به گزارش میمتالز، آمار تولید محصولات سایپا در سال ۹۹ نشان میدهد که بیش از ۴۲۰ هزار دستگاه خودرو تولید شده است. این امر گویای رشد ۵/ ۱ درصدی تولید خودرو و تحقق ۸/ ۹۲ درصد تولید تجمعی است.
همچنین یکی از چالشهایی که گروه خودروسازی سایپا تا سال ۹۷ با آن روبهرو بود، تعهدات معوق، پروندههای اتوخدمت و پاسخگویی به تعهدات غیرقابل تحویل بود به گونهای که در بهمنماه سال ۹۷ نزدیک به ۵۴۰ هزار دستگاه تعهد وجود داشت، اما با تلاش و همت شبانهروزی مدیران متعهد، کارگران سختکوش، زنجیره تامین و شبکه نمایندگیهای سایپا در سراسر کشور هر ساله تعداد بسیار زیادی از این تعهدات، تحویل مشتریان شد.
بر این اساس تعهدات معوق از ۲۵۴ هزار دستگاه تنها به ۲۵ هزار دستگاه رسیده است و تمام بخشها در تلاش هستند تا با قید فوریت خودروهای باقیمانده را تولید و تحویل مشتریان دهند.
گام دیگری که سایپا در سال گذشته برداشت و باعث شد رضایت مشتریان گروه خودروسازی سایپا به دست آید، به صفر رساندن پروندههای بلاتکلیف اتو خدمت بود. برای اجرای این مهم، ۱۱۴ هزار دستگاه خودرو تحویل مشتریان شد. موضوع دیگری که گروه خودروسازی سایپا در سال گذشته با جدیت آن را دنبال کرد، کاهش تعهدات بحرانی غیرقابل تحویل برندهای رنو و برلیانس بود. در این حوزه، سایپا حدود ۵۶ هزار دستگاه تعهد داشت که بهدلیل خروج شرکتها از ایران و افزایش بیسابقه تحریمهای صنعت خودرو امکان تولید و حتی واردات این خودروها نبود. از این رو با اجرای طرح جایگزین به بخش زیادی از درخواستها پاسخ داده شد به شکلی که در حال حاضر در این بخش میزان تعهدات سایپا به کمتر از ۱۰ هزار دستگاه رسیده است.
همچنین این شرکت در راستای برنامهریزی توسعهای خود با هدف ایجاد تحول، در اوایل سال گذشته خودروی پراید را با فناوری قدیمی و پس از سه دهه تولید کنار گذاشت و جای آن را به خودروهای جدید داد.
سالیان متمادی صحبت خروج پراید از خطوط تولید بود، اما در نهایت این مهم در سال ۹۹ و با تاکید و پیگیری سیدجواد سلیمانی، اتفاق افتاد. زمانی که پراید کنار گذاشته شد برخی نگران بودند که ظرفیت خالی شده بر بازار و تیراژ تولید سایپا اثر بگذارد، اما سایپا با اجرای یک برنامه دقیق، ظرفیت از دست رفته را با افزایش بیش از ۶۰ درصدی محصولات جدید جبران کرد.
منبع: دنیای اقتصاد