تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۱۹
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۲۰۱۳۶۳
سرویس خبر : انرژی
رضائی با اشاره به مصوبه اخیر مجلس:

مازاد درآمد نفتی سال ۱۴۰۰ به توسعه نیروگاه اتمی بوشهر هم رسید

‌می‌متالز - عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به مصوبه خانه ملت در جریان بررسی لایحه بودجه۱۴۰۰، گفت: مازاد درآمد نفتی سال ۱۴۰۰ به توسعه واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر هم رسید.

به گزارش می‌متالز، ابراهیم رضائی با اشاره به اصلاح ردیف (۳) بند (ب) تبصره (۱) لایحه بودجه ۱۴۰۰ کشور، گفت: توسعه واحد‌های ۲ و ۳ نیروگاه اتمی بوشهر به این ردیف اضافه شد همچنین باتوجه به دستور معظم رهبر انقلاب مبنی تامین ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای کشور، تکمیل واحد‌های جدید نیروگاه اتمی بوشهر ضروری است، ضمن آنکه این برق هسته ای، استاندارد و جزء انرژی پارک به شمار می‌آید.

نماینده مردم دشتستان در مجلس شواری اسلامی ادامه داد: این اقدام در ادامه "قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" و پاسخ محکم و قاطع مجلس شورای اسلامی در برابر تهدیدات غرب و نقض استقلال هسته‌ای کشور بود.

وی با بیان اینکه هر نیروگاه هزار مگاواتی در سال حدود ۱۱ میلیون بشکه نفت صرفه جویی می‌کند، اظهار کرد: این رقم از انتشار ۵ میلیون تن گاز‌های آلاینده در سال جلوگیری می‌کند و ۵۵۰ میلیون دلار صرفه جویی معادل نفت را به همراه دارد.

تامین ۵ درصد برق کشور با بهره برداری از این دو نیروگاه

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه اکنون نیاز کشور به برق در زمان پیک مصرف به ۴۰ تا ۴۳ هزار مگاوات می‌رسد، اضافه کرد: اگر این دو نیروگاه به اتمام برسند جمعا حدود ۳ هزار و ۳۰۰ مگاوات برق هسته‌ای داریم البته آن زمان ممکن است پیک مصرف به ۵۰ هزار مگاوات برسد که این میزان تولید می‌تواند در زمان بهره برداری حدود ۵ درصد نیاز کشور را پاسخگو باشد که البته این میزان تولید باز هم کم است.

به گزارش خانه ملت، نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ با اصلاح ردیف (۳) بند (ب) تبصره (۱) لایحه موافقت کردند که براساس آن درصورت حصول درآمد نفتی مازاد بر سقف تعیین شده ۱/۵ میلیون بشکه در بودجه برای سال آینده این در آمد‌ها در مصارف پیش بینی شده در ذیل "ردیف ۳ بند ب تبصره ۱" هزینه می‌شود بر این اساس درصورت افزایش عواید حاصل، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف است منابع حاصله را از ابتدای مهرماه سال ۱۴۰۰ منابع حاصله را در سقف اعتبارات بودجه عمومی صرف افزایش تخصیص برای تکمیل طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این قانون به ویژه طرح‌های توسعه زیرساخت‌های هسته‌ای و توسعه واحد‌های دوم و سوم نیروگاه اتمی بوشهر و... کند.

منبع: خبرگزاری مجلس شرای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده