تاریخ: ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۲:۳۰
بازدید: ۴۵۰
کد خبر: ۲۰۲۷۳۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

روسیه جایگزین استرالیا در صادرات زغال سنگ به چین

‌می‌متالز - پس از آنکه پکن در میان اختلافات تجاری خود با استرالیا، تعرفه وارداتی برای زغال سنگ آن اعمال کرد، معدن کاران روسیه تمایل به صادرات زغال سنگ به چین را به عنوان مصرف کننده شماره یک انرژی در جهان، اعلام کردند. مقامات چینی در اواخر سال ۲۰۲۰ پس از اعلام حمایت کانبرا از تحقیقات بین المللی در مورد عدم کنترل چین در مورد بحران ویروس کرونا، تأمین زغال سنگ از استرالیا را به طور کامل متوقف کردند، اما با افزایش اشتیاق چین برای واردات مداوم انرژی، روسیه در تلاش است تا با افزایش صادرات زغال سنگ به همسایه خود این خلاء را پر کند.

به گزارش می‌متالز، از آنجا که انتظار می‌رود واردات زغال سنگ از استرالیا به چین کاهش یابد، روسیه این فرصت را دارد که حداقل بخشی از تقاضای آن را با زغال سنگ خود جایگزین کند. مادینا خروستالوا، تحلیلگر رسانه خبری مدینا خاطرنشان کرد: روسیه چندین ذخایر بزرگ زغال سنگ آماده برای شروع عرضه به چین دارد و تنها مانع در این بین، مساله حمل و نقل آن است.

تجارت متقابل بین روسیه و چین از سال ۲۰۱۴ رو به افزایش بوده و از آن زمان چین به بزرگترین شریک تجاری روسیه تبدیل شده است. روسیه به وضوح در موقعیت جایگزین شدن به جای استرالیا قرار دارد. افزایش قیمت نفت نیز در این مورد به نفع روسیه است.

به گفته خروستالوا، اختلاف سیاسی بین چین و استرالیا به دنیای اقتصاد سرایت کرده است. مقامات چینی برای طیف وسیعی از محصولات استرالیایی تعرفه‌های وارداتی اعمال کردند. هفته گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواستار افزایش حداقل ۳۰ درصدی صادرات زغال سنگ به آسیا طی ۳۰ سال آینده شد. پوتین همچنین تأمین اعتبار برای توسعه مسیر‌های ریلی کشور برای انتقال زغال سنگ از منطقه کوزباس، منطقه اصلی استخراج روسیه را تصویب کرد. روسیه در مدرن سازی شبکه‌های راه آهن بایکال آمور و ترانس سیبری نیز سرمایه گذاری کرده است.

منبع: ایفنا

عناوین برگزیده