تاریخ: ۱۲ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۳:۰۲
بازدید: ۲۸۷
کد خبر: ۲۰۴۰۴۲
سرویس خبر : آهن و فولاد

پیشرفت ۱۰۰ درصدی بخش احیای طرح فولاد قاینات

‌می‌متالز - طرح فولاد قاینات از طرح‌های اقتصاد مقاومتی است که به گفته رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در بخش احیا (تولید آهن اسفنجی) ۱۰۰ درصد پیشرفت دارد و در مرحله تست گرم است.

به گزارش می‌متالز، فولاد قاینات مهمترین طرح در میان ۱۹ طرح جهش تولید استان خراسان جنوبی به شمار می‌رود که با سرمایه‌گذاری ۸ هزار میلیارد ریالی در ۲ بخش تولید آهن اسفنجی و فولادسازی در حال اجرا است.

عباس جرجانی چهارشنبه شب در نشست ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی استان خراسان جنوبی که با حضور وزیر ورزش و جوانان و وزیر معین خراسان جنوبی در اقتصاد مقاومتی در شهرستان مرزی زیرکوه برگزار شد، افزود: عملیات تست گرم طرح فولاد قاینات آغاز شد و نواقص تست گرم که رفع شود، آماده بهره‌برداری است.

وی اظهار داشت: نیرو‌های این حوزه هم جذب شدند که در حال آموزش هستند و در مجموع ۴۰۰ نفر شغل ایجاد کرده است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: عملیات ساختمانی طرح فولاد قاینات ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تمامی ماشین‌آلات این طرح وارد شده است.

وی افزود: اگر سرعت عمل بالاتر برود، فاز دوم این طرح را می‌توانیم در سال آینده به بهره‌برداری برسانیم تا زمینه اشتغال ۵۰۰ نفر دیگر را فراهم کنیم و درخواست داریم این موضوع را در دستور کار قرار دهید.

جرجانی گفت: مهمترین معضلی که در زمینه طرح‌های صنعتی و معدنی استان داریم تامین آب است و خرید چاه و انتقال آب با لوله، هزینه‌های سنگینی را بر واحد‌های صنعتی ما تحمیل می‌کند.

وی افزود: پساب تصفیه خانه بیرجند را داریم و بخشی به صنعت استان اختصاص یافته و اعتبار زیادی برای انتقال این آب به واحد‌های صنعتی نیاز داریم که در این خصوص اعتبار استانی لازم را هم نداریم.

رییس سازمان صمت خراسان جنوبی بیان کرد: درخواست داریم اعتبار ملی ویژه برای اجرای این خط انتقال در نظر گرفته شود.

وی گفت: از مجموع ۹ پروژه جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی قبلی چهار پروژه ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۳۱ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال در این طرح‌ها سرمایه‌گذاری شده و زمینه اشتغال ۵۳۰ نفر نیز فراهم شده است.

جرجانی بیان کرد: در زمینه توسعه کارخانه کویر تایر هم ۲ پروژه تعریف کردیم که ۱۰ هزار تن به ظرفیت این مجموعه اضافه خواهد شد.

وی گفت: در کویر تایر معضل اساسی ما این است که حدود ۶۵ تا ۶۷ درصد سهام این طرح مربوط به شرکت سرمایه‌گذاری امید است و به دلیل اینکه بخش دولتی تلقی شده نمی‌تواند از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کند.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود: شاید این شرکت به تنهایی بتواند طرح توسعه را تکمیل کند، اما افزایش سرمایه باعث خواهد شد که سهام مردمی ما کاهش یابد و عملا داریم مردم را از چرخه سرمایه‌گذاری حذف می‌کنیم.

وی اظهار داشت: ما یک مصوبه خاص برای صندوق توسعه ملی می‌خواهیم که ۵۰ میلیون یورو را که لازم است به این پروژه اختصاص یابد تا بتوانیم سهام مردم را هم در این سرمایه‌گذاری حفظ کنیم.

وی عنوان کرد: طرح کاشی فرزاد را داریم که پیشرفت فیزیکی آن ۶۰ درصد است و مهمترین مشکل ما در خراسان جنوبی این است که زیرساخت‌ها متناسب با پیشرفت صنعتی ایجاد نشده است.

جرجانی با بیان اینکه یک طرح استحصال طلا به بهره‌برداری رسیده و ۲ واحد دیگر طلاسازی تا قبل از هفته دولت امسال به بهره‌برداری می‌رساند گفت: یک خط انتقال برق در معادن شاسکوه نهبندان داریم و براساس تفاهم‌نامه انجام شده، احداث پست برق برعهده وزارت نیرو است که متاسفانه اقدامی انجام نشده و درخواست ما ادامه این خط به طول ۴۵ کیلومتر تا معادن طلای استان است.

وی افزود: از سال ۹۲ طرح احداث کنسانتره و گندوله آهن را پیگیری می‌کنیم فقط مشکل تسهیلات داریم و جزو طرح‌های اقتصادی و مقاومتی و جهش تولید استان هم هست و با توجه به درخواست ۸۰ میلیارد تومانی تسهیلات، بانک‌ها همکاری نمی‌کنند که نیاز است در اختصاص تسهیلات به این طرح هم مساعدت لازم صورت گیرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در زمینه طرح‌های جهش تولید ۲۴ طرح را سازمان برای ما تعریف کرده که ۱۳ طرح صنعتی و ۱۱ طرح عمرانی است و متاسفانه با پیگیری‌های صورت گرفته اکثر طرح‌های مشکل تسهیلات داشتند و در صورت اختصاص تسهیلات این ۱۳ طرح صنعتی کمتر از یک سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: در زمینه توسعه زیرساخت‌های صنعتی استان نیازمند اعتبار ویژه هستیم.



