تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۲۳
بازدید: ۲۲۰
کد خبر: ۲۰۰۹۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
تحلیلی بر بازار سنگ آهن کشور:

ارزیابی عرضه‌های سنگ آهن در بورس کالا

‌می‌متالز - از یکشنبه هفته‌ی جاری شاهد رشد عرضه‌های سنگ آهن در بورس کالا هستیم که این اتفاق به تنهایی می‌تواند به تعادل قیمت‌های زنجیره‌ی فولاد در پایان سال کمک شایانی کند. در این شرایط، اما هنوز برخی بازار‌ها مانند بازار کنسانتره‌ی سنگ آهن همچنان با رانت قیمتی همراه است که باید مورد توجه سیاستگذاران واقع شود.

به گزارش می‌متالز، یکی از راه‌هایی که برای توسعه بازار فولاد پیش بینی و برنامه ریزی شده است متعادل سازی قیمت‌ها در زنجیره‌ی تامین فولاد از ریشه و به اصطلاح از پایین دست زنجیره‌ی فولاد است. به همین منظور سیاستگذاران به این نتیجه رسیده اند که باید تمرکز جدی در فروش سنگ آهن در بورس کالا با قیمت‌های تعادلی و رقابتی بگذارند. در همین راستا اقداماتی در بازار صورت پذیرفته است که در این یادداشت به آن‌ها اشاره خواهیم کرد. لطفا همراه آرتان پرس باشید.


عرضه‌های قابل توجه سنگ آهن در بورس

عرضه‌های سنگ آهن از ابتدای این هفته به شکل سیستماتیک و شفاف در بورس کالای تهران معامله می‌شوند. در همین راستا عرضه ۵۰،۰۰۰ تن سنگ آهن دانه بندی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران؛ در تالار حراج باز بورس کالا با تقاضای اولیه ۱۰۰،۰۰۰ تنی روی نرخ پایه مواجه شده است. عرضه ۳۵،۰۰۰ تن کنسانتره سنگ آهن شرکت مهندسی فکور صنعت تهران در بورس کالا در نهایت با تقاضای ۲۵،۰۰۰ تن روی نرخ پایه مچ و معامله شد که خبر از ورود سنگ آهن به بورس کالا با قدرتی بیشتر از دفعات قبل می‌دهد.


عرضه‌ی سنگ آهن فلات مرکزی در بورس

۵۰ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی در روز یکشنبه وارد کورس معاملاتی بورس شد تا روند خرید و فروش و معاملات سنگ آهن با شتاب بهتری نسبت به قبل در مسیر بورس صورت پذیرد. پیش‌تر در خصوص فواید عرضه‌های سنگ آهن در بورس کالا صحبت کردیم. باید ببینیم این مسیر تا چه حد می‌تواند بر عملکرد سیاست‌های مالی حاکم بر معادن ایران و تاثیر آن بر بازار فولاد موثر باشد.


روز سرنوشت ساز معاملات سنگ آهن

روز یکشنبه برای بازار فولاد و آهن روز سرنوشت سازی بود. عرضه‌های سنگین در بورس موید تعادل قیمت در کل زنجیره‌ی فولاد را می‌دهد. مشخصات عرضه روز یکشنبه سنگ آهن در بورس کالا بیانگر آن است تفاوت این عرضه با عرضه‌های قبلی سنگ آهن، امکان ورود متقاضیان بیشتر در زنجیره تولید فولاد کشور شامل کنسانتره آهن، گندله، آهن اسفنجی و شمش فولاد است. این تنوع خریدار با قطعیت می‌تواند توان خریدار نهایی را بالا ببرد و به سمت ثبات قیمت‌ها در کف در انتهای سال کمک کند. از طرفی معدنی‌ها مایل هستند تا انتهای سال حداکثر فروش را ثبت کنند تا بتوانند در گزارش‌های مالی و مقایسه‌ای نسبت به سال گذشته عملکرد بهتری را ثبت و ضبط کنند؛ لذا در زنجیره‌ی پایین دست فولاد همه چیز به نفع خریدار است مگر بازی و قواعد آن تغییر کند.


خداحافظی دلالان با معاملات سنگ آهن

یک موضوع دیگر که دست دلال و واسطه را از بازار سنگ آهن قطع کرده است موضوع رفع انحصار و خرید‌های بی دلیل در بورس سنگ آهن ایران است. عملا با تصویب قوانینی بازی به سمت خریداران واقعی سنگینی می‌کند. دیگر نمی‌توان عرضه‌های بورس را با قیمت‌های پایین خرید و در بازار آزاد به فروش رساند. قبلا در خصوص حذف مدل درآمدی سفته بازی در تمامی بازار‌ها صحبت کرده بودیم و این موضوع عینا مصداق واقعی آن است. دیگر جایی برای واسطه و دلال سنگ آهن در بورس کالا باقی نمانده است. براساس اطلاعیه عرضه بورس کالا، متقاضیان باید دارای پروانه بهره‌برداری مجاز در زنجیره تولید فولاد کشور باشند و کالا به خریداران فاقد پروانه بهره‌برداری تحویل داده نمی‌شود و این محصول نیز برای مصرف داخلی است و خریدار حق صادرات ندارد


توافق سازمان‌های بالادستی در عرضه سنگ آهن

براساس تفاهم‌نامه میان و بورس کالای ایران مبنی بر عرضه‌های صنایع بالادستی فولاد شامل سنگ آهن دانه‌بندی، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی در روز‌های یکشنبه در بورس کالا و استمرار عرضه این محصول در تالار صنعتی و معدنی و همینطور توافق ایمیدرو برای عرضه سنگ آهن شرکت‌های زیرمجموعه خود در بورس، از روز یکشنبه همین هفته، ۵۰ هزار تن سنگ آهن دانه‌بندی مجتمع سنگ آهن فلات مرکزی ایران از سوی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در تالار حراج باز بورس کالای ایران عرضه و به فروش رسید. این حج بالای فروش نوید ورود حساب شده‌ی سنگ آهن به بورس کالا را می‌دهد. امیدواریم که تداوم این مسیر، معاملات مچینگ را به حداقل برساند تا سود واقعی به جیب مصرف کننده‌ی نهایی و فعال واقعی بازار فولاد برود.


پتانسبل کاهش قیمت سنگ آهن

در ادامه‌ی عرضه‌های سنگ آهن در بورس کالا روز گذشته، ۲۵ هزار تن کنسانتره سنگ آهن شرکت مهندسی فکور صنعت نیز عرضه و به بهای ۱۹ هزار ریال فروخته شد. این قیمت در صورت تداوم مسیر عرضه‌ها در بورس می‌تواند تا ۳۰ درصد کاهش پیدا کند و عواید آن به جیب صنایع میانی فولاد و نوردکاران که در سال گذشته هزینه‌های تمام شده‌ی بالایی را متحمل شدند برود. باید ببنیم دولت چه سیاستی را برای معاملات مچینگ سنگ آهن در نظر دارد. این سیستم قیت گذاری برای ذوب آهنی‌ها به چالش تبدیل خواهد شد چرا که بخش زیادی از موجودی انبار‌های خود را از مسیر معاملات مچینگ تامین می‌کردند.


سیاستگذاری قیمت‌ها در معادن

سیاستگذاری برای بورس کانی‌ها و مواد معدنی موضوعی است که باید در انتهای سال برای چشم انداز سال آتی تدوین شود. برنامه بورس برای حوزه فولاد، تکمیل زنجیره عرضه محصولات است در این خصوص ایمیدرو با ارسال نامه‌ای اعلام کرده ۱.۵ میلیون تن سنگ آهن در قالب معاملات حراج باز عرضه خواهد داشت که عرضه‌ها به صورت هر دو هفته یک بار انجام می‌شود. با انجمن سنگ آهن نیز برای عرضه‌ها توافقاتی صورت پذیرفته که باید بررسی شود نتیجه به چه سمتی خواهد بود. به احتمال زیاد شاهد رشد عرضه‌های سنگ آهن در بورس کالا با گذر زمان خواهیم بود.


آسیب سیاستگذاری دستوری در بازار‌های کالایی

متاسفانه در شرایط فعلی تمامی بازار‌ها از سیاست قیمت گذاری دستوری آسیب دیده اند و دیدگاه‌های کلاسیک در مدیریت بورس نادیده گرفته شده است. بازار دیگر توان دستکاری بیشتر از این را ندارد و بورس می‌تواد یک نقطه‌ی نجات برای قیمت کالا‌ها باشد. بورس یکی از بهترین ابزار‌هایی است که قیمت‌گذاری دستوری را حذف می‌کند و تمام محصولات زنجیره فولاد در یک رقابت سالم، می‌توانند در بورس عرضه شوند و توازن و عدالت به زنجیره فولاد برگردانده شود


سنگینی رانت فولاد بر دوش مصرف کننده

موضوع دیگری که در تحلیل‌های پیشین به آن اشاره شده بود موضوع رانت شدید در تمامی زنجیره‌ی فولاد است. در حال حاضر در بخشی اعظمی از زنجیره فولاد رانت وجود دارد از این رو ضرورت دارد که با ایجاد توازن قیمتی، سود را در تمام زنجیره تقسیم کرد. برای مثال کنسانتره‌ی سنگ آهن یکی از کالا‌هایی است که تا قبل از عرضه در بورس با رانت بالا برای دلالان به فروش می‌رسید. با قیمت دستوری که قبلاً تعیین شده بود خریداران سنگ آهن این محصول را با ۲۵ درصد پایین‌تر از قیمت نهایی می‌خرند. همچنین بررسی قیمت‌های جهانی نیز نشان می‌دهد که از سنگ آهن تا آهن اسفنجی که مواد اولیه فولاد هستند بین ۴۵، ۵۰ تا ۷۰ درصد قیمت جهانی در کشور معامله می‌شوند؛ این مساله اجحاف در حق تولیدکنندگان بالادستی فولاد از سنگ آهن تا آهن اسفنجی است.

 

رانت خرید کنسانتره سنگ آهن

در حال حاضر کنسانتره به صورت دستوری پایین‌تر از نرخ نهایی و ۱۶ درصد قیمت شمش فولاد است از این رو کنسانتره سازان نمی‌توانند سنگ آهن را گران‌تر بخرند و با توجه به عدم صادرات سنگ آهن و وضع عوارض ۲۵ درصدی روی این محصول، امکان اینکه قیمت بالاتری برای سنگ آهن تعیین کنند وجود ندارد، زیرا در این صورت کنسانتره از توجیه اقتصادی خارج می‌شود.

اگر محصولات کنسانتره به بعد را به بورس منتقل کنیم، مشکلات سنگ آهن حل می‌شود، زیرا در این صورت به قیمت‌های جهانی نزدیک می‌شود و خریداران سنگ آهن، توان خرید این محصول را به قیمت بالاتر خواهند داشت که در این صورت مشکلات همه بخش‌های زنجیره حل می‌شود.

منبع: پایگاه خبری آرتان پرس

عناوین برگزیده