات شرکت بیرلا کاپر، زیرمجموعه مس شرکت هندالکو را برای سال‌های 2010 تا 2017 نشان می‌دهد. در این نمودار می‌توان حاشیه سود ناخالص این شرکت در سال‌های 2016 و 2017 را نیز مشاهده کرد.

با توجه به این نمودار، بیشترین میزان EBIT این شرکت در سال 2015 محقق شد. تحقق چنین درآمدی را می‌توان به افزایش 17 درصدی حجم تولید مس این مجموعه و رشد تعرفه‌های ذوب و پالایش به حداکثر 660 دلار بر تن (با احتساب 30 درصد مس محتوی کنسانتره) مرتبط دانست. بررسی هزینه‌ها و درآمدهای بیرلا کاپر نشان می‌دهد که این شرکت برای تولید هر تن کاتد مس، بدون احتساب درآمد حاصل از محصولات جانبی حدود 560 تا 570 دلار هزینه می‌کند که بخش قابل توجهی از این هزینه با درآمدهای حاصل از فروش اسید سولفوریک و انرژی برق (حدود 30 درصد) پوشش داده می‌شود. علاوه بر این، بازیابی و فروش طلا و نقره محتوی کنسانتره‌های خریداری شده نیز، هرچند کم، بخشی از هزینه‌های این مجتمع ذوب و پالایش را خنثی می‌سازد. بررسی‌ها بیان‌گر این است که حاشیه سود ناخالص بیرلا کاپر، طی سال‌های 2010 تا 2017، در بازه 5 تا 6 درصد متغیر بوده است.

احداث 3 واحد تولید اسید سولفوریک با مجموع ظرفیت یک میلیون و 470 هزار تن در سال، مهمترین استراتژی شرکت بیرلا کاپر جهت کنترل چالش‌های زیست‌محیطی واحدهای ذوب بود که با راه‌اندازی واحدهای تولید اسید فسفریک و کودهای فسفاته اقدام به ایجاد محصول با ارزش افزوده بیشتر به وسیله توسعه صنایع پایین‌دستی اسید سولفوریک کرد. گفتنی است که واحدهای اسید فسفریک و کودهای شیمیایی این مجموعه، بخشی از اسید سولفوریک این مجتمع را به مصرف می‌رساند و مابقی تولید این شرکت در بازار هند به فروش می‌رسد. کشور هند، یکی از واردکنندگان اسید سولفوریک محسوب می‌شود که طی سال‌های 2010 تا 2017، به طور متوسط سالانه حدود 800 هزار تن اسید وارد کرده است. باید خاطرنشان ساخت که روند واردات اسید به هند طی دهه 2010 صعودی بود و در سال‌های 2015 و 2016، از مرز یک میلیون و 200 هزار تن نیز گذر کرد.

با توجه به کشاورزی گسترده در هند، کودهای شیمیایی به‌ویژه کودهای فسفاته در این کشور با تقاضای چشمگیری مواجه است که بازار مصرف مناسبی برای محصولات واحدهای پایین‌دست اسید سولفوریک بیرلا کاپر به‌حساب می‌آید. با توجه به تقاضای ماده اولیه وارداتی این مجتمع اعم از کنسانتره مس برای واحدهای ذوب، سنگ فسفات برای واحدهای پایین‌دست اسید سولفوریک و زغال‌سنگ برای نیروگاه سوختی، دیگر استراتژی تاثیرگذار این شرکت احداث زیرساخت دریایی، اسکله در بندر کامبای (خامبات) بود که علاوه بر تسهیل فرآیند واردات مواد اولیه بیرلا کاپر، امکان فروش سریع محصولات صادراتی این مجتمع را نیز فراهم می‌آورد.

با نگاه به ارزیابی‌های مالی و استراتژی‌های بیرلا کاپر و موقعیت استراتژیک این مجتمع بزرگ در کنار خلیج و دسترسی به آب‌های آزاد، می‌توان ادعا کرد که زیرمجموعه مس هندالکو، یکی از مجموعه‌های ذوب و پالایش موفق در جهان محسوب می‌شود که توانسته با توسعه حلقه‌های پسین محصولات جانبی و فروش آن، بخشی از هزینه‌های ذوب و پالایش را پوشش دهد و اقتصاد ضعیف آن را کنترل نماید. شایان ذکر است که چنین موفقیتی حاصل تدوین و التزام به اجرای برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت در محیط امن صنعتی و اقتصادی و میلیون‌ها تا بعضا میلیاردها دلار سرمایه‌گذاری است.

عناوین برگزیده
محمدیاسر طیب‌نیا، مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین امضای فاز اول قرارداد‌های احداث کارخانه تبدیل هماتیت به مگنتیت به روش RHF و پایلوت توسعه فناوری استحصال معادن کم‌عیار به روش بستر سیال (SMR):

فولاد مبارکه در حوزه تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین می‌تواند یک دنبال‌کننده هوشمند باشد