تاریخ: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۱۰
بازدید: ۲۶۶
کد خبر: ۲۰۱۲۱۵
سرویس خبر : خودرو و قطعه سازی

افزایش تیراژ پاسخگوی زیان انباشته خودروسازان نیست

‌می‌متالز - عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از زیان دهی فعلی شرکت‌های خودروسازی با وجود تیراژ بالا ناشی از زیان انباشته این شرکت‌ها در گذشته است.

به گزارش می‌متالز، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: بخشی از زیان دهی فعلی شرکت‌های خودروسازی با وجود تیراژ بالا ناشی از زیان انباشته این شرکت‌ها در گذشته است.

بهزاد رحیمی اظهار داشت: بخشی از زیان دهی فعلی که شرکت‌های خودروسازی را با وجود تیراژ بالا به چالش کشیده، ناشی از زیان انباشته این شرکت‌ها از سنوات قبل است که بررسی صورت‌های مالی خودروسازان نیز بیانگر این امر است.

وی افزود: متاسفانه با قیمت دستوری اعلامی، به طور مداوم، زیان تولید بر زیان‌های انباشته خودروسازان افزوده شده به شکلی که جبران این وضعیت را غیرممکن ساخته است.

نماینده مردم سقز در مجلس شورای اسلامی گفت: از سوی دیگر، بحث تامین مالی خودروسازان نیز با هزینه همراه بوده و در چنین شرایطی افزایش تیراژ نمی‌تواند در راستای جبران زیان انباشته راهگشا باشد و یکی از دلایل آن، بحث دستوری بودن و واقعی نبودن قیمت‌ها است.

رحیمی بهای ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی محصول ایران خودرو در بازار را قیمت واقعی آن اعلام کرد و گفت: بازار کشش خودرویی با این قیمت را دارد و بهایی که مصرف‌کننده در بازار پرداخت می‌کند، عملا قیمت واقعی خودروساز با ۱۰ درصد کمتر است.

وی ادامه داد: خودروساز در شرایط فعلی که قیمت خودرو کمتر از بهای تمام شده آن به شکل دستوری تعیین می‌شود، نمی‌تواند از حاشیه قیمتی موجود در بازار استفاده کند و بدین ترتیب سود متعلقه به خودروسازان برای جبران هزینه‌ها، نصیب واسطه‌ها می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: حضور مصرف‌کنندگان غیرواقعی و واسطه‌ها در بازار خودرو به قصد سوداگری و ناشی از نبود قیمت‌گذاری مناسب است که می‌بایست به عنوان یک واقعیت مورد پذیرش قرار بگیرد.

منبع: خبر خودرو

عناوین برگزیده