به گزارش میمتالز، معاون مدیرعامل در امور فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مسکن با اعلام این خبر گفت: در راستای سیاست بازنگری و پالایش دستورالعملهای جاری بانک مسکن، مجموعه دستورالعملهای خدمات بانکداری الکترونیک برای سال ۱۴۰۰ به روزرسانی شد.
ساسان شیردل با این اینکه این دستورالعملها ضمن انطباق با آخرین رفتار سیستمهای مرتبط با حوزه بانکداری الکترونیک در شش گروه دسته بندی میشوند، اظهار کرد: سیستم سپرده متمرکز، خدمات مرتبط با بانکداری الکترونیک، سیستم پس انداز و تسهیلات متمرکز، خدمات بانکی، خدمات سنتی بر بستر سامانههای الکترونیک و برچسب الکترونیک عوارض این شش گروه را تشکیل میدهند.
وی درباره این سیستم عنوان کرد: در سیستم سپرده متمرکز، دست کم شش خدمت ارائه میشود. یکی از این خدمات تعریف مشتریان در پایگاه مرکزی اطلاعات مشتریان بانک است. احراز هویت به صورت برخط و بیومتریک، افتتاح انواع سپرده، صدور انواع مسکن کارت و خدمات چک از دیگر خدمات قابل ارائه در سیستم سپردههای متمرکز است.
وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۰ سه تغییر عمده در این سیستم، صورت گرفته است. نخستین تغییر، به ارتقای سیستم احراز هویت باز میگردد. در تغییر دوم، محدودیتهای درنظرگرفته شده برای افراد بدحساب با الگوهای جدید تطبیق پیدا کرده است.
شیردل تصریح کرد: کنترل تعدد حساب مشتریان، از دیگر تغییراتی است که برای سال ۱۴۰۰ انجام شده است.
عضو هیات عامل بانک مسکن گفت: در بخش خدمات مرتبط با بانکداری الکترونیک حداقل چهار خدمت به مشتریان ارائه میشود. اینترنت بانک و همراه بانک خدمات اصلی در این بخش به حساب میآیند. علاوه بر این دو، سایر خدمات بانکداری الکترونیک در قالب درگاههای مرتبط و سایر ابزارها نیز در این بخش متمرکز است.
وی درباره این بخش توضیح داد: این بخش همانطور که از نامش پیدا است متمرکز بر این دو حوزه است. در سال ۱۴۰۰ تغییری که در این بخش صورت گرفته، انتقال بخش حساب پس انداز این سیستم به سیستم سپردههای متمرکز است.
شیردل درباره تغییرات صورت گرفته در حوزه خدمات بانکی، عنوان کرد: سامانههایی از طرف بانک مرکزی برای خدمات بانکی طراحی شده است. این سامانهها نظیر ساتنا، پایا، چکاوک و صیاد است. بخش خدمات بانکی به این سامانهها اختصاص دارد.
وی افزود: در سال ۱۴۰۰ مهمترین تغییر این بخش مربوط به صدور و کارسازی چکهای صیادی است.
به گفته وی به روز رسانی لازم پیرامون دستورالعمل پیچک، (فاز جدید چکهای صیادی مشتمل بر عملیات صدور، دریافت و انتقال چک) انجام شده است. با راه اندازی این سیستم در سیستمهای داخلی شعب، خدمات الکترونیک بانک نیز با این مجموعه هماهنگ خواهد شد. مشتریان میتوانند برای دریافت خدمات مرتبط به برنامههای موبایلی همچون آپ، و ... به پرداخت سازان مراجعه کنند.
عضو هیات عامل بانک مسکن تاکید کرد: در سالهای اخیر تلاشهایی برای ارائه خدمات مرتبط با تسهیلات و حسابهای سنتی بر بستر الکترونیک شده است. درواقع سعی شده با الکترونیکی شدن برخی خدمات مرتبط با حسابها و تسهیلات سنتی، پلی میان بانکداری الکترونیک و سنتی برقرار شود.
وی گفت: با انتقال تمامی حسابها از سیستم نوین به سیستم سپردههای متمرکز، استفاده از این بخش عملا کاهش یافته است؛ بنابراین عمده دستورالعملها و رویههای تعریف شده برای این بخش، در سال جدید حذف شده است.
وی عنوان کرد: یکی از خدماتی که بانک مسکن به مشتریان ارائه میدهد برچسب الکترونیک عوارض است. در قالب این طرح، دارندگان خودروهای کشور میتوانند با تهیه برچسب پرداخت الکترونیکی و نصب آن روی شیشه ماشین، بدون توقف در محل ایستگاههای عوارضی، هزینه عوارض خود را پرداخت کنند.
منبع: بانک مسکن