تاریخ: ۲۵ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۱:۵۴
بازدید: ۳۲۴
کد خبر: ۲۰۵۵۸۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تلاش قدرت‌ها برای تصاحب معادن فضا

‌می‌متالز - کارشناسان هشدار می‌دهند که احتمالا روسیه و چین به‌طور مشترک در تدارک رقابتی برای ایجاد یک پایگاه معدنی در فضا هستند تا مانع تلاش‌های آمریکا برای تسلط بر این تجارت فرازمینی شوند.

به گزارش می‌متالز به نقل از وب‌سایت ماینینگ ویکلی، دولت ترامپ همواره علاقه بسیاری در این خصوص داشته و اعلام کرده بود که آمریکا فضانوردان خود را تا سال ۲۰۲۴ به ماه برگشت خواهد داد و عنوان شاخه نظامی جدیدی را با نام نیروی فضایی ایالات‌متحده آمریکا ایجاد خواهد کرد. علاوه بر این، چارچوب قانونی استخراج معادن تحت عنوان را پیشنهاد کرد و شرکت‌های آمریکایی را تشویق می‌کرد تا ماه طبیعی زمین و سایر اجرام آسمانی را با اهداف تجاری استخراج کنند. این دستورالعمل، فضای بیرونی کره‌زمین را به‌جای محلی برای اشتراک جهانی به‌عنوان یک قلمرو قانونی و فیزیکی انحصاری از فعالیت‌های بشری طبقه‌بندی کرده و راه را برای استخراج معادن ماه بدون هرگونه معاهده بین‌المللی مهیا می‌کند.

سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (NASA) که در راس کار قرار دارد در ماه اکتبر توافق‌نامه آرتمیس را با کشور‌های استرالیا، کانادا، انگلیس، ژاپن، لوکزامبورگ، ایتالیا و امارات امضا کرد. متاسفانه، دولت ترامپ تهدید برای امنیت ملی این کشور را تشدید کرد و فرصت اقتصادی را که امیدوار بود بتواند در فضای خارج از این کشور به دست آورد با عدم مشارکت با روسیه و چین به‌عنوان شریک بالقوه فضایی ایالات‌متحده، به خطر انداخت.

با توجه به این اتفاق، آژانس فضایی روسیه این خط‌مشی را به دوران استعمارگرایی تشبیه کرد. چین نیز که در سال ۲۰۱۹ اولین کشوری بود که کاوشگری را در آن‌سوی ماه نشاند و از این نظر تاریخ ساز شد، رویکرد دیگری را انتخاب کرد. از زمان اعلام توافق‌نامه آرتمیس پکن از روسیه خواست تا در این زمینه باهم همکاری کنند. البته چین ۵۰ سال پس از آمریکا پرچمش را بر روی ماه نصب کرده است.

چین به لحاظ تاریخی، از نظم بین‌المللی در فضا به رهبری ایالات‌متحده خارج‌شده است. این کشور در برنامه ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) شریک نیست و از سال ۲۰۱۱ با تصویب قانونی در مجلس سنا، ناسا برای همکاری با چین در پروژه‌های فضایی با محدودیت مواجه شد. این در حالی است که کارشناسان می‌گویند آمریکا و چین باید در فضا همکاری داشته باشند. آن‌ها یادآور می‌شوند که اگر ایالات متحده در طول جنگ سرد موفق به هماهنگی و همکاری با اتحاد جماهیر شوروی در زمینه سیاست فضایی شد، اکنون نیز می‌تواند راهی برای همکاری با چین پیدا کند.

اسلاتر، مدیر سابق برنامه‌ریزی سیاست‌گذاری وزارت امور خارجه ایالات متحده از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱، معتقد است که تیم رئیس‌جمهور جو بایدن باید از توافق‌های ترامپ فاصله بگیرد و در عوض دوره جدیدی را در کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضا، زیر نظر سازمان ملل متحد آغاز کند. وی افزود: بایدن می‌تواند با تلاش در ایجاد چارچوبی چندجانبه، مشروعیت جهانی آمریکا را بازگرداند و درحالی‌که فرصت‌های تجاری پذیرفته‌شده بین‌المللی را می‌دهد با همه طرف‌های ذی‌ربط مذاکره کند تا از مناطق با منافع مشترک محافظت کنند. کارشناسان می‌گویند این کار آسانی نخواهد بود، اما یک امر ضروری برای ایالات‌متحده و جامعه جهانی است. بدون یک چارچوب بین‌المللی که شامل همه کشور‌های مهم فضایی باشد، ماه می‌تواند غرب وحشی بعدی شود.

مسابقه نزدیکی در جریان است. ناسا برنامه ۲۸ میلیارد دلاری را برای راه‌اندازی یک ماموریت بدون سرنشین در اطراف ماه در سال ۲۰۲۱ در نظر دارد و به دنبال آن پرواز بر فراز ماه باخدمه در سال ۲۰۲۳ و سپس فرود روی ماه در سال ۲۰۲۴ نیز توسط این سازمان فضایی ارائه شده است. همچنین ناسا قصد دارد یک پایگاه دائمی در مدار ماه به نام Gateway، مشابه ایستگاه فضایی بین‌المللی ایجاد کند. ازاین‌رو، آژانس بین‌المللی فضایی امیدوار است بتواند پایگاهی در سطح ماه ایجاد کند، جایی که بتواند منابع معدنی موردنیاز برای پرواز اولین فضانوردان به مریخ را استخراج کند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده