تاریخ: ۲۹ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۲۲:۳۹
بازدید: ۱۶۶
کد خبر: ۲۰۶۱۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تسهیل شرایط و ضوابط استخراج رمزارز‌ها

‌می‌متالز - اصلاحیه دستورالعمل صدور مجوز فعالیت استخراج رمزارز اعلام شد. وزیر صنعت، معدن و تجارت در نامه‌ای به روسای سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها با هدف بهبود فضای کسب و کار و مانع‌زدایی و پشتیبانی از تولید، اصلاحیه دستورالعمل صدور مجوز فعالیت استخراج رمزارز‌ها را در ۵ بند ابلاغ کرد. بر این اساس، حداقل توان مصرفی مجاز برای صدور مجوز از ۲۵۰ کیلووات به ۱۰۰ کیلووات کاهش می‌یابد.

به گزارش می‌متالز، همچنین قید سه سال از صدور مجوز برای واحد‌های غیرفعال حذف می‌شود؛ بنابراین صدور مجوز در واحد‌های غیرفعال مجاز است. صدور یا اصلاح جواز تاسیس یا پروانه بهره‌برداری برای استخراج رمزارز در محل واحد‌های موجود اعم از داخل یا خارج از شهرک‌ها و نواحی صنعتی مجاز است. امکان‌پذیری صدور مجوز برای بیش از یک واحد در یک پلاک ثبتی نیز به استناد مصوبه هیات مقررات‌زدایی و تسهیل صدور مجوز کسب‌وکار میسر شده است. سایر مفاد دستورالعمل مذکور کماکان به قوت خود باقی است. در این نامه تاکید شده که گزارش اقدامات صورت پذیرفته جهت تجمیع و تحلیل و ارائه نهایی، به معاونت طرح و برنامه وزارتخانه ارسال شود. پیش از این، سخنگوی صنعت برق اعلام کرده بود که صنعت برق در تلاش برای مانع‌زدایی و پشتیبانی از مراکز استخراج رمزارز‌ها در کشور است. به گفته مصطفی رجبی مشهدی، علاوه بر گشایش‌هایی که در مصوبه جدید برای صنعت استخراج رمزارز‌ها لحاظ شده، وزارت نیرو به دنبال این است که مناطق اولویت‌دار با ظرفیت‌های خالی را نیز مشخص کند که در آن‌ها به دلیل سرمایه‌گذاری‌های انجام شده محدودیت‌های تامین برق بسیار کمتر از سایر مناطق باشد.

وی ادامه داد: مراکز استخراج رمزارز نیز مانند سایر مشترکان که باید موانع پیش روی آن‌ها برداشته شود، مورد حمایت قرار می‌گیرند.

معاون برنامه‌ریزی اقتصادی شرکت توانیر اظهار کرد: با هدایت مراکز استخراج رمزارز‌ها به مناطق اولویت‌دار و تشکیل مزارع بزرگ استخراج در کشور، در درجه نخست امکان استفاده از تخفیف ولتاژ اتصال تا سقف ۲۰ درصد و تخفیف اتصال به استخر‌های داخلی (۱۵ درصد) وجود خواهد داشت.

وی اضافه کرد: سپس خرده‌ماینر‌ها یا افرادی که تمایل دارند سرمایه‌های خرد خود را در صنعت استخراج رمزارز‌ها سرمایه‌گذاری کنند، امکان استفاده از خدمات هتلینگ و میزبانی خرده‌ماینر‌ها توسط این مزارع بزرگ را خواهند داشت.

رجبی مشهدی ابراز امیدواری کرد با تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت، امکان تسهیل در ارائه مجوز‌های لازم به مزارع استخراج رمزارز‌ها در این مناطق فراهم شود تا رونق هرچه بیشتر این صنعت در کشور ممکن شود. سخنگوی صنعت برق گفت: برق مصرفی مراکز استخراج رمزارز‌ها که بر اساس تایید مراجع ذی‌صلاح به استخر‌های استخراج داخل کشور متصل می‌شوند، علاوه بر تخفیف‌های ولتاژ اتصال مذکور، مشمول ۱۵ درصد تخفیف دیگر نیز خواهند شد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده