تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۵۷
بازدید: ۴۲۱
کد خبر: ۲۰۲۲۸۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تلاش نمادین مردم یک روستا برای جلوگیری از احداث معدن/ بالاخره اکتشاف معدن در کجور مازندران پیامد‌های مخرب زیست محیطی دارد یا ندارد؟

‌می‌متالز - مدتی است که در منطقه کجور استان مازندران و در نزدیکی یکی از روستا‌های این منطقه، عملیات اکتشاف معادن سرب و روی با هدف رونق اقتصادی منطقه و اشتغالزایی به جریان افتاده است؛ روندی که جدا از چراغ سبز‌هایی که از سوی مسوولان برای اجرایی شدن آن وجود دارد، همچنان با مخالفت‌های جدی مردمی رو به رو است.

به گزارش می‌متالز، در منطقه کجور شهرستان نوشهر از توابع استان مازنداران و در نزدیکی‌های روستای ناصرآباد، معادنی قدیمی و راکد وجود دارد که برخی کارشناسان عقیده دارند حاوی حجم قابل توجهی از سرب و روی است و استخراج آن می‌تواند به توسعه منطقه مورد اشاره منجر شود.

صحبت از معادن سربی است که در سال ۱۳۳۴ پروانه اکتشاف و در سال ۱۳۳۵ مجوز بهره برداری دریافت کرد و پس از مدت‌ها فعالیت متروکه شد و حالا دوباره تلاش‌ها برای احیای آن آغاز شده است.

تلاش مسوولان اجرایی وزارت صمت و استانداری مازندران برای پیشبرد فرایند احداث معدن و آغاز عملیات اکتشاف و بهره برداری در منطقه کجور در حالی به جریان افتاده است و با جدیت تمام دنبال می‌شود که از آنسو دوستداران محیط زیست براین باور هستند که ایجاد این معدن سبب آلودگی محیطی زیستی و تخریب غیرقابل در رویشگاه جنگل هیرکانی خواهد شد که اتفاقاً ثبت جهانی نیز شده است.

مردم معترضی که مخالف هرگونه عملیات اکتشاف و بهره برداری از معدن هستند، عقیده دارند که ایجاد این معدن در منطقه باعث نابودی یکی از امن‌ترین و زیباره‌ترین پاره‌های زیست بوم ایران که جمعیت حیات وحش نسبتاً کاملی در آن زیست می‌کند، خواهد شد و پیامد‌های ناگواری را به همراه خواهد داشت.

علاوه بر آن باغداران و کشاورزان نیز نگران آسیب دیدن و از بین رفتن باغات سیاه بیشه و کشاورزی خود هستند.

این اعتراضات و نگرانی‌های مردمی در حالی است که مسوولان و مجریان معدن مورد اشاره تأکید دارند اقدامات آن‌ها در راستای برنامه اقتصاد مقاومتی و جهش تولید کلید خورده و در حال حاضر مطالعات مربوط به اکتشافات معدنی در معدن سرب وروی در دست انجام است.

پیشتر سعید یزدانی- فرماندار نوشهر در مورد درستی نگرانی مردم منطقه پیرامون تهدیدات زیست محیطی این طرح گفت: مردم نگران آن هستند که برداشت‌های صورت گرفته به باغات سیاه بیشه و کشاورزی آن در آینده صدمه زند.

یزدانی تصریح کرد: با آنکه حرف مردم درست است، اما نباید از فرصت‌های شغلی ایجاد شده توسط معدن چشم پوشی کرد و فعالیت معدن سرب در منطقه سبب درآمدزایی و رونق اقتصادی می‌شود.

فرماندار نوشهر با تأکید بر اثرات مثبت این طرح به لحاظ اقتصادی، ضمن دعوت از مردم برای همکاری با مسوولان افزود: درآمد مردم منطقه با باغداری و کشاورزی تأمین می‌شود و باید تدابیر اتخاذی شود تا در زمان برداشت، به کشاورزی و باغداری در منطقه خسارت و آسیبی وارد نشود.

اظهارات دو پهلو فرماندار نوشهر که از سویی بر نگرانی‌های زیست محیطی اکتشاف معدن صحه می‌گذارد و از سویی مسوولان را در پیگیری این طرح محق می‌داند، در حالی است که علاوه بر مردم سازمان محیط زیست نیز ساخت جاده دسترسی به این معدن سرب و روی را عاملی برای تخریب زیست محیطی دانسته و از این بابت به این طرح ایراد وارد کرده است.

با اینکه هنوز فرایند بهره برداری از این معادن در مرحله امکان سنجی و اکتشاف قرار دارد، اما مردم محلی و به ویژه اهالی روستای ناصرآباد همچنان نسبت به این روند‌های در پیش گرفته شده معترض هستند و اخیراً نیز در یک اقدام قابل تأمل اعتراض خود را نسبت به این موضوع نشان دادند.

‏اهالی روستای ناصرآباد در اقدامی هماهنگ و در اعتراض به احداث معدن سرب و روی حدود ۲۰۰ نهال بومی در جاده دسترسی ایجاد شده به معدن کاشتند و امیدوارند که این اقدامشان منجر شود تا مسوولان از پیگیری طرح صرف نظر کنند.

تعداد بازدید : 3



هر چند به نظر نمی‌رسد اعتراض نمادین مردم این روستا، متولیان امر را نسبت به تصمیم شان منصرف کند، اما این اقدام با واکنش‌های فراوانی در شبکه‌های اجتماعی رو به رو شده و حجم زیادی از انتقاد و اعتراض را در شبکه‌های اجتماعی علیه مدیران استان مازندران و متولیان محیط زیست ایجاد کرده است.

البته ناگفته نماند بسیاری کاربران در شبکه‌های اجتماعی این اقدام را تهدیدی متوجه منطقه حفاظت شده گلستانک می‌دانند، حال اینکه معدن ناصرآباد ارتباطی به منطقه گلستانک ندارد، اما این موضوع نیز دلیل نمی‌شود تا مردم محلی نگران کشاورزی و محیط زیست محل زیست خود نباشند؛ نگرانی بر حقی که مسوولانی، چون فرماندار نوشهر نیز آن را تأیید می‌کند.

مساله مهمی که شایسته است نسبت به آن مطالعات و بررسی‌های دقیقی انجام و در صورت تأیید رسمی خسارت ها، نسبت به اصلاح رویه‌های موجود اقدام شود.

منبع: بازتاب

عناوین برگزیده