تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۵۱
بازدید: ۹۴
کد خبر: ۲۰۱۱۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

در تعطیلات ملی بر بازار فولاد چین چه گذشت؟

می متالز - طی دوره تعطیلات هفته اول اکتبر در چین، بهای فولاد ابتدا رشد و سپس کاهش داشت. بهای بیلت تانگشان پس از رشد ۳۰ یوان در روزهای ۲ و ۳ اکتبر، در ۵ اکتبر ۲۰ یوان کاهش داشت و هم اکنون در محدوده ۳۸۵۰ یوان/تن معامله می شود. در روز ۶ اکتبر نیز بهای محصولات نهایی در تانگشان رو به افت گذاشته و بهای میلگرد با ۲۰ یوان کاهش به ۴۱۳۰ تا ۴۱۵۰ یوان رسید.
در تعطیلات ملی بر بازار فولاد چین چه گذشت؟

به گزارش می متالز، به طور کلی در سپتامبر امسال بازار فولاد چین نشانه هایی از ضعف و رکود را نشان داد. در حالیکه سپتامبر عمدتا فصل پیک تقاضاست، خریدها رونق چندانی نداشت و موجودی کم انبارها تنها دلیل عدم کاهش شارپ قیمت بود. تولید بالای فولادسازان نیز عامل دیگر فشار بر قیمت ها شده است. در ۳۰ سپتامبر، میانگین قیمت میلگرد در ۲۵ شهر مهم چین با ۳۰ یوان افزایش نسبت به ۳۱ آگوست به ۴۵۳۰ یوان/تن رسید. شرق چین شاهد بیشترین رشد و جنوب شاهد بیشترین افت قیمت بوده است. بهای ورق گرم نیز در ۲۴ شهر مهم چین به طور میانگین ۹۶ یوان نسبت به ۳۱ آگوست کاهش داشت و ۴۲۷۲ یوان/تن معامله شد. این کاهش در اکثر مناطق چین به شکل گسترده دیده شد.

 

پیش بینی دوره پس از تعطیلات

 در بخش مواد اولیه، موجودی ۶ بندر شمالی چین پیش از تعطیلات در ۱.۳ میلیون تن کاسته شد و انتظار می رود در دوره پس از تعطیلات محموله های ارسالی به این بنادر شاهد افت باشد. در بخش تقاضا اما انتظار بر این است که نرخ بهره گیری از کوره بلندها در سطوح فعلی باقی بماند و تولید چدن افزایش یابد چرا که تمهیدات زیست محیطی امسال در شمال چین به سختگیری سال گذشته نمی باشد. از این رو می توان انتظار داشت تقاضا برای سنگ آهن در فصل زمستان همچنان بالا باشد. انتظار می رود در دوره پس از تعطیلات فولادسازان اقدام به ترمیم موجودی انبارهای خود نمایند. با توجه به موجودی پایین انبارهای بنادر و عطش تجار برای خرید، احتمالا بهای سنگ آهن جا برای افزایش بیشتر خواهد داشت و چه بسا از ۷۰ دلار/تن سی اف آر فراتر رود. اگرچه، تولید برخی معادن سنگ آهن استرالیا در هفته پیش افزایش یافته و احتمال می رود ارسال محموله ها به چبن از این مبدا پس از تعطیلات با سرعت بیشتری همراه شوند.

همچنین، در هفته گذشته تولید برخی میلگردسازان چینی رشد چشمگیری داشته است و آن دسته که بتوانند با تمهیدات زیست محیطی خود را تطبیق دهند، تولید در دوره پس از تعطیلات را از سر خواهند گرفت. موجودی انبارهای میلگرد طی تعطیلات افزایش یافت و برای مقاطع ساختمان به ۶.۸۱ میلیون تن رسید، که رشد ۱۴۸۱۰۰ تن را نشان می دهد. این احتمال وجود دارد که پس از تعطیلات خریداران به ترمیم موجودی انبارهای خود مبادرت نمایند، با این وجود نمی توان انتظار حجم بالایی را داشت و تصور بر این است که قیمت محصولات ساختمانی روند کاهشی خود را ادامه دهد.

ورق گرم نیز در بازار داخلی چین با تقاضای مناسبی روبرو نیست و در دوره پیش از تعطیلات موجودی انبارها به حد کافی کاهش نیافت. با ادامه افزایش تولید طی زمستان، مشخص شدن موجودی انبارها پس از تعطیلات می تواند جهت حرکت فولادسازان را مشخص نماید. در صورتی که حجم انبارها سریعا کاهش یابد ممکن است افزایشی در روند قیمت ورق گرم حاصل شود، در غیر اینصورت باید منتظر ادامه روند کاهشی این محصول باشیم.

منبع: پلنر
عناوین برگزیده