تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۲۰:۲۱
بازدید: ۲۲۱
کد خبر: ۲۰۱۹۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
خشایار حسینی، مدیر برنامه‌ریزی و پشتیبانی خرید شرکت فولاد خوزستان

سامانه‌های یکپارچه و تحت وب، ارزیابی تامین‌کنندگان را تسهیل می‌کنند

می متالز - تامین‌کنندگان یکی از ارکان اصلی زنجیره تامین به‌شمار می‌روند؛ بنابراین ارزیابی تامین‌کنندگان برای همکاری با یک سازمان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است.
سامانه‌های یکپارچه و تحت وب، ارزیابی تامین‌کنندگان را تسهیل می‌کنند

به گزارش می متالز، واحدهای ارزیابی در چند سال‌گذشته با راه‌اندازی سایت‌های تکمیل اطلاعات تامین‌کنندگان توانسته‌اند، گام‌های موثری در راستای جمع‌آوری هرچه سریع‌تر و دقیق‌تر اطلاعات آن‌ها بردارند. این سامانه‌ها با بهره‌برداری از الگوهای برجسته جهانی، موفق به جمع‌آوری اطلاعات و داده‌های شرکت‌های درخواست‌کننده همکاری، حذف واسطه‌ها و جذب چندین برابری آن‌ها در مدت زمان اندک فعالیت خود می‌شوند.

امروزه مدیریت زنجیره تامین (Supply Chain Management) یکی از اصلی‌ترین ارکانی است که در حوزه‌های گوناگون صنعتی در راستای تولید محصول با حداکثر بهره‌وری مورد توجه قرار می‌گیرد. یکی از مهم‌ترین وظایف مدیریت زنجیره تامین، یکپارچه‌سازی داده‌ها و جریان‌‎های اطلاعاتی است تا منجر به افزایش راندمان و بهبود اثربخشی روابط بین زنجیره‌ها از تامین ماده اولیه گرفته تا رسیدن به محصول نهایی و فروش و سودآوری برای شرکت یا بنگاه اقتصادی شود. زنجیره تامین می‌تواند متشکل از تیم‌های تخصصی باشد که به‌طور جداگانه اما پیوسته، در راستای تولید محصول نهایی و ارائه خدمات به مشتریان فعالیت می‌کنند. این زنجیره شامل تامین‌کنندگان، تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و خرده و عمده فروشانی است که در راستای نیل به اهداف یک مجموعه به‌کار گرفته می‌شوند. در ادامه به یکی از بخش‌های مهم مدیریت زنجیره تامین، یعنی تامین‌کنندگان و نظام‌های ارزیابی آن‌ها پرداخته می‌شود.

تامین‌کنندگان یک واحد صنعتی دامنه گسترده‌ای از تمامی افراد و واحدهایی را در برمی‌گیرند که تقاضای همکاری با یک واحد بزرگتر در راستای تامین نیازهای آن را دارند. نکته بسیار مهمی که در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد، وجود واحدهای متقاضی بسیار و نیز تقاضای شرکت‌ها برای انتخاب تامین‌کنندگان اصلح است. که این امر با برقراری سامانه یکپارچه برای ارزیابی و مقایسه تامین‌کنندگان با یکدیگر تسهیل می‌شود. استاندارد‌سازی و انجام ارزیابی‌ها با توجه به قوانین و معیارهای هر شرکت به فرآیند انتخاب واحدهای شایسته کمک می‌کند. پس از مشخص‌کردن اهداف سازمان نخستین گام برای انتخاب تامین‌کنندگان، جمع‌آوری اطلاعات ازسوی متقاضیان است.

چنانکه اشاره شد، ارزیابی تامین‌کنندگان در راستای بررسی همه‌‌جانبه صلاحیت افراد، سازمان‌ها و واحدهای دارای قابلیت، برای برعهده گرفتن بخشی از وظایف، فعالیت‌ها و نیز رفع نیازهای یک واحد بزرگ دولتی یا خصوصی انجام می‌شود. اهمیت نقش واحدهای صنعتی بزرگ به ایجاد سامانه‌ای منسجم و هماهنگ در بحث نظارت و ارزیابی منجر شده‌ است. نیاز به‌وجود مرجعی کامل برای هدایت و جذب تمامی واحدهای خواستار همکاری با این صنایع احساس می‌شود. شرکت فولاد خوزستان به‌عنوان دومین تولیدکننده بزرگ فولاد و نیز نخستین صادرکننده محصولات فولادی در ایران، از سامانه‌ای منسجم برای ارزیابی‌تامین‌کنندگان برخوردار است.

عناوین برگزیده