تاریخ: ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۱:۳۸
بازدید: ۲۲۷
کد خبر: ۲۰۲۸۰۷
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

مهلت ۲ ماهه حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی به معدن مس انجرد

‌می‌متالز - مدیرکل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: معدن مس «انجرد» شهرستان اهر باید در ۲ ماه آینده استفاده از سد باطله فعلی را متوقف کند.

به گزارش می‌متالز، حسن عباس نژاد روز سه شنبه در بازدید از معدن مس «انجرد» در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در گفتگو با خبرنگاران افزود: مس انجرد باید با ارایه برنامه مدیریت ریسک سد باطله فعلی، برنامه عملیاتی برای سد جدید ارایه کند.

وی ادامه داد: اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی ضمن اینکه آماده ارایه هرگونه مشاوره در خصوص بهبود شرایط زیست محیطی معدن مس انجرد و کارخانه فراوری آن است، در عین حال با هیچ گونه آلودگی زیست محیطی نیز مماشات نمی‌کند.

عباس نژاد گفت: در برخورد با آلاینده‌های زیست محیطی نیز با مقام عالی استان و دستگاه قضایی در هماهنگی کامل هستیم و به طور قطع سلامت مردم و محیط زیست را مقدم بر هر فعالیت اقتصادی می‌دانیم.

وی اظهار کرد: برابر بررسی‌های فنی و تخصصی به عمل آمده، مشکل پیش آمده برای سد باطله معدن مس انجرد شهرستان اهر فقط یک رانش سطحی بوده و در دیواره سد شکستگی مشاهده نشد؛ نتایج نمونه برداری‌ها توسط اداره آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز آلودگی خاصی را در آب‌های سطحی و زیر سطحی محل معدن نشان نمی‌دهد، اما با توجه به وجود لایه رانشی در سمت دیواره شرقی سد باطله، شرکت مس انجرد موظف شد برنامه مدیریت ریسک سد را ارایه و عملیاتی کند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی تاکید کرد: شرکت مس انجرد موظف است در بازه زمانی تعریف شده نسبت به ارزیابی سد باطله اصلی و ارایه آن به اداره کل حفاظت محیط زیست استان و کسب مجوز‌های لازم اقدام کند.

عباس نژاد گفت: کمیته‌ای مرکب از ادارات فرمانداری اهر و سازمان آب منطقه‌ای و اداره کل منابع طبیعی آذربایجان شرقی با مسوولیت معاونت نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بر فرآیند فوق نظارت و گزارش اقدامات انجام شده توسط شرکت را هر ۲ هفته یکبار ارایه می‌کند.

عملیات اجرایی معدن و کارخانه کنسانتره مس «انجرد» در شهرستان اهر ۲۴ آذر ۱۳۹۱ آغاز شد و نوزدهم مهر ماه ۱۳۹۸ با حضور وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت و جمعی از مقام‌های کشوری و استانی افتتاح شد.

کارخانه تولید کنسانتره معدن مس انجرد با سرمایه گذاری ٣٠ میلیون یورویی و ٢٥٠٠ میلیارد ریالی بخش خصوصی به بهره برداری رسید و برای اجرای طرحی در این حد و اندازه، در حال حاضر افزون بر ۱۲ هزار میلیارد ریال نیاز است.

این طرح معدنی موجب تکمیل زنجیره ارزش در آذربایجان شرقی شده و در تأمین بخشی از کنسانتره مس پروژه کاتد مؤثر خواهد بود.

با انجام اکتشافات تکمیلی در معدن مس انجرد شهرستان اهر، ذخیره آن به میزان ۳۰۰ میلیون تن کانسنگ سولفوری با عیار متوسط ۰.۸۵ درصد تخمین زده شده است.

معدن مس انجرد از نوع کانسار‌های پرفیری بوده و به روش روباز استخراج می‌شود؛ با در نظر گرفتن ظرفیت‌های این معدن، توسعه و احداث طرح‌های زنجیره کامل تولید مس از اهداف استراتژیک است.

تولید معدن برای تأمین خوراک کارخانه تغلیظ در فاز اول ۳۰ هزار تن کانسنگ در سال برنامه‌ریزی شده است.

معدن مس «انجرد» در شهرستان اهر در ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز در مرحله اول فعالیت خود برای ۵۰۰ نفر اشتغال زایی مستقیم کرده است.

در روز‌های اخیر مطالبی مبنی بر وقوع رانش در دیواره‌های سد باطلع معدن مس انجرد در فضای مجازی منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) آذربایجان شرقی

عناوین برگزیده