تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۲۸۶
کد خبر: ۲۰۲۲۹۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صنایع شهرک‌های صنعتی ایران با مشکل آب مواجهند

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کمبود آب یکی از مشکلات جدی صنایع در شهرک‌ها و نواحی صنعتی است و توسعه سرمایه گذاری و اقتصاد صنعتی بدون آب ممکن نیست.

به گزارش می‌متالز، علی رسولیان روز شنبه در سفر به زبرخان و نشست با فرماندار و نمایندگان این شهرستان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به محدودیت شدید بخش صنعت در تامین آب افزود: کل آب مصرف صنعت در کشور ۱.۸ درصد است که از این میزان ۴۰ درصد متعلق به نیروگاه‌ها و صنایع پتروشیمی است که عدد بسیار ناچیزی است.

وی ادامه داد: هر مترمکعب آب در صنعت ۳۶ هزار تومان ارزش افزوده دارد و هر مترمکعب در شهرک‌های صنعتی به میزان ۶۰ نفر شغل ایجاد می‌کند، لذا وقتی ضرورت کشور اشتغال و سرمایه گذاری است باید زیرساخت‌های توسعه اقتصادی فراهم شود، در این راستا به مدیران شهرک‌های صنعتی کشور تکلیف شده است که از کوچکترین ظرفیت تامین آب بهره برداری کرده و نسبت به خرید آن اقدام کنند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: برای تامین هر لیتر آب در ثانیه ویژه شهرک‌های صنعتی ۶ میلیارد ریال هزینه می‌شود که برای کاهش هزینه ها، دولت مصوبه‌ای مبنی بر تخفیف ۴۰ درصدی برای تامین آب شهرک‌های صنعتی صادر کرد.

وی تامین زیرساخت‌های لازم برای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی و واحد‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی را از سیاست‌های این سازمان برشمرد و افزود: هم اینک در تامین آب، برق و زمین مورد نیاز واحد‌های تولیدی در شهرک‌های صنعتی کمبود داریم که علت عمده آن کمبود منابع است.

رسولیان اظهار امیدواری کرد سهم سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از بودجه سال ۱۴۰۰ به نحوی باشد که بتوان زیرساخت‌ها در این شهرک‌ها را کامل کرد.

رشد ۶ درصدی صنعت در سال ۹۹

وی ادامه داد: کشور با دو چالش جدی در سال‌های ۹۸ و ۹۹ مواجه شد که یکی مربوط به تحریم و تاثیر آن بر واردات مواد اولیه بخش تولید، افزایش قیمت ارز و محدودیت‌های تامین آن و دیگری شیوع بیماری کرونا بود که تقاضا برای خرید کالا و به تبع آن تولید را در دنیا کاهش داد و این مهم بر اقتصاد کشور اثرات منفی گذاشت.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با وجود تلاش دشمنان برای زمین گیر کردن اقتصاد کشور، دولت با اتخاذ سیاست‌های خود در عرصه تولید، زمینه رشد صنعتی ۶ تا درصدی را در سال ۹۹ نسبت به سال گذشته رقم زد.

وی افزود: امسال ۹ هزار قرارداد برای واگذاری زمین در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران با سرمایه گذاران منعقد شد که نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش داشت، همچنین ۲ هزار و ۳۵ واحد صنعتی جدید به بهره برداری رسید که از نظر میزان اشتغالزایی نسبت به سال گذشته ۳۳ درصد رشد داشت.

رسولیان ادامه داد: آمار‌ها گویای ایجاد شرایط مناسب برای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی در کشور است که در این راستا متوسط زمان بهره برداری واحد‌های صنعتی به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

وی کاهش بوروکراسی و افزایش اختیار دستگاه‌های اجرایی استان‌ها را از سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت ذکر و بیان کرد: دستورالمعل‌ها برای سال آینده در حال اصلاح است تا در این زمینه حداکثر اختیارات از سطح ملی به استان‌ها تفویض شود.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت اقدام به تامین مالی طرح‌های سرمایه گذاری از محل منابع واحد‌های بزرگ صنعتی و معدنی در بانک‌ها کرده است که بخشی از آن به شهرک‌های صنعتی اختصاص می‌یابد تا بتوان از این محل واحد‌های صنعتی راکد را دوباره به چرخه تولید بازگرداند.

وی افزود: امسال هزار و ۴۴۰ واحد صنعتی راکد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ایران به چرخه تولید بازگشتند که از این تعداد ۱۰۴ واحد مربوط به خراسان رضوی است.

تامین زمین برای واحد‌های دانش بنیان در شهرک‌های صنعتی

رسولیان با تاکید بر بازپس گیری زمین‌های محبوس در شهرک‌های صنعتی کشور ادامه داد: پس از بازپس گیری، این زمینها، با قیمت کارشناسی به شرکت‌های دانش بنیان و هایتک که برای نخستین بار کالا تولید می‌کنند، اختصاص می‌یابد بویژه برای شهرک‌های صنعتی که در نزدیکی شهر‌های بزرگ واقع شده اند.

وی گفت: مسوولان خراسان رضوی در کنار شهرک‌های صنعتی بزرگ و تقاضامحور، اراضی را برای شرکت‌های دانش بنیان بدهند، زیرا شرکت‌های دانش بنیان نمی‌توانند از شهر‌های بزرگ فاصله زیاد داشته باشند، در صورت میسر شدن این امکانات و فضاها، هم برای زیرساخت، ایجاد سوله و واگذاری آن تامین مالی خواهیم کرد.

رییس سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران افزود: اساسنامه این سازمان در حال تغییر است تا مشارکت بخش خصوصی را در واگذاری زمین و تغییر کاربری داشته باشیم و بتوان شهرک‌های صنفی را برای اصناف تولیدی ایجاد نمود که این اساسنامه توسط هیات دولت در حال بررسی است.

وی با توسعه شهرک صنعتی خیام و تامین مالی آن به شرط استقرار شرکت‌های دانش بنیان و هایتک موافقت کرد و ادامه داد: هر جا متقاضی برای سرمایه گذاری باشد، شرکت شهرک‌های صنعتی موظف به تامین زمین و زیرساخت‌ها است، اما در این زمینه دستگاه‌های اجرایی باید در تامین منابع مالی و استانی همراهی لازم را داشته باشند.

رسولیان گفت: زبرخان زمینه لازم برای ایجاد یک ناحیه صنعتی دو یا سه هکتاری را دارد که می‌توان در این زمینه ناحیه صنعتی اسحاق آباد را ایجاد کرد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان رضوی

عناوین برگزیده