تاریخ: ۱۳ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۴۷
بازدید: ۲۴۰
کد خبر: ۱۹۸۲۳
سرویس خبر : قراضه و بازیافت
تأثیرات جنگ تجاری بر بازار قراضه آهنی

صادرات قراضه آهنی آمریکا همچنان بی‌رقیب است

می متالز - آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده قراضه آهنی دنیا نقش مؤثری در تولیدات محصولات فولادی کشورهای دیگر دارد. ترکیه واردکننده بزرگ قراضه آهنی آمریکا به‌شمار می‌رود؛ حال باید دید که با ایجاد جنگ تجاری میان آمریکا و ترکیه چه صدماتی بر حوزه بازار قراضه آهنی ترکیه وارد خواهد آمد.
صادرات قراضه آهنی آمریکا همچنان بی‌رقیب است

به گزارش می متالز، قراضه آهنی یکی از محصولات کاربردی و استراتژیک صنعت فولاد هر کشوری است. طبق پیش‌بینی‌های انجام شده تا سال 2050، قراضه آهنی جای سنگ آهن را خواهد گرفت که دلیل اصلی آن نیز کافی بودن قراضه در دسترس برای تولیدات جهانی و عدم نیاز به استخراج بیش از حد سنگ آهن است. آمریکا به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده قراضه آهنی در جهان می‌تواند تأثیرات بسیاری در تنظیم بازار این محصول داشته باشد. نمودار 1 حجم صادرات محصول مذکور در 3 سال گذشته از کشور آمریکا را نشان می‌دهد.

با توجه به نمودار فوق، میزان صادرات قراضه آهنی از آمریکا به ترکیه از سال‌ 2015 تا 2017 به‌ترتیب 3.96، 3.18 و 3.63 میلیون تن بوده که این ارقام حکایت از تجارت بالای قراضه آهنی میان آمریکا و ترکیه دارد. با تغییر در ریاست جمهوری آمریکا در سال 2016 و تغییرات اعمال شده اخیر، تعرفه‌های بسیار سنگینی بر صادرات محصولات ترکیه به آمریکا اعمال شد که در نتیجه آن موجب اعتراض کشور ترکیه شد. با توجه به نیاز شدید کشور ترکیه به واردات قراضه آهنی از کشور آمریکا به‌عنوان ماده اولیه تولیدی در صنعت فولاد خود، باید دید که ترکیه همچنان به تجارت خود با آمریکا ادامه می‌دهد و یا اینکه قراضه آهنی خود را از سایر کشورها تأمین خواهد کرد. گفتنی است که کشورهای مکزیک، تایوان و چین در جایگاه‌های بعدی واردات قراضه آهنی آمریکا قرار دارند.

از سوی دیگر با توجه به نیاز آمریکا به واردات پایین محصولات کشورهایی مانند ترکیه، تصور می‌شود که این کشور مبادی تجاری خود را تغییر داده و یا در صورت امکان با افزایش ظرفیت‌های تولید در تأمین مواد اولیه به خودکفایی برسد. لازم به اشاره است که در مورد برخی از کالاها، واردات کشور آمریکا از کشورهای مخالف سیاست‌های خود در حد ناچیزی بوده لذا این امکان برای این کشور فراهم است تا با تغییر سیاست‌های خود یا تغییر مبادی وارداتی آن‌ها، دچار مشکلات چندانی برای تأمین بازار داخل نشود.

عناوین برگزیده