احداث راه‌آهن بیرجند در فهرست پروژه‌های اقتصاد مقاومتی قرار گیرد

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم در این نشست گفت: پروژه احداث راه‌آهن بیرجند - یونسی در قطعه ۱۶ با پیشرفت فیزیکی ۱۶ درصد در دست اجرا است.

وحید داعی افزود: این پروژه راه‌آهن یک پروژه استراتژیک است و در بحث اقتصاد مقاومتی برای کل کشور موثر است.

وی عنوان کرد: پروژه احداث راه‌آهن بیرجند - یونسی در سال گذشته ۲۹۰ میلیارد تومان اعتبار داشته و در بودجه سال آینده هم اعتبار این طرح ۶۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.

داعی با اشاره به اینکه مشکل ما این است که این پروژه مهم در سال جاری در لیست پروژه‌های اقتصاد مقاومتی قرار ندارد گفت: درخواست ما این است که در لیست قرار گیرد، همچنین درخواست دیگر ما این است که از محل بند «و» تبصره پنج قانون بودجه که در اختیار مجلس شورای اسلامی است ۲۰۰ میلیارد تومان به این طرح اختصاص یابد تا مطالبات پیمانکار را پرداخت و ۲ قطعه دیگر را شروع کنیم.

وی با اشاره به آنچه مشکل و مانع اصلی طرح راه‌آهن بیرجند - یونسی دانست، گفت: در بند پنج مصوبه دولت قید شده که شرکت راه‌آهن در دوره بهره‌برداری اصل و سود منابع مالی را در طرح تجاری پرداخت و در صورت عدم تکافوی درآمد‌های مذکور از محل سایر منابع مالی خود پرداخت کند که این موضوع مانع اصلی پروژه ما است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هزینه بهره‌برداری و نگهداری بالاست این موضوع برای شرکت امکان‌پذیر نیست و بانک‌های عامل خواهان تضمین سازمان برنامه و بودجه هستند که نیاز به حمایت و پشتیبانی وزیر معین استان در هیات دولت داریم.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: ما مصوبه هیات امنای صندوق توسعه ملی برای ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان فایناس برای راه‌آهن بیرجند را گرفتیم یک وجه کار صندوق توسعه ملی، یک وجه کار کنسرسیوم بانک و یک وجه کار سازمان برنامه بودجه است که درخواست داریم با حضور معاون اول رییس جمهوری جلسه‌ای برگزار شود تا با هماهنگی این سه ضلع تا پایان دولت بتوانیم قرارداد این تسهیلات را منعقد کنیم و این تسهیلات وارد بانک‌های عامل شود.

وی یکی از ارکان تحقق اقتصاد مقاومتی را توسعه زیرساخت‌های ترانزیت دانست و افزود: بخشی اعظمی از ترانزیت کشور در چهار کریدور از خراسان جنوبی عبور می‌کند و ۱۱۳ کیلومتر باند دوم در این کریدور‌ها در دست اجرا است که درخواست داریم این طرح‌ها در لیست پروژه‌های اقتصاد مقاومتی قرار گیرد و تخصیص اعتبارات آن نیز ۱۰۰ درصد شود.

وزیر ورزش و جوانان عصر امروز - چهارشنبه - برای حضور در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان، بررسی روند پیشرفت طرح‌های مختلف و افتتاح چند طرح ورزشی وارد خراسان جنوبی شد.

مسعود سلطانی‌فر که وزیر معین خراسان جنوبی در اقتصاد مقاومتی است پس از ورود به بیرجند راهی شهرستان زیرکوه شد تا در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی استان شرکت کند که در این شهرستان مرزی در حال برگزاری است.

وزیر ورزش و جوانان فردا (پنجشنبه) با سفر به شهرستان‌های قاینات، سرایان، فردوس، بشرویه و طبس، طرح‌های ورزشی را افتتاح می‌کند و بازدید از طرح‌های نیمه‌تمام ورزشی از دیگر برنامه‌های چهارمین سفر سلطانی‌فر به خراسان جنوبی است.

۵۵ پروژه به مساحت ۱۱۹ هزار و ۹۶۰ متر مربع و اعتبار هزینه شده ۵۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان همزمان با سفر وزیر ورزش و جوانان به خراسان جنوبی افتتاح و عملیات اجرایی ۱۱ پروژه با مساحت ۶۹ هزار و ۴۰۰ متر مربع و اعتبار پیش بینی شده ۳۵ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آغاز می‌شود.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزیر، مدیرکل امور استان‌ها، مدیرکل حوزه وزارتی و مدیرکل روابط عمومی وزارت ورزش و جوانان وی را در این سفر ۲ روزه همراهی می‌کنند.

خراسان جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر با افغانستان در چهار شهرستان سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مرز مشترک دارد و این استان دارای چهار بازارچه مرزی است که در حال حاضر فعال‌ترین آن‌ها مرز ماهیرود در شهرستان سربیشه قرار دارد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خراسان جنوبی

عناوین برگزیده