تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۹:۵۰
بازدید: ۱۷۱
کد خبر: ۲۰۱۷۸
هشدار؛

حمل و نقل دریایی بلای جان صادرات فولاد خواهد شد/ ترکیه؛ دوست امروز و فرصت طلب فردا

می متالز - آمار ماهانه صادرات فولاد نشان از کاهش ارزشی صادرات طی 4 ماه اخیر دارد که مرتبط با محدودیتهای داخلی است.
حمل و نقل دریایی بلای جان صادرات فولاد خواهد شد/ ترکیه؛ دوست امروز و فرصت طلب فردا

به گزارش می متالز، با توجه به مشکلات فعلی در خصوص حمل دریایی و افزایش کرایه کشتیها برای بارگیری از بنادر ایران همراه با مشکلات بانکی که با شروع مرحله دوم سختر خواهد شد، تجزیه تحلیل بازار و یافتن راه حل های مناسب برای بهبود صادرت فولاد ایران بسیار مفید است. تحریم امریکا با هدف قراردادن کشتیرانی جمهوری اسلامی بطور مستقیم و جریمه کردن شرکتها و کشورهایی که ادامه فعالیت تجاری با ایران بدهند این بخش را با اختلال همراه کرده است و نرخها در این حوزه در حال بالا رفتن است.

مجتبی خجسته، عضو هیئت مدیره شرکت M7 Metals GmbH در گفتگو با معدن نامه عنوان کرد: در حال حاضر کرایه حمل دریایی محصولات فولادی ایران ماه اکتبر ، در منطقه خلیج فارس ٥ دلار و به مقصد خاور دور ١٢-١٥ دلار و به مقصد اروپا ١٥ دلار هر تن نسبت به ماههای قبل افزایش یافته است پیش بینی کرایه حمل ماه نوامبر و دسامبر از ایران هم بسیار سخت است. نکته دیگر گران شدن سوخت کشتیها است که حدود ٣-٤دلار هر تن برای فولاد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: البته هنوز کارخانه های ایران اثرات واقعی افزایش هزینه حمل دریایی و مشکلات پیدا نکردن کشتی حتی با کرایه بالاتر را حس نکرده اند ولی قطعا این موارد در فروش صادراتی ماه نوامبر و دسامبر ملموس خواهد بود. بازار جهانی فولاد هم نشانه ای از بهبود تقاضا و مصرف ندارد و جایگاه چین و بازار داخلی آن در هفته های آتی بسیار مهم خواهد بود.

وی در خصوص مشکلات صادرات فولاد با توجه به اعمال تحریم‌ها عنوان کرد: کارخانه‌های ترکیه در حال رقابت تنگاتنگی هستند تا بازارهای جدید صادراتی بیلت و میلگرد و محصولات تخت را به دست آورند. ترکیه درصدد است تا به‌واسطه از دست دادن بازار امریکا و مشکلات صادرات فولاد ایران بعد از تحریم یک‌جانبه امریکا ، این بازار را از آن خود کند. ضمناً با توجه به تقاضای  ضعیف محصولات نهایی میلگرد، رقابت کارخانه‌های منطقه خاورمیانه هم مزید بر علت خواهد بود.

عناوین برگزیده