تاریخ: ۱۴ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۰۴
بازدید: ۱۴۲۴
کد خبر: ۱۹۹۱۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

برگزاری مراسم گرامیداشت روز ایمنی و آتش نشانی در مجتمع مس سرچشمه

می متالز - مراسم گرامیداشت روز ایمنی و آتش نشانی با حضور مدیر و معاونین مجتمع مس سرچشمه در سالن فجر کارخانه برگزار شد.
برگزاری مراسم گرامیداشت روز ایمنی و آتش نشانی در مجتمع مس سرچشمه

به گزارش می متالز، در این مراسم مدیر مجتمع مس سرچشمه شبیه سازی حوادث در این مجتمع را خواستار شد و گفت: باید پروتکلی در مواقع بروز حادثه در مجتمع مس تدوین شود که همه واحدها بر طبق همین پروتکل به وظایف خود آگاه باشند و طبق آن عمل کنند تا در مواقع حوادث از دخالت افراد غیرمتفرقه خودداری کنیم تا بتوانیم ضریب ایمنی مجتمع را هر چه بیشتر افزایش دهیم.

مهندس حسین احمدی با گرامیداشت هفتم مهر ماه روز آتش نشانی و ایمنی و شهدای آتش نشان اظهار کرد: وظیفه همه آتش نشانان غیر از شرح وظابف آنها با شجاعت، ایثار، صلابت و از خودگذشتگی همراه است.

وی افزود: اگر در این شغل فقط به وظیفه شغلی اکتفا شود شاید نتوان مسئولیت آنها را قدر بدانیم اما وقتی می بینیم در حوادث مختلف آتش نشانان با چه ایثار و از خودگذشتگی کار می کنند جای تحسین و تشکر دارد.

مدیر مجتمع مس سرچشمه به حوادث ذوب فلش در سال گذشته و انفجار کپسول گاز در محوطه تغلیظ مجتمع مس سرچشمه در دو سال قبل اشاره و خاطرنشان کرد: در این حوادث، واقعاً آتش نشانان با شجاعت مثال زدنی از اتفاقاتی که می توانست منجر به حوادث خطرناکی شود جلوگیری کردند.

احمدی افزود: با وجود اینکه حادثه فلش بسیار خطرناک بود، با درایت این دوستان اگر مسیرها را نبسته بودند و سریع اقدام نکرده بودند منجر به تلفات انسانی می شد اما اگر چه به کارخانه صدماتی وارد شد اما به لطف خدا هیچ تلفات جانی نداشتیم.

احمدی تأکید کرد: مجتمع مس سرچشمه همانگونه که در حوزه مسئولیتهای اجتماعی پیشرو است در این عرصه نیز بتواند از طریق آموزش به شهرستانها و جوامع پیرامونی کمک کند و علاوه بر اینکه پشتیبانی از واحدهای ایمنی شهرستانها و کارخانجات مجاور انجام می دهد، آمادگی ارتقاء خود را در سطح منطقه در مواقع بروز حادثه در اسرع وقت داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: زمان رسیدن واحد ایمنی مس سرچشمه به محل حادثه زمان قابل قبولی است و حضور واحد HSE در خود مجتمع قابل قبول است اما در حوزه پیمانکاران هنوز به جایگاه مطلوبی نرسیده ایم و اگر چه حوزه پیمانکاری است اما به هر حال اگر خدایی نکرده حادثه ای رخ دهد باید در این خصوص به وزارتخانه پاسخگو باشیم.

مدیر مجتمع مس سرچشمه بر تقویت بازرسان ایمنی شرکتهای پیمانکاری تأکید کرد و گفت: باید در این خصوص معیاری برای گزینش در نظر گرفت و با جدیت و با دقت از ملاحظه کاری در این حوزه پرهیز کرد چرا که جان یک انسان می تواند به خطر بیفتد.

احمدی در ادامه افزود: شرکت مس در حوزه HSE جایگاه خوبی در وزارتخانه دارد و با توجه به اینکه شرکت مس در جایگاه جهانی قرار دارد لذا باید خود را در سطح جهانی ببینیم و برای رسیدن به بهترین شکل ممکن در سطح جهانی تلاش کنیم.

45 درصد حوادث کار استان کرمان در کارگاه‌های ساختمانی

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان نیز در این مراسم گفت: مجتمع مس سرچشمه جزو واحدهای منحصر به فرد در کشور است.

هادی آرمین افزود: واحدهای بزرگ استان کمترین مشکل را در حوادث کار دارند، اما در کارگاه‌های ساختمانی و همچنین واحدهای کوچک و صنوف بدلیل اینکه تعداد زیادی هستند نظارت بر آنها دشوار است و باید با تعامل با سایر دستگاه‌ها موضوع را به پیش ببریم.

وی بیان کرد: در بحث حوادث ناشی از کار، در کارگاههای ساختمانی مشکل زیادی داریم به نحوی که حدود 45 درصد کل حوادث کار استان در این بخش است.

آرمین گفت: سالانه 16 هزار نفر در حوادث جاده ای و 1500 نفر ناشی از حوادث کار در کشور جان خود را از دست می دهند و سالانه 333 هزار نفر یعنی روزانه به طور متوسط 900 نفر در اثر حوادث ناشی از کار در کشور به بیمارستان‌ها مراجعه و بستری می شوند.

وی با بیان اینکه در حوادث ناشی از کار روزانه 100 نفر با دچار شدن به نقص عضو و قطع عضو معلول می شوند، یادآور شد: قریب به 40 درصد کارگاه‌ها متاسفانه فاقد حداقل شرایط ایمنی در کشور هستند که عمدتا کارگاه‌های کوچک می باشند.

معاون روابط کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمان در ادامه اظهار کرد: طرح جدید وزارتخانه که خودبازرسی و واگذاری امور به خود واحدها است، می تواند مشکلات ما را حل کند به این دلیل که چون این موضوع به خود کارگاه ها واگذار شده لذا نظارت و حضور آنان در کارگاه مستمر است، دلیل دوم اینکه کارگر و کارفرما در حوزه ایمنی با یکدیگر مشارکت می کنند.

آرمین با بیان اینکه سال گذشته حوادث ناشی از کار در استان 28 درصد کاهش پیدا کرد، خاطرنشان کرد: در بحث حوادث ناشی از کار، در کارگاه‌های ساختمانی مشکل زیادی داریم به نحوی که حدود 45 درصد کل حوادث کار استان در این بخش است.

وی هشدار داد: با شرایط اقتصادی کنونی ممکن است یکی از موضوعاتی که به خطر بیفتد بحث ایمنی کارگاه‌ها باشد چرا که واحدها و کارگاه‌ها مشکل تولیدی دارند و به دلیل افزایش قیمت‌ها نتوانند همه عوامل تولید را مهیا کنند و واحد ایمنی در این بین لطمه ببیند.

منبع: روابط عمومی مجتمع مس سرچشمه

عناوین برگزیده