تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۴۱
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۲۰۱۵۵۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صمت در آیین درختکاری در شهرک صنعتی نصیر آباد عنوان کرد:

اختصاص حداقل 25 درصد از اراضی شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به فضای سبز/ توجه ویژه وزارت صمت به شرکت‌های دانش بنیان

می متالز - در چهارمین روز هفته منابع طبیعی و آبخیزداری، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت یک اصله نهال را در شهرک صنعتی نصیر آباد غرس کرد.

به گزارش می‌متالز، علی رسولیان با حضور در شهرک صنعتی نصیر آباد تهران، یک اصله نهال را غرس و در گفتگو با جمعی از مدیران شرکت خدماتی و صنعتگران حاضر در این مراسم، بر نگهداری و حفظ منابع طبیعی و محیط زیست در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور تأکید کرد.

وی توجه سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن به ایجاد و توسعه فضای سبز در راستای کاهش آلودگی‌های صنعتی و تلطیف فضای شهرک‏‌های صنعتی را از جمله اقدامات مؤثری اعلام کرد که در هنگام طراحی شهرک‏‌های صنعتی مورد توجه قرار می‌گیرد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین اختصاص حداقل ۲۵ درصد از اراضی شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور به فضای سبز، شامل ۱۰ درصد فضای سبز عمومی و ۱۵ درصد فضای سبز اختصاصی واحد‌های صنعتی را از رویه‌های مورد عمل در این زمینه عنوان کرد.

رسولیان اظهار داشت: در سال جاری متجاوز از ۵۰ هزار اصله انواع نهال درخت و درختچه در داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور غرس شده است که آمار فضای سبز را ۱۵۰ هکتار افزایش و به ۸.۲ میلیون اصله نهال ارتقاء داده است.

وی همچنین مساحت فضای سبز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور را ۸۲۰۰ هکتار، مساحت گل کاری و چمن کاری ۲۷۴ هکتار و مساحت بوستان صنعتی را ۱۶۹ هکتار اعلام کرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: با توجه به کمبود منابع آبی در کشور، در سال جاری حدود ۵۰ کیلومتر طول شبکه آبیاری قطره‌ای در شهرک‌ها و نواحی صنعتی مورد بهره برداری قرار گرفته و سهم این بخش را به بیش از ۱۳ هزار کیلومتر افزایش داده است.

رسولیان اضافه کرد: درختکاری در شهرک‌های صنعتی باید تبدیل به یک فرهنگ شود و کمک به توسعه بیشتر فضای سبز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور در دستور کار قرار گرفته است.

وی در بخش دیگر سخنان خود یادآور شد: امسال ۹ هزار قرارداد حق بهره برداری از زمین برای ایجاد واحد‌های صنعتی در کشور منعقد شده که نسبت به سال گذشته رشد ۱۰۰ درصدی دارد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: امسال میزان متقاضی سرمایه گذار خارجی در شهرک‌های صنعتی نیز رو به رشد بوده و هرجا که سرمایه گذار ورود کند، ما موظف به ایجاد شرایط و بستر مناسب هستیم.

رسولیان تصریح کرد: اگر به دنبال اشتغال پایدار هستیم، باید فضا و زیرساخت لازم را برای توسعه صنعت فراهم کنیم.

وی توجه ویژه به شرکت‌های دانش بنیان را از اولویت‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت عنوان و بیان کرد: با ایجاد سوله و مجتمع‌های کوچک درصدد رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان هستیم.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه با بیان این‌که شهرک صنعتی نصیر آباد یکی از شهرک‌های صنعتی و تولیدی خوب کشور است و کمترین واحد بیکاری را به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: ۴ درصد واحد‌های این شهرک تعطیل یا نیمه تعطیل هستند که در آینده با احیاء و فعال سازی آن‌ها، این واحد‌ها وارد چرخه تولید می‌شوند.

رسولیان همچنین با اشاره به طرح توسعه شهرک صنعتی نصیر آباد گفت: باید ۱۰۰ هکتار زمینی که در کنار شهرک صنعتی نصیر آباد است به این شهرک ملحق شود تا مشکل طرح توسعه سرمایه گذاران و صنعتگران مرتفع شود.

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در جریان حضور در شهرک صنعتی نصیر آباد از خط تولید و بخش‌های مختلف واحد تولیدی صنایع غذایی بدر نیز دیدن کرد و در گفتگو با مدیران و کارشناسان آن، از نزدیک در جریان مسائل و مشکلات، توانمندی‌ها و روند تولید در این واحد صنعتی قرار گرفت.



صیانت از منابع زیستی و دستیابی به توسعه پایدار وظیفه همگانی است/ خانواده بزرگ صنایع کوچک و متوسط کشور در راستای حفاظت جدی از منابع طبیعی گام بردارند

رسولیان همچنین به مناسبت فرارسیدن روز درختکاری و هفته منابع طبیعی و آبخیزداری پیامی صادر کرد.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در پیام خود به مناسبت فرارسیدن روز درختکاری و هفته منابع طبیعی و آبخیزداری اظهار داشت: "زمین و تمام موجودات آن امانتی است در دستان بشر که حفظ و حراست از آن، چه در آموزه‌های دینی و چه در عرف، مورد تأکید می‌باشد. شرایط آب و هوایی خشک و کم باران اغلب مناطق کشور باعث شده است که درختکاری از اهمیتی دوچندان برخوردار باشد، چرا که فضای سبز یکی از مؤلفه‌ها و ابزار‌ها برای بقای بشریت و به‌عنوان یک میراث گرانبها متعلق به همه انسان‌هاست. "

در ادامه این پیام آمده است: "تاریخ نشان داده که هرجا نشانی از آب و گیاه بوده است، در پناه آن تمدن بشری شکل گرفته و قاطبه بشر از همان منابع ارتزاق نموده و رشد یافته است. درختان علاوه بر تأمین مواد غذایی، تعادل بخشی به طبیعت، آرامش و زیبایی را برای انسان به ارمغان می‌آورند. همچنین وجود درختان از آسیب‌های طبیعی که به‌نحوی به فعالیت‌های بشری مرتبط است، کاسته و تاب آوری را در مقابل این حوادث ممکن می‌سازد. "

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگر این پیام افزود: "اگر بخواهیم مهمترین و هویدا‌ترین اثرات حفاظتی درختان در برابر مخاطرات طبیعی را برشماریم، می‌توان به اثر پوشش گیاهی در جلوگیری از ایجاد سیلاب، تغذیه هرچه بیشتر آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از ایجاد فرسایش خاک و بیابان زایی و خسارات جبران ناپذیر آن، از جمله ریزگرد‌ها و همچنین کاهش میزان دی اکسید کربن و تعدیل اثرات پدیده گرمایش جهانی اشاره نمود. "

رسولیان اضافه کرد: "بر این اساس حفاظت و صیانت از این منابع زیستی و دستیابی به توسعه پایدار وظیفه همگان بوده و اسناد و قوانین بالادستی کشور نیز بر حفاظت از جنگل‌ها و درختان به‌عنوان یکی از منابع طبیعی و از ارکان محیط زیست تأکید ویژه‌ای دارند، که از جمله الزامات زیست محیطی در این راستا می‌توان به قانون هوای پاک و ضوابط و معیار‌های استقرار و فعالیت واحد‌های صنعتی و تولیدی اشاره نمود. "

وی در پایان ضمن گرامیداشت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری، از تمامی همکاران و خانواده بزرگ صنایع کوچک و متوسط و متولیان و دست اندرکاران در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خواست با حس مسئولیت بیشتر و اقدام و عمل در راستای حفاظت جدی از منابع طبیعی گام بردارند.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و شرکت‌های استانی تابعه آن اکنون با دارا بودن ۸۲۳ شهرک و ناحیه صنعتی و سه منطقه ویژه اقتصادی درحال بهره‌برداری، ۷۸ شهرک و ناحیه صنعتی تخصصی، ۶ شهرک فنآوری، ۳۸ مرکز خدمات فنآوری و کسب و کار، ۲ مجتمع فنآوری اطلاعات و خدمات نرم افزاری، ۹۰ هزار و ۷۴ قرارداد منعقده و بهره‌برداری از ۴۶ هزار و ۸۲۲ واحد صنعتی و سه هزار و ۷۸ واحد کارگاهی، زمینه اشتغال مستقیم ۹۴۱ هزار و ۵۵۸ نفر را در سراسر کشور فراهم کرده است.

منبع: شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت (شاتا)

عناوین برگزیده