تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۵:۰۹
بازدید: ۳۴۲
کد خبر: ۲۰۱۵۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (یکشنبه 15 مهر)

رکوردشکنی حقوقی‌‌های بازار سهام در روز یکشنبه/خریدهای گسترده از سوی گروه مالی سپهر صادرات

می متالز - بازار سهام در حالی روز یکشنبه با ریزش قابل‌توجه 4.16 درصدی شاخص کل مواجه شد که در این راستا بازیگران عمده با خریدهای پرحجم و بعضا دید حمایتی خود، رکوری جدید در تغییر مالکیت‌ها ثبت کردند.
رکوردشکنی حقوقی‌‌های بازار سهام در روز یکشنبه/خریدهای گسترده از سوی گروه مالی سپهر صادرات

به گزارش می متالز، بر این اساس خالص خرید حقوقی‌ها به 527میلیارد تومان رسید که این رقم از جابجایی بیش از یک میلیارد و 350میلیون سهم در مسیر پرتفوی سهامداران حقیقی به حقوقی تشکیل شد.

در این میان خریدهای پرحجم و متعددی در نمادهای مختلف از سوی گروه مالی سپرصادرات صورت گرفت. به‌طوری‌که این حقوقی در بازار روز یکشنبه 15 مهرماه 97 حدود 220میلیون سهم را در 5نماد معاملاتی خریداری کرد؛ خرید 185میلیون سهم از سهام سرمایه‌گذاری خوارزمی، 20میلیون سهم بانک صادرات ، بیش از 10میلیون سهم سرمایه‌گذاری مس سرچشمه و همچنین خریدهای در نمادهای ایران ترانسفو و معدنی دماوند را این حقوقی به ثبت رساند.

الف) فلزات اساسی: در بازار روز یکشنبه 15 مهرماه بیشترین خالص خرید توسط سهامداران عمده در گروه فلزات اساسی صورت گرفت. به‌طوری‌که خالص خرید حقوقی‌ها در نمادهای فلزی به 125 میلیارد تومان رسید. در صدر خرید معامله‌گران حقوقی، تمایل به جمع‌آوری سهام شرکت فولاد مبارکه اصفهان قرار داشت. خالص خرید این حقوقی‌ها در این نماد به حدود 120 میلیون سهم به ارزش 69 میلیارد تومان رسید.

همچنین در این گروه ملی مس ایران جابجایی بلوکی میان سهامداران عمده را تجربه کرد. به‌طوریکه بیش از 252میلیون سهم «فملی» معادل 0.5درصد از کل سهام مزبور از سوی شرکت سرمایه‌گذاری آتیه اندیشان مس عرضه و در مقابل توسط موسسه صندوق بازنشستگی شرکت ملی صنایع مس ایران خریداری شد.

ب) شرکت‌های پالایشی: گروه پالایشی‌ نیز در این روز شاهد تغییر مالکیت 121 میلیارد تومانی به ‌نفع معامله‌گران حقوقی بودند. در صدر خریدهای صورت گرفته تمایل به جمع‌آوری سهام پالایش نفت بندرعباس قرار داشت . بر این اساس جابه‌جایی حدود 45 میلیون سهمی به ارزش 58 میلیارد و 500 میلیون تومانی در مسیر پرتفوی معامله‌گران حقیقی به حقوقی «شبندر» صورت گرفت. در این میان پالایش نفت بندرعباس، خرید 40میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر را تجربه کرد. همچنین در این روز بیش از 2میلیون سهم «شبندر» را نیز بانک رفاه کارگران خریداری کرد.

نماد معاملاتی پالایش نفت تبریز از دیگر نمادهای این گروه که مورد اقبال معامله‌گران عمده بازار قرار گرفت. به این ترتیب بیش از 17 میلیون و 400 هزار سهم «شبریز» به ارزش 33 میلیارد تومان به پرتفوی حقوقی‌های این نماد اضافه شد.  در این میان سرمایه‌گذاری هامون سپاهان به عنوان سهامدار عمده «شبریز»،  در سومین روز متوالی به خرید سهام «شبریز» پرداخت و 1.5میلیون سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

ج) شرکت‌های معدنی: معدنی‌ها دیگر گروهی بود که با خالص خرید بیش از 65 میلیارد تومانی توسط معامله‌گران عمده بازار همراه شدند. در این میان توسعه معادن و فلزات با تداوم خرید از سوی سرمایه‌گذاری صباتامین روبرو شد. این حقوقی در حالی روز شنبه (14 مهرماه) نیز 4.5میلیون سهم «ومعادن» را خریداری کرده بود که روز یکشنبه (15 مهرماه) نیز بیش از 200هزار سهم دیگر را به پرتفوی خود افزود.

در همین راستا معادن‌منگنزایران‌ نیز شاهد خرید 300هزار سهم از سوی شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان بود. این حقوقی در معاملات دو روز قبل یعنی شنبه و چهارشنبه نیز به خرید سهام مزبور پرداخت و در مجموع بیش از 2میلیون سهم را خریداری کرد.

د) بانک‌ها و موسسه‌های غیراعتباری: رصد نمادهای بانکی نیز نشان از حمایت سهامداران عمده دارد. در این میان شرکت سرمایه‌گذاری سمند به عنوان سهامدار عمده در بانک خاورمیانه، اقدام به خرید 2میلیون سهم کرد. روندی مشابه در نماد بانک ملت با جمع‌آوری سهم از سوی دو سهامدار عمده شکل گرفت. به‌طوری‌که صندوق سرمایه‌گذاری با درآمدثابت کوثریکم بهمراه صندوق سرمایه گذاری بازارگردانی ملت در مجموع حدود 14میلیون سهم «وبملت» را خریداری کردند.

گروه مالی بانک پارسیان نیز به عنوان حقوقی فعال در نماد بانک پارسیان، 200هزار سهم این بانک را به پرتفوی خود افزود. همچنین در نماد بانک صادرات نیز شاهد خرید 20میلیون سهمی از سوی گروه مالی سپهرصادرات بودیم.

د) شرکت‌های رایانه‌ای: در میان نمادهای گروه رایانه نیز شاهد خریدهایی از سوی سهامداران عمده بودیم. در این میان آسان پرداخت پرشین با خرید 200هزار سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری با درآمدثابت کوثریکم روبرو شد.

روندی مشابه در نماد  تجارت الکترونیک پارسیان با جمع‌آوری سهام از سوی 4حقوقی دنبال شد. به‌طوری‌که شرکت سرمایه‌گذاری آتیه پارسیس پارس ، گروه مالی بانک پارسیان، شرکت بیمه پارسیان و صندوق بازارگردانی امیدلوتوس پارسیان در مجموع 750هزار سهم «رتاپ» را خریداری کردند.

کارت اعتباری ایران کیش نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید 30هزار سهم از سوی سهامدار عمده یعنی شرکت سرمایه‌گذاری ایرانیان را تجربه کرد. شرکت ملی انفورماتیک نیز به عنوان تنها سهامدار عمده و مالک 95.36درصدی خدمات ‌انفورماتیک اقدام به خرید 700هزار سهم کرد.

به پرداخت ملت نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید از سوی دو حقوقی را تجربه کرد؛ شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مجموع حدود 500هزار سهم «پرداخت» را خریداری کردند.

ه) شرکت‌های پتروشیمی: در نماد «پترول» نیز شاهد جمع‌آوری 11میلیون سهم توسط شرکت مدیریت توسعه سرمایه گروه پتروشیمی ایرانی بودیم. در نماد «تاپیکو» نیز یک میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه گذاری صباتامین خریداری شد.

در گروه صنعتی پاکشو نیز دو حقوقی شرکت یعنی شرکت رستوران‌های زنجیره‌ای گل فوده و شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنایع گلرنگ به جمع‌آوری سهم پرداخته و در مجموع حدود 35میلیون سهم «پاکشو» را خریداری کردند. مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر نیز دیگر نماد این گروه بود که خرید 5میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری گنجینه زرین شهر را تجربه کرد.

نگاهی به دیگر جابه‌جایی‌ها

در میان دیگر تغییرمالکیت‌های مهم بازار روز یکشنبه 15 مهرماه 97 می‌توان به جمع‌آوری 5میلیون سهم از سوی بازارگردان «های‌وب» اشاره کرد .

همچنین روز شنبه 14 مهرماه مخابرات ایران با عرضه سنگین 2میلیارد و 840میلیون سهمی حدود 5درصدی از سوی شرکت توسعه اعتمادمبین مواجه شد. این سهام مبنای انتشار 500میلیارد تومان اوراق اجاره شرکت توسعه اعتماد مبین قرار گرفته است.

عناوین برگزیده