تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۲۲
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۲۰۱۰۱
سرویس خبر : آهن و فولاد
نبرد ابر قدرت‌ها در صنعت فروآلیاژ

نگاهی به ابرقدرت‌های صنعت فروآلیاژ جهان

می متالز - کشورهای آفریقای‌جنوبی، برزیل و قزاقستان توانسته‌اند با توسعه ظرفیت‌های تولید فروآلیاژ، به صادرکنندگان برتر این محصول نایل آیند. کشورهای مذکور با افزایش صادرات خود، موجبات رشد و تعالی کشور خود را فراهم کردند.
نگاهی به ابرقدرت‌های صنعت فروآلیاژ جهان

به گزارش می متالز، تراز جهانی (e (Balance of tradبه‌معنای اختلاف ارزش میان واردات و صادرات که یکی از پارامترهای مهم در حوزه اقتصاد به‌شمار می‌رود. در صورت بیشتر بودن میزان صادرات از واردات، رقم تراز جهانی مثبت است و آن را مازاد تجاری و در صورت بیشتر بودن میزان واردات، این میزان منفی خواهد بود که آن را کسری تجاری می‌نامند.

عوامل متعددی برروی تراز جهانی تأثیر می‌گذارند که از جمله آن‌ها می‌توان به هزینه‌های تولید، میزان کالاهای تولید شده و ... اشاره کرد. این محصول به‌عنوان یکی از محصولات استراتژیک و کاربردی در تولید فولاد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. نمودار 1 میزان تراز جهانی فروآلیاژ طی سال‌‌های گذشته در دنیا را نشان می‌دهد.

با بررسی نمودار فوق درمی‌یابیم که آفریقای‌جنوبی توانسته است با توسعه ظرفیت‌های خود در صادرات فروآلیاژ، جایگاه نخست را در تراز جهانی این محصول حفظ کرده و سود بسیاری را نصیب خود کند. کشورهای برزیل و قزاقستان در جایگاه‌های دوم و سوم این نمودار قرار دارند. قزاقستان با توسعه و رشد بسیار بالای خود در سال 2017 بسیار نزدیک با برزیل قرار داشته است. این ارقام نشان‌دهنده میزان توسعه و پیشرفت کشورهای مذکور در زمینه فروآلیاژ جهان به‌شمار می‌روند.

آمار و ارقام صادرات و واردات می‌تواند شاخصی از میزان رشد هر صنعت ارایه کند؛ به‌نحوی که صادرات فروآلیاژ از کشور آفریقای‌جنوبی به برزیل از 110 هزار تن در سال 2016 به 11 هزار تن در سال 2017 کاهش یافته که خود این عدد پیشرفت فروآلیاژ کشور برزیل را نشان می‌دهد. طی 5 سال گذشته کشور قزاقزستان تنها یک‌بار در سال 2015 به میزان 120 تن فروآلیاژ از آفریقای جنوبی وارد کرد. لازم به‌ذکر است که موقعیت‌های جغرافیایی نقش به‌سزایی در میزان صادرات و واردات کشورهای دنیا ایفا می‌کنند؛ به‌نحوی که کشور قزاقستان با نزدیکی به چین توانسته است بازار خوبی را برای فروآلیاژ تولیدی خود دست و پا کند.

عناوین برگزیده
ریل نجات صنعت
با حضور کارشناسان بررسی شد: دولت چهاردهم چه سیاستی را در حوزه صنعت باید در پیش بگیرد؟

ریل نجات صنعت