تاریخ: ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۰:۵۰
بازدید: ۲۳۱
کد خبر: ۲۰۲۸۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازیگران بورس (سه‌شنبه 17 مهرماه)

حقوقی‌های بازار چه سهامی خریدند؟ / تمایل سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام « فولاد » و « شبندر »

می متالز - همزمان با چرخش بازار سهام و تشکیل روندی صعودی در بازار، حقیق‌های بازار سهام اختیار معاملات را در دست گرفتند؛ به‌طوری‌که نقدینگی بعد از 5روز متوالی حضور در پرتفوی سهامداران حقوقی به سبد معامله‌گران خرد بازار منتقل شد. به این ترتیب در جریان معاملات روز سه‌شنبه بیش از 146میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌ها افزوده شد.
حقوقی‌های بازار چه سهامی خریدند؟ / تمایل سهامداران خرد به جمع‌آوری سهام « فولاد » و « شبندر »

به گزارش می متالز، بررسی خریدهای مزبور نشان از آن دارد که سهامداران خرد بیشترین خرید را در نماد فولاد مبارکه داشتند که ارزش بیش از 17میلیارد تومان دنبال شد. در مقابل حقوقی‌های خریدهای پرحجمی در نماد سرمایه‌گذاری خوارزمی داشته که با افزودن 3.6 میلیارد تومان به پرتفوی سهامداران عمده دنبال شد.

الف) شرکت‌های پالایشی: در میان صنایع بورسی ، بیشترین میزان جابجایی به پالایشی‌ها تعلق داشت. به‌طوری‌که خالص خرید حقیقی‌ها در این صنعت به بیش از 36میلیارد تومان رسید. در میان نمادهای این گروه نیز بالاترین میزان خرید به نماد پالایش نفت بندرعباس قرار داشت. بر این اساس 15میلیارد و 700میلیون تومان نقدینگی به پرتفوی سهامداران خرد «شبندر» منتقل شد.

پالایش نفت اصفهان نیز با جابجایی بیش از 10میلیارد تومان نقدینگی در مسیر پرتفوی سهامداران حقوقی به حقیقی از دیگر نمادهای مورد توجه بازیگران خرد در این بازار بود.

ب) شرکت‌های معدنی: معدنی‌ها نیز از دیر نمادهای مورد توجه سهامداران خرد در بازار امروز بودند. در این روز حدود 23میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقیقی‌های این روه منتقل شد. در صدر این خریدها نیز تمایل به جمع‌آوری سهام توسعه معادن و فلزات قرار داشت. به‌طوری‌که خالص خریدی بیش از 11میلیارد تومان را سهامداران حقیقی در نماد «ومعادن» داشتند. در این میان 2میلیون سهم مزبور از سوی شرکت سرمایه‌گذاری صباتامین خریداری شد. این در حالی است که گل‌گهر با عرضه بیش از 2میلیون سهمی توسط شرکت سرمایه‌گذاری وتوسعه گل گهر مواجه شد.

ج) شرکت‌های پتروشیمی: گروه پتروشیمی نیز از دیگر صنایع مورد توجه سهامداران خرد در بازار امروز بود که خالص خرید 22میلیارد تومانی را از سوی حقیقی‌ها تجربه کرد. در این میان پتروشیمی شازند با خرید 5میلیون سهمی از سوی شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی روبرو شد.

این در حالی است که پتروشیمی فناوران شاهد عرضه حدود یک میلیون سهم از سوی شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران بود. در نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز جابجایی بلوکی میان سهامداران عمده صورت گرفت. بر این اساس حدود 500میلیون سهم معادل یک درصد از سهام «فارس» در میان پرتفوی حقوقی‌های شرکت جابجا شد. در این میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی اقدام به عرضه سهام مزبور کرد و در مقابل این سهم به پرتفوی  گروه پتروشیمی تابان فردا منتقل شد.

د) بانک‌ها و موسسه‌های اعتباری: در میان نمادهای بانکی نیز بیشتر حقوقی‌ها به حمایت از سهم پرداختند. بر این اساس 14میلیون سهم بانک صادرات توسط گروه مالی سپهرصادرات خریداری شد. روندی مشابه در نماد بانک پارسیان با خرید سهم از سوی دو حقوقی شرکت یعنی شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر و  گروه مالی بانک پارسیان دنبال شد . این دو حقوقی در مجموع 600هزار سهم «وپارس» را خریداری کردند. سرمایه‌گذاری تامین آتیه مسکن نیز به عنوان سهامدار عمده در بانک خاورمیانه ، خرید یک میلیون سهم را ثبت کرد. این در حالی است که بانک ملت شاهد عرضه 1.5میلیون سهم از سوی صندوق سرمایه‌گذاری بازارگردانی ملت بود.

ه) شرکت‌های خودرویی: در میان نمادهای خودرویی نیز خریدهای قابل‌توجهی از سوی سهامداران عمده صورت گرفت که در نهایت بیش از 1.7میلیارد تومان نقدینگی به پرتفوی حقوقی‌های این گروه منتقل شد. در این میان ایران‌‌خودرو اقدام به خرید حدود 3میلیون سهم گسترش‌ سرمایه‌گذاری ‌ایران‌خودرو کرد.  سرمایه‌گذاری سمند نیز به عنوان حقوقی فعال، خریدهایی در برخی نمادهای خودرویی کرد. جمع‌آوری بیش ازیک میلیون سهم قطعات اتومبیل ایران، 600هزار سهم محورسازان ‌ایران‌خودرو و حدود 600هزار سهم مهرکام‌ پارس‌ از جمله این خریدها بود.

عناوین برگزیده