تاریخ: ۰۹ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۱۰
بازدید: ۱۱۰
کد خبر: ۱۹۶۰۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آینده نگری سهام شرکت های فلزی و معدنی بورس

می متالز - بورس طی این مدت رشد بسیار خوبی داشته و شاخص کل هر روز رکود های تازه ای را به ثبت می رساند.
آینده نگری سهام شرکت های فلزی و معدنی بورس

به گزارش می متالز، در دوره های قبل رشد بازار شرکت های خودرویی و پالایشی عامل اصلی رشد بازار بودند ولی این بار شرکت های فلزی و معدنی با رشد سودآوری و رشد بنیادی و به دور از ایجاد حباب قیمتی، عامل اصلی رشد بازار سهام بودند.
با مرور کلی در بازار مشاهده می کنیم که واقعا عملکرد شرکت های فلزی و معدنی بسیار مناسب بوده است. وقتی ذوب آهن زیان ده به سود می رسد و از قیمت 90 تومن به 300تومان می رسد یا فولاد مبارکه 120 تومانی به بالای 500 تومان می رسد و الی اخر همه ی این ها نشان از بهبود عملکرد و سودآوری این شرکت ها است . اما باید از جهاتی بازار و مخصوصا گروه فلزی و معدنی رو مورد بررسی قرار داد.

از بازارهای جهانی شروع کنیم :
سال گذشته در بازارهای جهانی ما شاهد رشد فلزات اساسی بودیم و قیمت مس و سرب و روی و فولاد رشد چشمگیری را داشتند و از طرفی محصولات چرخه ی فولاد هم با رشد فولاد رشد قیمتی داشتند و زغال سنگ و سنگ آهن و حتی الکترود گرافیتی رشد های قابل توجهی داشتند . اما حالا با تنش تجاری چین و آمریکا، بالا رفتن ریسک تجاری، افت تقاضای چین نسبت به مدت مشابه سال گذشته و دلایلی از این قبیل سبب شده است بازار های جهانی ریزش سنگینی داشت همچنین رشد قوی ایندکس دلار هم باعث ریزش بیشتر فلزات شد . البته در چند روز اخیر ایندکس دلار در حال کاهش است و این کاهش ادامه دار خواهد بود و ما دیدیم که فلزات برگشت قیمتی زدند البته ریزش بیشتر از این در فلزات بعید بود و شاید از نظر زمانی در اصلاح قرار می گرفتند .
عامل دیگری که باید مورد توجه قرار بگیرد نرخ دلار است . در روز گذشته در بازار غیر رسمی نرخ دلار حتی به بالای 17هزارتومان هم رسید که به نظر باتوجه به صحبت های ترامپ، نزدیک شدن به اغاز تحریم ها، نبود برنامه در تیم اقتصادی دولت و از همه مهم تر نبود تیم اقتصادی منسجم به نظر فعلا کاهش آنچنانی را در قیمت دلار شاهد نباشیم و شاید دلار رشدی نکند ولی قطعا کاهش هم نخواهیم دید.
همین رشد دلار سبب شد که بازار سهام به ریزش فلزات جهانی واکنش منفی نشان ندهد و سهام شرکت های صادرات محور و معدنی فلزی به رشد خود ادامه دهند.
اگر در مورد شرکت های صادرات محوری همچون فولاد هرمزگان، فولاد کاوه ، فولاد خوزستان، ملی مس ایران و شرکت های تولید سرب و روی تحریم ها را در نظر نگریم به نظر سودهای سال بعد شرکت ها با دلار حتی 10هزارتومانی هم جذاب خواهند بود ولی قطعا تحریم های فروش شرکت ها را با کاهش روبه‌رو خواهد کرد .(همین الان که این مطلب را میخوانید فولاد مبارکه به بالای 600تومان صعود کرد)
در مورد جو کلی بازار هم باید گفت که حجم پول ورودی به بازار قابل توجه است و می توان گفت که این پول از بیرون بازار وارد شده است و به نظر فعلا روند صعودی بازار ادامه خواهد بود ولی باید در تحلیل ها به موضوع تحریم ها وزن داد و بیشتر مورد بررسی قرار داد.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده