تاریخ: ۰۸ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۸:۵۹
بازدید: ۳۱۳
کد خبر: ۱۹۵۱۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
بررسی صنعت تولید فولاد خام خاورمیانه (4)

ترکیه جایگاه اول واردات فولاد خام منطقه

می متالز - در سال 2016 حجم واردات فولاد خام به منطقه خاورمیانه حدود 7 میلیون و 600 هزار تن بود که ترکیه با واردات حدود 4 میلیون و 500 هزار تن فولاد خام، سهمی بیش از 60 درصدی از واردات منطقه داشت.
ترکیه جایگاه اول واردات فولاد خام منطقه

به گزارش می متالز، پروژه‌های ساخت‌و‌ساز عظیم در برخی کشورها تقاضای فولاد در این منطقه را بسیار افزایش داد و با وجود ثبت رشد مثبت تولید فولاد در خاورمیانه، پیش‌بینی می‌شود که این منطقه تا سال 2020، با حدود 18 میلیون تن کسری عرضه فولاد مواجه شود.‬

طی سال‌های 2010 تا 2016 ترکیه بزرگ‌ترین واردکننده محصولات نیمه‌ساخته فولادی در منطقه خاورمیانه بود و تقریبا نیمی از واردات این محصول توسط  ترکیه صورت گرفت. روسیه، اوکراین و چین در سال‌های اخیر عمده تأمین‌کنندگان بازار ترکیه بودند. همان‌طور که در نمودار شماره 1 ملاحظه می‌شود، عربستان نیز طی سال‌های مورد مطالعه بین 10 تا 22 درصد از واردات محصولات نیمه‌ساخته فولادی در منطقه خاورمیانه را در اختیار داشته است، عمده واردات عربستان از کشورهای چین و حوزه CIS بوده است.

حجم واردات عربستان در سال 2016 حدود یک میلیون و 71 هزارتن بود. دلیل کاهش واردات عربستان در سال‌های اخیر، کند شدن رشد اقتصادی در این کشور به‌دلیل کاهش درآمدهای نفتی طی سال‌های 2014 و 2016 بود که منجر به کاهش بودجه عمرانی و رکود در بخش ساخت‌و‌ساز شد. امارات متحده عربی در سال 2016 با حدود یک میلیون و 250 هزار تن واردات محصولات نیمه‌ساخته فولادی، سهم 17 درصدی از کل واردات خاورمیانه را در اختیار داشت. در سال 2016، قطر 422 هزار تن، ایران 326 هزار تن و چین حدود 200 هزار تن محصولات نیمه‌ساخته فولادی به امارات متحده عربی صادر کردند.

به‌طور کلی به‌نظر می‌رسد بازار اصلی محصولات نیمه‌ساخته منطقه خاورمیانه در اختیار حوزه CIS و چین بوده و طی سال‌های اخیر بیشترین صادرات محصولات نیمه‌ساخته را به خاورمیانه داشته‌اند. از مجموع حدود 7 میلیون و 800 هزار دلار صادرات محصولات نیمه‌ساخته فولادی منطقه CIS در سال 2016، حدود 2 میلیون و 640 هزار دلار آن به مقصد خاورمیانه بود.

کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران با پذیرش نقش استراتژیک فولاد در توسعه صنعتی و اقتصادی هر کشور و رابطه مستقیم مصرف فولاد با شاخص توسعه یافتگی، در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری قابل توجهی در تولید فولاد خام انجام داده‌اند. با آنکه تراز صادراتی منطقه تا سالیان بعد هم منفی خواهد بود و این کشورها همچنان واردکننده فولاد خام و محصولات فولادی خواهند بود، اما کشورهای عربی با جذب سرمایه و دانش خارجی و ایران با تکیه بر دانش بومی و منابع معدنی فراوان داخلی، هم‌چنین وفور منابع ارزان گاز طبیعی در مسیر تولید و خودکفایی این محصول استراتژیک قرار گرفته‌اند. پیش‌بینی کارشناسان نیز با توجه به شرایط اقتصادی و برنامه‌های آتی در کشورهای منطقه مانند برگزاری جام جهانی فوتبال سال 2022 در قطر و برنامه‌های جذاب و منحصر بفرد ساخت‌و‌ساز در عربستان و امارات نشان می‌دهد که جذابیت سرمایه‌گذاری و تولید فولاد در خاورمیانه در چندین سال آینده نیز تداوم خواهد داشت.

عناوین برگزیده