تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۷:۱۰
بازدید: ۲۲۶
کد خبر: ۲۰۱۵۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
در دیدار هیات نمایندگان اتاق اصفهان با قائم‌مقام ستاد تسهیل و رفع موانع تولید

قوانین و بخشنامه‌های دست و پاگیر مانع جهش تولید است

‌می‌متالز - هیات نمایندگان اتاق اصفهان، قوانین و بخشنامه‌های دست‌وپاگیر را مانع جدی جهش تولید دانستند و پیگیری مسائل بخش خصوصی در سطح کلان را خواستار شدند.

به گزارش می‌متالز، اعضای هیات نمایندگان اتاق اصفهان با قائم‌مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید دیدار و گفتگو کردند. رئیس اتاق اصفهان در این دیدار، بر لزوم پیگیری مسائل بخش خصوصی در سطح کلان تأکید کرد.

مسعود گلشیرازی، با اشاره به اقدامات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، گفت: چنانچه تلاش‌ها و پیگیری‌های ستاد تسهیل و رفع موانع تولید را نداشتیم بدون تردید، وضعیت تولید نامعلوم بود، اما اقدامات این ستاد نشان داد که مساله محوری و حل موضوعات به‌صورت موردی، نتایج موفقی را به دنبال خواهد داشت.

رئیس اتاق اصفهان با نکته بر اینکه مسائل بخش خصوصی باید در سطح کلان حل شود، توجه ویژه قائم‌مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید به بحث نحوه تسویه تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی را ارزشمند خواند و درخواست کرد: ستاد تسهیل در حوزه اخذ مابه‌التفاوت نرخ ارز و رفتار سازمان تأمین اجتماعی و نحوه مالیات ستانی ورود کند.

در ادامه نشست، بابک دین‌پرست، قائم‌مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، با بیان اینکه قرار گرفتن وزارت کشور به‌عنوان یک وزارتخانه حاکمیتی در کنار وزارت صمت که ماهیت اجرایی دارد اتفاقات بسیار خوبی را رقم خواهد زد، اظهار کرد: در حال حاضر به‌شدت با تعدد قوانین و بخشنامه‌ها مواجه هستیم و وجود قوانین مزاحم در کشور مانعی بر سر راه جهش تولید است؛ دستیابی به این مهم با شعار حاصل نمی‌شود و مدیران باید به‌صورت عملی در این حوزه وارد شوند.

قائم‌مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با تأکید بر این نکته که این ستاد هیچ محدودیتی در برخورد با مدیران دولتی و حتی قضایی ندارد، گفت: ستاد تسهیل با تمام مدیرانی که رفتار و اقدامات آن‌ها منجر به تعطیلی غیرقانونی واحد‌های تولیدی شود، به‌صورت جدی برخورد خواهد کرد.

او افزود: مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید که در چارچوب قانونی ابلاغ می‌شود، لازم‌الاجرا بوده و هیچ سازمان و نهادی حق ندارد در این زمینه تخطی کند.

دین‌پرست از تهیه پیش‌نویس دستورالعمل عدم تعطیلی واحد‌های تحت تملک شبکه بانکی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با تصویب نهایی این پیش‌نویس اتفاقات خوبی رقم بخورد.

قائم‌مقام رئیس ستاد تسهیل و رفع موانع تولید با اشاره به این نکته که رسالت شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، بهبود محیط کسب‌وکار است، تصریح کرد: لازم است پل ارتباطی فی‌مابین این شورا و ستاد تسهیل برقرار شود که امید است این طرح با همکاری مقامات بخش خصوصی و استانداری اصفهان به‌صورت پایلوت در این استان پیاده شود.

او در پاسخ به مشکلات مطرح شده از سوی فعالان اقتصادی استان اصفهان، خاطرنشان کرد: تشکیل میز مجازی سازمان‌ها، پیشنهادی خوب است که باید مورد توجه قرار گرفته شود؛ موضوع قطعی برق، عدم پرداخت ارزش افزوده، اخذ مابه‌التفاوت نرخ ارز، مشکلات زمین‌های صنعتی، و ... حتماً در ستاد تسهیل پیگیری خواهد شد.

دین‌پرست در بخش دیگر سخنان خود از فعالان اقتصادی درخواست کرد تا چنانچه سازمان و یا نهادی در اجرای قوانین و مصوبات ستاد تسهیل سرپیچی کرده و یا به‌صورت غیرقانونی به ضرر تولیدکننده‌ها رفتار کرد، حتماً مراتب امر به این ستاد اعلام شود.

پس‌ازآن ایرج موفق، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان، اطلاعاتی از تعداد جلسات برگزار شده ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان اصفهان ارائه کرد و بیان داشت: تاکنون دو هزار و یک جلسه برپا شده است که در طول آن سیزده هزار و پانصد و هشتاد پرونده به این ستاد ارجاع داده شده و تعداد ۱۰ هزار و ۵۶۸ مصوبه نیز داشته‌ایم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اصفهان با بیان اینکه تعداد ۷۶ درصد از این مصوبات اجرایی شده است، اظهار کرد: حدود ۲۲ درصد باقی‌مانده به امور مالیاتی برمی‌گردد که هنوز اجرایی نشده است؛ در بحث بانکی نیز در حدود ۶۵ درصد مصوبات اجرایی شده و ۳۵ درصد از مصوبات به دلیل مشکل تأمین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی اجرایی نشده است که اگر فکری برای تأمین سرمایه ثابت توسط بانک‌ها نشود طرح‌های این واحد‌ها که بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند ناتمام باقی خواهد ماند و در پی آن اشتغال‌زایی با مشکل مواجه خواهد شد.

او افزود: اعطای تسهیلات بازسازی و نوسازی به واحد‌ها نیز به مشکل برخورده است، همچنین در خصوص اعطای جواز تأسیس و سرمایه‌گذاری، دور باطلی با محیط ریست بر اساس مصوبه قانون هوای پاک در حال سپری شدن است که ضروری است به آن توجه شود.

در بخش دیگری از این نشست اعضای هیات نمایندگان اتاق اصفهان و همچنین فعالان اقتصادی استان نیز به بیان مشکلات و موانع موجود بر سر راه تولید پرداختند.

منبع: پایگاه خبری اتاق ایران

عناوین برگزیده