تاریخ: ۲۸ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۱۰
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۲۰۲۷۷۹
سرویس خبر : انرژی
موسوی لارگانی:

انعقاد قرارداد سرمایه گذاری احداث تاسیسات فاضلاب ۲۵ روستای شهرستان فلاورجان/ توسعه زیرساخت‌های شبکه فاضلاب با هدف حفظ و احیای زاینده رود

‌می‌متالز - عضو هیات رئیسه مجلس ضمن حضور در مراسم انعقاد قرارداد سرمایه گذاری احداث تاسیسات فاضلاب ۲۵ روستای شهرستان فلاورجان گفت: این اقدام به حفظ و احیای زاینده رود و جلوگیری از مهاجرت روستاییان جلوگیری می‌کند.

به گزارش می‌متالز، سید ناصر موسوی لارگانی صبح امروز (پنجشنبه ۲۸ اسفند) در آیین انعقاد قرارداد سرمایه گذاری احداث تاسیسات فاضلاب ۲۵ روستای شهرستان فلاورجان (شرودان، کروچ، خیرآباد، دشتلو، بندارت، دارافشان، قلعه‌میر، اسفهران، کارویه، طاد، سهروفیروزان، نرگان، کاویان، مهرنجان‌اتراک، قلعه مهرنجان، جیلاب، محمدیه، زفره، بوستان، بجگرد، شمس‌الدین، اردال و صفی‌آباد، فیلورجان، چمرود) ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تشکر از هیات مدیره و مدیرعامل ذوب آهن اصفهان و مسئولان آب و فاضلاب کشوری و استان اصفهان گفت: طی سنوات گذشته تنها ۳۰ درصد از شبکه فاضلاب شهرستان فلاورجان اجرا شده بود، اما در دوره مدیریت جدید شاهد تحولات بزرگی در حوزه آب و فاضلاب استان اصفهان و به ویژه شهرستان فلاورجان هستیم.

عضو هیات رئیسه مجلس یازدهم افزود: این اقدام و سرمایه گذاری ذوب آهن در راستای حفظ و احیای زاینده رود انجام گرفته است. شرکت ذوب آهن اصفهان با وجود داشتن حقابه، بیشترین سرمایه گذاری را در بخش پساب انجام داده و ۹۰۰ میلیارد تومان برای احداث و جمع آوری شبکه فاضلاب در سطح استان اصفهان و شهرستان‌های لنجان و فلاورجان هزینه کرده است. همچنین برای تصفیه خانه دو شرکت ذوب آهن و فولاد اصفهان در حدود ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است.

وی با بیان اینکه این سرمایه گذاری با هدف تحقق آب پایدار در استان صورت گرفته اظهار کرد: بعد از گذشت یک سال و نیم، توسعه شبکه فاضلاب در برخی از روستا‌ها تمام شده و این بیع متقابل در اقتصاد کشور تاثیرگذار است. حضرت امام خمینی (ره) همیشه نگاه ویژه به روستاییان و پابرهنگان داشتند و این سرمایه گذاری نیز در ساماندهی زیرساخت‌های روستایی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهر‌ها تاثیر می‌گذارد و همچنین موجب مهاجرت معکوس به روستا‌ها خواهد شد، روستا‌هایی که محل تولید و رونق اقتصادی خواهند بود.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی در حاشیه این مراسم با حضور در جمع خبرنگاران گفت: به موجب سرمایه گذاری شرکت ذوب آهن و بیع متقابل انجام گرفته، تاسیسات فاضلاب در ۲۵ روستای شهرستان فلاورجان (شرودان، کروچ، خیرآباد، دشتلو، بندارت، دارافشان، قلعه‌میر، اسفهران، کارویه، طاد، سهروفیروزان، نرگان، کاویان، مهرنجان‌اتراک، قلعه مهرنجان، جیلاب، محمدیه، زفره، بوستان، بجگرد، شمس‌الدین، اردال و صفی‌آباد، فیلورجان، چمرود) احداث می‌شود که البته در برخی از روستا‌ها این کار صورت گرفته است. این اقدام موجب توسعه پایدار صنایع خواهد شد، به ویژه در شرایطی که شورای عالی آب، صنایع را مکلف کرده ظرف مدت ۵ سال مصرف آب خود را به صورت چشمگیر کاهش دهند.

موسوی لارگانی افزود: با توجه به مشکل محتمل خشک شدن تالاب گاوخونی و تاثیر منفی آن بر استان‌های اصفهان و تهران، می‌توانیم امیدوار باشیم که با چنین سرمایه گذاری‌هایی از بروز بحران‌های آتی جلوگیری شود.

اصفهان در راه اندازی تاسیسات فاضلاب کشور پیشتاز بوده است

هاشم امینی مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان با بیان اینکه برای اولین بار در کشور اجرای تاسیسات فاضلاب در روستا‌ها با سرمایه گذاری بخش خصوصی عملیاتی شد، اظهار کرد: این پروژه با سرمایه گذاری شرکت ذوب آهن اصفهان به روش بیع متقابل به مبلغ ۲۸۹ میلیارد تومان در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: به دنبال انعقاد این تفاهم نامه ۲۵۵ کیلومتر شبکه فاضلاب در ۲۵ روستا و توسعه تصفیه خانه فولادشهر اجرایی می‌شود.

امینی گفت: در چند سال اخیر بالغ بر ۲۶۶۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زمینه توسعه و احداث تاسیسات فاضلاب در سطح استان اصفهان انجام گرفت.

مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان با اشاره به روش‌های مختلف سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش فاضلاب در استان افزود: ۱۱۹۰ میلیارد تومان به روش بیع متقابل، ۱۴۰۰ میلیارد تومان در قالب فایناس خارجی و ۴۶ میلیارد تومان فایناس داخلی برای ایجاد زیرساخت‌های تاسیسات فاضلاب در استان توسط بخش خصوصی سرمایه گذاری شد.

وی با اشاره به جمعیت تحت پوشش این طرح تصریح کرد: با اجرای تاسیسات فاضلاب در ۲۵ روستای فلاورجان جمعیتی بالغ بر ۴۸ هزار و ۵۰۰ نفر از خدمات شبکه فاضلاب بهره مند می‌شوند که این امر تاثیر بسزایی در ارتقای بهداشت عمومی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی دارد.

مدیرعامل شرکت آبفا استان اصفهان با بیان اینکه به دلیل مجاورت فلاورجان با رودخانه زاینده رود، احداث تاسیات فاضلاب در روستا‌های آن ضروری است، خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از آلودگی آب‌های سطحی و زیرزمینی تاسیسات فاضلاب در روستا‌های فلاورجان در دستور کار قرارگرفت که این مهم با سرمایه گذاری بخش خصوصی مهیا شد.

امینی با بیان اینکه استان اصفهان همواره در زمینه راه اندازی تاسیسات فاضلاب در کشور پیشتاز بوده است، تصریح کرد: در حال حاضر ۳۲ تصفیه خانه فاضلاب در مدار بهره برداری قرار دارد، ۸۱۳۲ کیلومتر طول شبکه فاضلاب، ۴۸۵ کیلومتر طول خطوط انتقال فاضلاب و نیز تعداد انشعابات نصب شده فاضلاب ۶۹۵ هزار و ۲۶۸ فقره در استان اصفهان است که این امر بیانگر پیشرو بودن اصفهان در اجرای در تاسیسات فاضلاب درکشور است.

مجلس بودجه مناسبی برای توسعه شبکه فاضلاب روستایی اختصاص داد

در ادامه این مراسم حمیدرضا جانباز مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور نیز به اقداماتی که مجلس در زمینه توسعه شبکه فاضلاب شهری و روستایی انجام داده، اشاره کرد و گفت: سال آینده برنامه هفتم توسعه تدوین می‌شود و با کمک مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مجلس پیگیر برنامه ریزی دقیقی در این حوزه هستیم. آقای موسوی لارگانی نیز فردی پرتلاش و با دغدغه فراوان هستند که به ما کمک‌های زیادی کردند تا بودجه مناسبی به این بخش اختصاص یابد.

در پایان، آیین انعقاد تفاهم نامه سرمایه گذاری احداث تاسیسات فاضلاب ۲۵ روستای شهرستان فلاورجان با حضور مدیرعامل شرکت ذوب آهن و شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان برگزار شد.

لازم به ذکر است که روستا‌های «شرودان، کروچ، خیرآباد، دشتلو، بندارت، دارافشان، قلعه‌میر، اسفهران، کارویه، طاد، سهروفیروزان، نرگان، کاویان، مهرنجان‌اتراک، قلعه مهرنجان، جیلاب، محمدیه، زفره، بوستان، بجگرد، شمس‌الدین، اردال و صفی‌آباد، فیلورجان، چمرود» روستا‌هایی هستند که مشمول تفاهم‌نامه سرمایه گذاری احداث تأسیسات فاضلاب ۲۵ روستای شهرستان فلاورجان می‌شوند.

منبع: خبرگزاری مجلس شرای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده