به گزارش میمتالز، شرکت معدن فاریاب در بخش آسمینون شهرستان منوجان واقع شده و یکی از بزرگترین معادن تولید کننده کرومیت در کشور و خاورمیانه محسوب میشود.
این شرکت به دلایل ضد و نقیضی از ابتدای سال جاری توسط مدیرعامل تعطیل اعلام شد و بیش از ۱۲۰۰ نفر کارگر خانه نشین شدند.
در پی این تعطیلی و معوقات عقب افتاده، کارگران روز یکشنبه ۱۵ فروردین اعتصاب کرده و برای رسیدن به حق و حقوق خود جاده ترانزیتی فاریاب به بندرعباس را به مدت ۱۰ ساعت مسدود کردند.
در پی گزارش قبلی این بار به سراغ مدیرعامل شرکت معدن فاریاب رفتیم.
وی در ابتدا خود را مشاور مدیرعامل معرفی کرد و گفت: در حال حاضر به نمایندگی از مالکان معدن من سمت مشاور را بر عهده دارم و مدیرعامل این شرکت «نوبخت» است.
مدیرعامل شرکت معدن فاریاب در ادامه افزود: در سال گذشته مدیریت معاونت معدنی وزارت صمت تعرفه صادرات کروم را ۲۵ درصد اعلام کرد و از طرفی بهره مالکانه که وزارت صمت دریافت میکند از ۵ درصد به ۱۲ درصد رسیده است به عبارت دیگر در سال گذشته ۸۰۰ هزار تن تولید داشته ایم که در محموله ۳۰ هزار تنی این صنعت بابت حقوق و عوارض صادراتی بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان میبایست به دولت پرداخت کنیم.
علی محمدی عنوان کرد: پس هر چه تولید میشود ۴۰ درصد آن به دولت تعلق میگیرد که ۲۵ درصد در مبادی خروجی دریافت و ۱۲ درصد بهره مالکانه در طول سال متناسب با استخراج گرفته میشود که در کل ۳۷ درصد میشود و ۹ درصد ارزش افزوده نیز در داخل این است.
وی به کمبود سیمان اشاره کرد و افزود: شرکت فاریاب برق خود را از استان هرمزگان میگیرد و از طرفی نزدیکترین محل از نظر حمل و ترانسفور سیمان هرمزگان است، زیرا استخراج شرکت فاریاب به روش کامفیل است ما روش اول را استخراج میکنیم یعنی برای اینکه بتوانیم یک تن کروم برداشت کنیم باید یک تن سیمان در ازای آن قرار دهیم.
مدیرعامل شرکت معدن فاریاب بیان کرد: بنابراین اگر سیمان نداشته باشیم صرف نظر از هزینه، تولید نیز نخواهیم داشت آن هم در چنین شرایطی که این شرکت پتانسیل تولید ۳۰ هزار تن کروم را دارد.
علی محمدی تصریح کرد: با جمعیت کثیر کارگری ۱۱۰۰ نفر کل تولید سال گذشته ۹۰ هزار تن بوده است به عبارتی ترازوی هزینههای شرکت به مراتب سنگینتر از درآمد شرکت است.
وی ادامه داد: اداره کار هر کس را که از گیت فاریاب عبور کرده است تحت سرفصل کار سخت و زیان آور قلمداد کرده است از کادر اداری تا کارگری که در داخل تونل کار میکند در زمره کار سخت و زیان آور ابلاغ شده است که این منصفانه نیست.
مدیرعامل شرکت معدن فاریاب خاطرنشان کرد: چرا یک نفر باید ۳۰ سال با ۱۵۷ ساعت کار سخت و زیان آور انجام دهد، در گذشته همین پرسنل با ۲۰ سال کار بازنشسته میشدند.
علی محمدی بیان کرد: این هم باید اصلاح شود و مسوولیت آن با اداره کار و امور اجتماعی استان است که بارها درخواست شده تا شغلها را اصلاح و کار را تعریف کند، اما این کار انجام نشد.
وی افزود: در طول ۲۰ سال گذشته که این شرکت با ۱۲۰۰نفر پرسنل کار میکرد چه مساعدتی از طرف مسوولان به این شرکت تعلق گرفته به جز اینکه بارها چوب لای چرخ آن گذاشته شده است.
وی خاطرنشان کرد: برخی از مسوولان با همراهی عدهای معلوم الحال علیه تولید در رسانههای بیگانه صحبت میکنند.
مدیرعامل شرکت معدن فاریاب اذعان کرد: ما در تحریم به سر میبریم و همه شرکتهای صنعتی و معدنی دچار مشکل هستند ما تولیدات خود را صادر میکنیم و با تاخیر ۸ ماهه پول آن را دریافت میکنیم و تازه آن پول دریافتی نیز به حساب تراس واریز میشود که اگر فردا پاسخگوی تلفن ما نباشد نمیتوانیم پول را دریافت کنیم طبیعتا گردش نقدینگی این شرکت با تاخیر صورت میگیرد.
علی محمدی با بیان اینکه زمانی که آزادگان این مجموعه را واگذار کرد ۱۴ ماه معوقات داشته است، افزود: آیا شرکتهای دولتی همه حقوقهای آنها به روز است و این در حالی است که تنها یک ماه حقوق کارگران معدن به تعویق افتاده است و ما متعهد شدیم تا پایان فروردین کلیه سنوات و مطالبات پرسنل پرداخت شود و اگر مشکلات شرکت حل و فصل شود ممکن است تعدادی از این پرسنل فعلی در آینده همکار ما نباشند.
وی گفت: تعدادی از این کارگران کمتر از ۱۰۰ ساعت در ماه کار کرده در حالی که حقوق کامل را دریافت کرده اند.
مدیرعامل شرکت معدنی فاریاب منوجان خاطرنشان کرد: چرا اداره صمت به جای حمایت و اجازه ورود سیمان از هرمزگان به معدن جلوی آن را میگیرد، چرا اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی اشخاصی را بدون گذراندن آموزش و خارج از ضوابط به عنوان نماینده کارگران معرفی میکند.
علی محمدی افزود: این مجموعه همچون سایر مجموعهها شرایط تخریب روی آن تاثیر گذار بوده و باعث کاهش تولید شده است و متاسفانه باید به حال کسی گریست که درآمدش ۱۶ و خرجش ۲۰ است و حال اینکه این شرکت مخارج آن ۲۰ و درآمدش ۱۰ است که باید ساختار آن اصلاح شود.
وی تصریح کرد: ممکن است این شرکت به مدت ۲ الی ۳ ماه تعطیل شود تا اصلاح ساختار شود تا مسوولان بتوانند سره را از ناسره تشخیص دهند وزارت کار و تامین اجتماعی شغلها را تعریف کنند اگر کار راننده شرکت سخت و زیان آور است به درد ما نمیخورد و اگر در جای دیگر سخت و زیان آور باشد میتواند در شرکت معدن فاریاب هم به عنوان کار سخت و زیان آور محسوب شود.
مدیرعامل شرکت معدن فاریاب منوجان گفت: ما در چارچوب و ضوابط قانون میتوانیم با طرف مقابل همکاری ادامه دار داشته باشیم فراتر از قانون نمیتوانیم.
علی محمدی ادامه داد: با تجربه ۲۰ سالهای که دارم میتوانم بگویم که ۹۵ درصد پرسنل این شرکت جزو بهترینها هستند، اما همین ۹۵ درصد اغفال شدند و زیر علم فتنه ۵ درصد که زیاده خواه شرکت بودند سینه زدند که تاوان عمل خلاف آنها شرایط موجود است.
وی خاطرنشان کرد: ما نمیتوانیم اشتباهی کنیم و از دیگران بخواهیم که این اشتباه را نادیده بگیرند در سالی که تاکید مقام معظم رهبری بر افزایش تولید و رفع موانع تولید است دوستان قطع تولید میکنند و مانع برای تولید ایجاد میکنند به هر حال مسوولان نظام نیز بیکار نمینشینند و برخورد قانونی میکنند اگر مدیریت خطا کرده باید با او برخورد قانونی شود و اگر پرسنل خطا کردند باید تاوان دهند.
مدیرعامل معدن فاریاب منوجان ابراز کرد: در حال حاضر با وساطت استاندار کرمان قرار شد هفته آینده طی جلسه در شورای تامین مسائل و مشکلات شرکت مورد بررسی قرار گیرد مسائل و مشکلات شرکت به مثابه بیماری رو به موت است قلب، کلیه و شش او کار نمیکند و دیالیز هم میشود و در حال مرگ است بیماری که مجموعهای از انواع بیماریها را داشته باشد نمیتواند به حیات خود ادامه دهد متاسفانه وضعیت شرکت فاریاب در موارد کارگری که مسوولیت آن اداره کار و رفاه اجتماعی استان کار خود را به درستی انجام نداده است همین طور اداره صمت به هر حال با جرائمی که به شرکت تحمیل کرده و افزایش بهره مالکانه به مدیریت دیکته شده و از طرفی به وزارت اقتصاد گفته شده که صادرات کرومی مورد نیاز نیست و برای صادرات آن نیز امکانی وجود ندارد و داخل کشور نیز امکان این وجود ندارد که تمام این کروم به مصرف برسد تمامی این معضلات سبب میشود تا شرکت به ورطه ورشکستگی برسد.
علی محمدی اظهار کرد: این شرکت ۷۵ سال سابقه کار دارد و امروز شرایطی از طرف مسوولان به آن تحمیل شده که نه تنها معادن فاریاب بلکه معادن کرومیت کشور به تعطیلی خواهند رفت.
وی در پایان خاطرنشان کرد: عدم وجود قطعات یدکی و گرانی قیمت ماشین آلات سنگین و بهره وری پایین شرکت را به زیان سوق داده است به هر حال تا این وضعیت درست نشود و فشار از روی شرکت برداشته نشود این شرکت نمیتواند دوباره به چرخه تولید برگردد.