تاریخ: ۱۶ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۵۱
بازدید: ۲۷۸
کد خبر: ۲۰۰۶۹۳

جزئیات ساخت بندر تجاری جاسک تشریح شد

جزئیات ساخت بندر تجاری جاسک تشریح شد
‌می‌متالز - مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی جزئیات ساخت بزرگترین بندر تجاری کشور در جاسک را تشریح و اعلام کرد: این بندر در سه فاز و با ظرفیتی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تن احداث خواهد شد.

به گزارش می‌متالز، محمد راستاد با تأکید بر اینکه توسعه و ایجاد بنادر تجاری، گامی بسیار مهم و راهبردی در سواحل مکران به شمار می‌آید، اظهار داشت: بر اساس مطالعات و هدف گذاری صورت گرفته، از سوی سازمان بنادر یک بندر جدید بزرگ تجاری دیگر با قابلیت پهلودهی کشتی‌های اقیانوس‌پیما در طول سواحل مکران ایجاد خواهد شد.

او ادامه داد: بهترین گزینه ممکن و ارزیابی شده در محدوده شهرستان جاسک قرار دارد و انتظار داریم پس از افق ۱۴۰۴ که طرح جامع بنادر بازرگانی تا آن زمان نهایی می‌شود، به سمت مراحل اجرایی این بندر جدید پیش برویم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه، این بندر بزرگ تجاری در محدوده حوالی کوه مبارک ایجاد خواهد شد، گفت: ساخت این بندر در سه فاز برنامه ریزی شده و ظرفیت پیش بینی شده برای آن، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ میلیون تن است که از نظر ظرفیت با مقیاس بنادر فعلی، به بزرگترین بندر تجاری کشور تبدیل خواهد شد.

راستاد افزود: یکی از مزیت‌های مهم جانمایی صورت گرفته به منظور ساخت این بندر، دسترسی به اعماق بالا با حداقل هزینه است که کمک می‌کند بتوانیم بزرگترین سایز کشتی‌ها را به راحتی پذیرش کنیم و به ظرفیت بالای بندری دست یابیم.

این مقام مسوول در رابطه با کاربری این بندر بزرگ تجاری و نیز زمان شروع ساخت آن، اعلام کرد: زمان ساخت قطعاً پس از افق ۱۴۰۴ خواهد بود و تا آن زمان به مرحله اجرایی می‌رسد، اما مراحل مطالعات تفصیلی را به مرور شروع می‌کنیم.

مزیت بندر نزدیک‌تر شدن به مسیر تجارت جهانی شرق به غرب است

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در مورد کاربری این بندر بزرگ تجاری، بیان کرد: با توجه به اینکه حمل و نقل کانتینری بیشترین سهم را در تجارت دریایی در دنیای امروز به خود اختصاص داده است، با ساخت این بندر، کشور ما در خارج از تنگه هرمز به مسیر تجارت جهانی شرق به غرب نزدیک‌تر می‌شود و این به عنوان یک مزیت برای بندری که در این محدوده قرار داد به شمار می‌آید و طبیعتاً باید تمرکز خود را بر ایجاد ظرفیت کانتینری، به ویژه برای ترانزیت و ترانشیپ معطوف کنیم.

راستاد ادامه داد: باید بتوانیم این بندر را به عنوان هاب کانتینری منطقه توسعه و تجهیز کنیم، هرچند در کنار آن می‌توانیم در رابطه با سایر محموله‌ها از جمله کالا‌های فله خشک و کالا‌های عمومی نیز ظرفیت سازی کنیم.

وی با تأکید بر اینکه عمده تمرکز سازمان بنادر و دریانوردی در رابطه با ساخت بندر مربوطه، ایجاد یک ترمینال بزرگ کانتینری خواهد بود، گفت: بعد از سال ۱۴۱۱ باید بهره برداری از این بندر را آغاز کنیم.

گفتنی است؛ کوه مبارک یکی از شهر‌های استان هرمزگان در جنوب ایران و شرق استان هرمزگان است. این شهر در بخش بیابانی شهرستان جاسک و در کرانه دریای عمان واقع شده و از طریق راه اصلی در ۱۵۵ کیلومتری میناب و ۶۵ کیلومتری جاسک قرار دارد.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده
دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت
مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه:

دستاورد‌های فولاد مبارکه با در نظر گرفتن محدودیت‌ها خیلی بهتر مشخص می‌شود/ تولید ۵ محصول جدید در فولاد مبارکه تا پایان امسال/ حل بحران آب صنایع استان اصفهان تا ۲ ماه آینده/ افزایش ۱۴.۷ درصدی سود فولاد مبارکه نسبت به مدت مشابه در ۶ ماه نخست امسال/ ما تا پایان سال آینده محدودیت انرژی برق را نخواهیم داشت