تاریخ: ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۰۳
بازدید: ۱۶۵
کد خبر: ۲۰۲۷۷۵
سرویس خبر : انرژی
ایزدپناه با اشاره به نیاز سالانه ۳۲ میلیارد متر مکعبی خوزستان به آب؛

انتقال آب خوزستان باید با اولویت تامین حقابه استان باشد

‌می‌متالز - نماینده ایذه و باغملک در مجلس با اشاره به نیاز سالانه ۳۲ میلیارد متر مکعبی خوزستان به آب گفت: ابتدا باید آب مورد نیاز و حقابه استان خوزستان را بر اساس کار کارشناسی و قانونی تامین کرده و سپس مابقی آن را از استان خارج کنند.

به گزارش می‌متالز، عبدالله ایزدپناه؛ نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مباحث آب استان خوزستان گفت: برنامه‌ای بر اساس نظر کارشناسان خبره وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاروزی و سایر کارشناسان تدوین شده که در آن نیاز آبی استان خوزستان در حوزه‌های شرب، کشاورزی، صنعت و محیطزیست در طول یک سال ۳۲ میلیارد متر مکعب برآورد شده که ۳۱ میلیارد متر مکعب آن آورده آبی خود استان است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه عمده نیاز آبی استان خوزستان در حوزه کشاورزی و سالانه ۲۳ میلیارد متر معکب است، افزود: با توجه به اینکه خوزستان در رتبه اول تولیدات کشاورزی قرار داشته و به دلیل وسعت زیاد جغرافیایی، حدود ۵ میلیون نفر جمعیت دارد، باید آب مورد نیاز این استان تامین شود و اگر نسبت به این موضوع و کار کارشناسی وزارت نیرو آن طور که باید توجه نشود، آسیب وارده به استان به سایر نقاط کشور نیز منعکس خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: از طرفی به دلیل مرزی بودن استان خوزستان، این منطقه همواره با مشکلات امنیتی مختلفی رو برو بوده که افزایش بیکاری نیز به مشکلات عدیده این منطقه دامن زده است. از این رو اگر با مباحث آب به صورت غیر کارشناسی برخورد شود، شاهد بحران‌های در این منطقه خواهیم بود ضمن اینکه نمایندگان استان و سایر مسوولان نیز بار‌ها نسبت به این موضوع هشدار‌های لازم را داده اند.

نماینده ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی افزود: همواره با افزایش مشکلات و تنش‌ها، بحث انتقال آب از استان خوزستان منتفی می‌شود، اما پس از مدتی مجددا در دستور کار قرار می‌گیرد از این رو صادقانه به مسوولان مربوطه در وزارتخانه‌ها عرض می‌کنم که مراقب عواقب تصمیم‌گیری‌هایشان باشند و برای مردم منطقه مشکل آفرینی نکنند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس در پایان تاکید کرد: ما معقدیم ابتدا باید آب مورد نیاز و حقابه استان خوزستان را بر اساس کار کارشناسی و قانونی تامین کرده و مابقی آن را از استان خارج کنند، اما نه اینکه استانی را برای بهره‌مندی سایر استان‌ها از آب خشک کنیم. در حال حاضر هم بسیاری نخل‌ها و تالاب استان خوزستان به دلیل کمبود آب در حال خشک شدن هستند، از این در خواست داریم تا مسوولان بر اساس قانون و کار کارشناسی در خصوص انتقال آب این استان تصمیم‌گیری کنند.

منبع: خبرگزاری مجلس شرای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده