تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۰:۰۱
بازدید: ۱۷۰
کد خبر: ۲۰۱۶۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
یک سوال یک جواب

اکثر سهم‌ها برای خرید جذابند

‌می‌متالز - در این ستون ما پرسش‌ها و مشکلات شما را در حوزه بازار بورس و سهام و... با مسوولان، وکلا یا کارشناسان حوزه بازار و سرمایه درمیان می‌گذاریم و پاسخ‌های آن‌ها را به سوالات یا مشکلات مطرح‌شده شما منتشر می‌کنیم.
سوال شما: هرچند ابتدای امسال بازار سرمایه در حال رشد بود و شاخص هر روز رکورد می‌زد، اما ناگهان ورق برگشت و روند نزولی بازار شروع شد. در این میان بسیاری از سهامداران ضرر کردند و برخی هم با ضرر سرمایه خود را از بازار خارج کردند. لطفا از کارشناسان بپرسید با توجه به شرایط کشور و احتمالاتی که برای قیمت دلار و مذاکرات می‌رود، بگویند سال آینده بازار سرمایه را چطور پیش‌بینی می‌کنند، آیا برای سال آینده هم باید نگران نزول بازار باشیم یا می‌توان به رشد بازار امیدوار بود، چه سهم‌هایی برای خرید مناسب هستند و ما سهامداران باید چه کنیم؟


پاسخ از مجتبی معتمدنیا، کارشناس بازار سرمایه: با توجه به شرایط موجود بازار، وضعیتی که در ۶ ماه اخیر بر بازار حاکم بوده و همچنین اصلاح ۵۰ درصد شاخص، اکثر سهم‌ها به نقطه جذابی برای خرید رسیده‌اند. به‌رغم اینکه به انتخابات نزدیک می‌شویم و ممکن است یک‌سری اصلاح مقطعی روی برخی قیمت‌ها داشته باشیم، اما در میان‌مدت شرایط اقتصادی در کشور به گونه‌ای خواهد بود که ما دچار تورم قابل‌توجهی در حد تورم سال ۹۸ خواهیم بود. معتقدم در شرایط فعلی بهترین پیشنهادی که می‌شود برای سرمایه‌گذاران داشت این است که دیدگاه خود را تا‌حدی‌که می‌توانند میان‌مدت و بلندمدت نگاه دارند. نسبت به خرید سهم در این حول و حوش قیمت‌ها اقدام کنند و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را بیشتر از دید حفظ پول در وضعیت تورمی و عبور از بحران تورمی جدید ببینند. معتقدم بازار سرمایه بسیار بیشتر از تورمی که ما به آن دچار خواهیم شد می‌تواند به سهامداران بازدهی دهد و طبیعتا سرمایه‌گذاری در این حوزه بدین منظور یک سرمایه‌گذاری منطقی خواهد بود.

هرچند سال آینده در حوزه اقتصاد سال بسیار سختی برای کشور خواهد بود، ولی بازار سرمایه، چون رشد این بازار منبعث از تورم و افزایش نرخ بوده است چشم‌انداز مثبتی در سال ۱۴۰۰ خواهد داشت و این رشد دنباله‌دار خواهد بود. اکنون شاهد پتانسیل‌هایی از جمله کاهش نرخ بانکی برای رشد بازار‌ها هستیم. در بازار‌های داخلی مثل بازار مسکن دوباره قیمت‌ها روند صعودی گرفته است. با حرکت بازار‌ها آثار آن به دیگر بازار‌ها هم می‌رسد و بازار سرمایه نیز از این قاعده مستثنا نیست؛ بنابراین منتظر یک رشد در میان‌مدت برای بازار سرمایه هستیم البته اگر مقررات به نفع سهامداران اصلاح شود این مساله می‌تواند به رشد بازار بیشتر کمک کند. ولی باید این نکته را برای سهامداران مشخص کرد که باید به بازار سرمایه یک دید میان‌مدت و بلندمدت داشته و نگاه نوسان‌گیری به بازار نداشته باشند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده