تاریخ: ۱۵ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۸:۲۴
بازدید: ۱۵۱
کد خبر: ۱۹۹۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
تحلیلگر بازار سرمایه مطرح کرد؛

انتفاع واحدهای تولیدی از ممنوعیت خدمات هم‌زمان کارگزاری‌ها/ بازار داغ معدنی‌ها در بورس

می متالز - ارائه خدمات کارگزاری به‌صورت هم‌زمان در دو سمت خریدوفروش در معاملات بازارهای فیزیکی، برای تمامی شرکت‌های کارگزاری، طی نامه‌ای از سوی مدیر نظارت بر بورس‌ها به مدیرعامل شرکت بورس کالا، ممنوع اعلام شد.
انتفاع واحدهای تولیدی از ممنوعیت خدمات هم‌زمان کارگزاری‌ها/ بازار داغ معدنی‌ها در بورس

به گزارش می متالز، سعید خدایی کارشناس ارشد بازار سرمایه در رابطه نحوه اثرپذیری بازار از این تصمیم گفت: به علت افزایش اختلاف نرخ‌ها در بازار آزاد و بورس کالا ناشی از نوسانات نرخ ارز، میزان تقاضا نیز افزایش پیداکرده و با  بالا رفتن رقابت قیمتی در عرضه‌ها، بورس مجبور به اعمال سهمیه‌بندی تقاضای موجود می‌شود.

خدایی بابیان اینکه تصمیم اخیر سازمان بورس مبنی بر ممنوعیت خریدوفروش هم‌زمان کارگزاری‌ها را می‌توان اتفاق مثبتی در مدیریت عرضه در بورس کالا دانست، اظهار کرد: از آنجائی که ممکن است خریدار برای افزایش استفاده از سهمیه‌ها به چند کارگزاری دستور خرید بدهد، این قانون با جلوگیری از این اتفاق باعث می‌شود متقاضیان بیشتری بتوانند کالای مورد عرضه در بورس را خریداری کنند. بنابراین با فرض اینکه تمامی خریداران در بورس کالا مصرف‌کننده اصلی باشند، این قانون زمینه تخصیص این کالاها به تعداد نفرات بیشتر را فراهم کرده و نهایتاً واحدهای تولیدی بیشتری از این عرضه‌ها منتفع خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص نحوه اثرپذیری قیمت‌ها از این قانون گفت: با توجه به اختلاف قیمت در بورس کالا و بازار آزاد و افزایش حجم تقاضای ناشی از آن‌که به‌طور دائم از عرضه نیز بیشتر هست، می‌توان گفت این تصمیم تأثیر چندانی بر قیمت‌ها ندارد و روند قبلی قیمت‌ها طی خواهد شد.

خدایی شرکت‌های معدن و صنایع معدنی را از گروه‌های اصلی تأثیرگذار در رشد شاخص بورس دانست و گفت: شرکت‌های معدنی فعال در بازار سرمایه، فروش صادراتی دارند و افزایش نرخ ارز باعث بالا رفتن سود تسعیر ارز شناسایی‌شده در صورت‌های مالی این شرکت‌ها می‌شود، که نهایتاً رشد میزان درآمد را برای این شرکت‌ها به همراه دارد؛ ازاین‌رو قیمت سهام این شرکت‌ها نیز افزایش پیداکرده است. از طرفی قیمت سهام این شرکت‌ها به‌واسطه افزایش نرخ فروش محصول در داخل با رشد قابل‌توجهی و استقبال سرمایه‌گذاران مواجه شده است و به نظر می‌رسد که همچنان نیز ادامه داشته باشد.

عناوین برگزیده