تاریخ: ۱۶ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۴۳
بازدید: ۴۴۶
کد خبر: ۲۰۳۷۳۲
سرویس خبر : انرژی

کارنامه ۹۹ و چشم‌انداز ۱۴۰۰ وزارت نیرو

می متالز - وزیر نیرو با اشاره به تدوین سند سازگاری با کم‌آبی در همه استان‌ها اعلام کرد: سال گذشته یکی از دستاوردهای سازوکاری، نهایی شدن و تصویب طرح‌های سازگاری با کم‌آبی در همه استان‌ها بود.

به گزارش می‌متالز، اکنون سندی با عنوان اسناد مصوب سازگاری با کم‌آبی برای همه استان‌ها در اختیار آینده کشور است. رضا اردکانیان در دیدار نوروزی با مدیران و کارکنان صنعت آب و برق که به صورت ویدئوکنفرانسی برگزار شد، اضافه کرد: این سند در نبود طرح مصوب آمایش سرزمین، کمک کار و نقشه راهی است که انحراف‌ها را از مسیر توسعه کم می‌کند.

امیدواریم در استان‌ها به‌ویژه در مقطع تغییر دولت، همکاران نسبت به تبیین این سند و کار‌های انجام شده حداکثر تلاش را داشته باشند. اردکانیان تصریح کرد: ادغام معاونت امور آب و آبفا و شرکت مدیریت منابع آب، استقرار ساختار بر مبنای مدیریت حوضه آبریز در این شرکت، تدوین لایحه قانون جامع آب با مشارکت همه دستگاه‌ها، تدوین سند عملیاتی مدیریت سیلاب، تفویض اختیار و تحولاتی از این دست، کار‌هایی بود که به‌ویژه در سال ۹۹ توانستیم بر مبنای تفکر ضرورت کار بین‌بخشی انجام دهیم و این دستاوردی برای دولت دوازدهم است. وی افزود: وقتی پایبندی به اخلاق حرفه‌ای، قانون‌مداری، شایسته‌گزینی توام با تمرکززدایی و کار بین بخشی باشد، مثل این است که یک واگن قطار به آرامی روی ریل در حرکت است؛ ما اکنون در چنین وضعیتی قرار داریم.

وزیر نیرو با اشاره به پنج ستون توسعه پایدار در صنعت آب و برق یادآور شد: پنج ستون اخلاق حرفه‌ای، قانون‌مداری، شایسته‌گزینی، تمرکززدایی و کار بین‌بخشی در صنعت آب و برق از ضروریاتی است که به‌عنوان ستون‌های خیمه توسعه پایدار و یک سیستم کارآ و چابک روز‌به روز تقویت خواهد شد. وی با اشاره به شعار سال و لزوم پیاده‌سازی آن خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که وزارت نیرو مثل پارسال یکی از اصلی‌ترین دستگاه‌های مخاطب برای نام‌گذاری شعار سال رهبر معظم انقلاب است. در عرصه تولید به‌عنوان دو زیرساخت، برنامه و فعالیت‌های خود را ادامه خواهیم داد و پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها هم باید در وهله اول معطوف به مجموعه‌های تولید‌کننده در داخل این صنعت باشد. اردکانیان با اشاره به ادامه پویش #هرهفته_الف_ب_ایران در سال ۱۴۰۰ یادآور شد: این پویش، سه‌شنبه همین هفته ۱۷ فروردین با تمرکز بر طرح‌های صنعت برق، کار خود را در سال جدید آغاز خواهد کرد. وی ادامه داد: جلساتی را نیز طی همین هفته با شرکت‌های مادر تخصصی برای قطعی کردن برنامه پویش تا پایان سال ۱۴۰۰ و البته برای به اتمام رساندن طرح‌هایی که تا پایان دولت دوازدهم وعده داده شده خواهیم داشت. وزیر نیرو اضافه کرد: تا پایان این دولت در بخش سد‌های مخزنی، شبکه‌های اصلی آبیاری و زهکشی، ظرفیت جدیدی که باید در نیروگاه حرارتی و تجدید‌پذیر وارد مدار بهره‌برداری شوند، تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب، آبرسانی و برق‌رسانی روستایی و طرح‌های سازوکاری، سعی خواهیم کرد با تجربه دو سال قبل برنامه پویش ۱۴۰۰ را دقیق‌تر و منظم‌تر جلو ببریم. وزیر نیرو با اشاره به بودجه ۱۴۰۰ برای صنعت آب و برق اظهار کرد: به زعم بنده اگر با دقت بیشتری به تبصره‌ها بنگریم و با سال‌های قبل مقایسه کنیم، بودجه ۱۴۰۰، بهترین بودجه صنعت آب و برق است که تاکنون در این صنعت داشته‌ایم. وی اضافه کرد: امیدواریم بتوانیم از این بودجه بهره‌برداری حداکثری را داشته باشیم و عملکرد این‌گونه باشد که این بودجه از حالت یک ساله خارج و عملکرد مثبت وزارت نیرویی‌ها باعث تصویب و تکرار احکام این بودجه شود. به گفته اردکانیان، بودجه مربوط به تملک دارایی‌های سرمایه‌ای نسبت به سال ۹۹ بیش از ۵۰ درصد افزایش دارد. وزیر نیرو افزود: اصلاح قیمت فروش انرژی به صنایع بزرگ انرژی‌بر به حکم قانون صورت گرفت و موجب منابع درآمدی قابل‌ملاحظه‌ای بالغ بر ۸ هزار میلیارد تومان شد که البته مصارف هم به درستی در خود قانون بودجه تعریف شده است. وی ادامه داد: این موارد به‌ویژه در سرفصل مورد تاکید رهبری در خصوص بازسازی و رفع فرسودگی شبکه‌های برق، آبرسانی به روستاها، بحث استفاده تجدید‌پذیر‌ها از منابع سوخت صرفه‌جویی شده برای توسعه تجدید‌پذیر‌ها (برای اولین بار)، تهاتر‌هایی که امسال می‌توانیم انجام دهیم و... موجب گشایش قابل ملاحظه‌ای خواهد شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده