تاریخ: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۵:۵۹
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۲۰۴۹۹۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

لزوم توجه به بخش معادن در سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها

‌می‌متالز - جلسه کارشناسی شورای گفتگو دولت و بخش خصوصی با موضوع تدوین بسته اجرایی تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها با محوریت بخش معدن برگزار شد.

به گزارش می‌متالز، کیوان کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه در این جلسه با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها از سوی مقام معظم رهبری و تاکید استاندار کرمانشاه بر تدوین سند اجرایی این نامگذاری به همت اتاق بازرگانی، افزود: جلسات کارشناسی تدوین این سند را در حوزه‌های مختلف صنعت، کشاورزی، معدن و … به تفکیک برگزار کردیم تا نکته نظرات بخش خصوصی را در این زمینه بشنویم و سپس با دید کارشناسی آن را مورد بررسی بیشتر قرار دهیم.
وی ادامه داد: از تجربیاتی که از اسناد گذشته از جمله سند رونق تولید و سند جهش تولید داریم نیز استفاده خواهیم کرد.

رئیس اتاق کرمانشاه با بیان اینکه در تدوین این سند هم به حمایت‌ها و پشتیبانی‌هایی که لازم است از بخش تولید صورت گیرد توجه می‌شود و هم به رفع موانع و قوانین و مقررات دست و پاگیر، یادآور شد: اگرچه طی چند سال اخیر بسیاری از موانع سد راه تولید را شناسایی کردیم، اما متاسفانه هنوز بسیاری از این موانع پابرجا است.

کاشفی خاطرنشان کرد: در تدوین سند تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها بنا داریم هیات نظارتی برای چند و، چون اجرای سند تشکیل شود تا دیگر با مشکل ضمانت اجرایی مواجه نباشیم.

وی با اشاره به اینکه این سند باید دو بعد ملی و استانی داشته باشد، عنوان کرد: برخی موارد باید در سطح ملی و با استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس، وزارتخانه‌ها و شورای گفت و گوی ملی حل شود و برخی موارد دیگر توسط دستگاه‌های درون استان قابل حل است که باید به تفکیک به آن‌ها ابلاغ شود.

رئیس اتاق کرمانشاه همچنین بر لزوم توجه بیش از پیش به حوزه معادن استان در سال جاری نیز تاکید کرد و گفت: حوزه معادن یک شورای اختصاصی با قابلیت‌های فراوان در استان دارد که لازم است امسال بخش خصوصی بیشتر از ظرفیت‌های این شورا استفاده کند.

در ادامه محمد عارف ابراهیمی رئیس خانه معدن استان کرمانشاه نیز از معدن به عنوان بخش مهمی از اقتصاد کشور یاد کرد که بنا به فرموده مقام معظم رهبری حتی می‌تواند جایگزین چاه‌های نفت شود.

وی با بیان اینکه طی چند دهه اخیر بخش معدن مورد غفلت واقع شده و آنطور که باید از ظرفیت آن استفاده نکردیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه در این سال‌ها عمده توجه به چند معدن بزرگ معطوف بوده و به معادن کوچک کمتر پرداخته شده است.

رئیس خانه معدن کرمانشاه سپس از ظرفیت‌های معدنی کشور یاد کرد که با وجود ۶۸ نوع ماده معدنی در ایران از نظر تنوع مواد معدنی جز ۱۰ کشور برتر دنیا هستیم.

ابراهیمی درباره وضعیت معادن استان کرمانشاه نیز افزود: کرمانشاه از بعد معدنی جز استان‌های متوسط به پایین است و عمده معادنی که داریم در حوزه مواد رسوبی می‌باشد و از ۱۵۸ معدن فعال استان عمده آن‌ها مصالح ساختمانی و نزدیک به ۴۵ معدن منگنز، سیلیس، دولومیت، مرمریت، قیرطبیعی و … است.

وی سپس از مهمترین مشکلات پیش روی حوزه معادن یاد کرد و عدم پشتیبانی از نظر تسهیلات بانکی، مشکل در تامین ماشین آلات، دست اندازی به معادن، مشکلات با منابع طبیعی، محیط زیست و میراث فرهنگی و … را از مهمترین این موارد برشمرد.

در ادامه خالدی رئیس نظام مهندسی معادن استان نیز به مهمترین موانع پیش روی معادن استان اشاره کرد و گفت: معارضین محلی و همچنین دستگاه‌های مانند منابع طبیعی مهمترین مشکلات را برای معادن ایجاد می‌کنند.

وی همچنین بر لزوم تعیین تکلیف هرچه زودتر پهنه‌ها معدنی استان و معادن بلوکه شده تاکید کرد.

کارگر رئیس انجمن تولید کنندگان شن، ماسه و آسفالت کرمانشاه نیز از وجود ۱۰۷ معدن مصالح ساختمانی در کرمانشاه خبر داد و کفت: ۲۸ درصد اشتغال معدنی کرمانشاه مربوط به این بخش است.

وی همچنین از افزایش نزدیک به ۶۰۰ درصدی حقوق دولتی معادن نیز انتقاد کرد.

در ادامه این نشست سایر فعالین حوزه معدن استان نیز به بیان نکته نظرات خود پرداختند.

منبع: ایرسا آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده