تاریخ: ۰۳ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۶:۰۷
بازدید: ۱۳۹
کد خبر: ۲۰۶۴۸۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم:

قطعی گاز مانع افزایش تولید پودر آلومینا شد/ ایران به جرگه ۵ کشور تولیدکننده هیدرات ویژه می‌پیوندد

‌می‌متالز - مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم گفت: به رغم افزایش بیش از ۲.۵ برابری تولید شمش آلومینیوم، اما کمبود و قطعی گاز سبب شد تا رشد تولید پودر آلومینا را در شرکت در سال ۹۹ شاهدنباشیم.

به گزارش می‌متالز، «تورج زارع» افزود: در سال ۹۹ بیش از ۲۵ هزار تن شمش آلومینیومدر این شرکت تولید شد که در هم سنجی با سال ۹۸ افزایش بیشاز ۲.۵ برابری نشان می‌دهد.

وی بیان داشت: همچنین در حوزه تولید پودر آلومینا، به رقم تولید ۲۳۳ هزار تنی رسیدیم که مشابه تولید سال ۹۸ بود. این تولید بهرغم قطعی گاز در برخی ایام فصول سرد سال محقق شد.

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم خاطرنشان کرد: هرچند همهزیرساخت‌های لازم برای تولید پودر آلومینا آماده است، اما وقتیگاز نباشد قادر به تولید نخواهیم بود، در صورتی که تامین گازبدون وقفه ادامه می‌یافت، رشد ۵ درصدی تولید آلومینا محقق میشد.

وی یادآور شد: حجم گاز در برخی روز‌ها به یک بیستم حجم موردنیاز تولید می‌رسید که بزرگترین ضربه را به تولیدات این شرکتوارد کرد و از جمله خسارت گرم و سرد شدن نسوز‌ها غیرقابلجبران است.

این مسوول تاکید کرد: انتظار می‌رود شرکت ملی گاز با وجودپرداخت دیماند از سوی مشتریان، نسبت به تامین کامل گاز موردنیاز و جلوگیری از بروز خسارت‌های بعدی خود را متعهد بداند.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه اکتشافات که همچنان جزو اولویت‌های شرکت است، ادامه داد: در سال جاریاکتشافاتی در پهنه‌های استان سمنان انجام و حدود ۱۴ محدودهامید بخش با پتانسیل شناسایی شد، همچنین فاز‌های بعدیاکتشاف در سال ۱۴۰۰ ادامه خواهد یافت.

زارع گفت: در حوزه آماده سازی معادن نیز فعالیت‌های خوبی بهانجام رسید.

وی یادآوری کرد: تامین بوکسیت به عنوان یکی از مشکلات همیشگی ما است، اما با آماده سازی حوزه معادن و اکتشافات وسایر برنامه‌های توسعه ای، در سال ۱۴۰۰ به راحتی می‌توانیمبوکسیت مورد نیاز شرکت که سالیانه حدود ۸۵۰ تا ۹۰۰ هزار تناست را تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم با اشاره به سایر برنامه هایتوسعه‌ای شرکت در سال ۹۹، گفت: احداث واحد پنجم «واشر گلقرمز» یکی از این پروژه‌ها بود که در مرحله تست و راه اندازیاست که هزینه به‌روزساخت آن ۵۰ میلیارد تومان بوده است.

زارع همچنین از اجرای پروژه هیدرات ویژه در این مجموعه خبرداد که یک محصول ویژه است و با اجرای آن، جمهوری اسلامیایران به جمع پنج کشور تولیدکننده این محصول که نوعیکندسوزکننده است و قبلا از آلمان و کره جنوبی وارد می‌شدهاست، می‌پیوندد که تاکنون پیشرفت ۶۵ درصدی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: پروژه یاد شده، جزو مهمترین پروژه هایشرکت در سال ۱۴۰۰ است که ۶۵ میلیارد تومان سرمایه گذاریبرای آن انجام خواهد شد، دانش فنی آن حاصل کار تیم فنی ومهندسی شرکت است و اواسط ۱۴۰۰ به بهره برداری می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آلومینای جاجرم ادامه داد: همچنین در سالی کهگذشت توسعه در واحد انحلال و واحد سود و تبخیر در حالاجراست، مشکل پایداری یکی از واحد‌هایی که از سود کاسنیکاستفاده می‌کرد نیز برطرف شد و در مجموع پروژه‌های توسعه ایدر کارخانه آلومینا پیشرفت قابل توجهی داشت.

کسب ۳ رتبه برتر از سوی شرکت

وی از کسب رتبه برتر این واحد از نظر «رشد سریع» در بین ۵۰۰ شرکت برتر کشور و رتبه بندی IMA۱۰۰ سازمان مدیریت صنعتیسال ۹۹ خبر داد و افزود: آلومینای جاجرم همچنین موفق به کسبرتبه نخست جایزه بهره وری ایمیدرو و تندیس برنزین، همچنین رتبهبرتر ایمیدرو در حوزه محیط زیست و ایمنی شد.

با وجود همه مشکلات یاد شده، اما زارع سال ۹۹ را سال خوبیبرای مجموعه توصیف کرد که همه زیرساخت‌های حوزه هایمعدن، آلومینا و شمش آلومینیوم با یک رشد قابل قبول آماده شد.

زارع به جذب یک هزار و ۵۰۰ نفر نیروی انسانی طی سه سالگذشته و اشتغال‌زایی جدید به عنوان یکی دیگر از دستاوردهایشرکت اشاره کرد.

برنامه‌های سال ۱۴۰۰

این مسوول در ادامه به اولویت‌ها و برنامه‌های سال ۱۴۰۰ اشارهکرد و گفت: اجرای پروژه هیدرات ویژه، پروژه پرعیارسازیبوکسیت‌ها به روش واسطه سنگین، رسانیدن ظرفیت تولیدآلومینیوم به ۴۰ هزار تن و افزایش تولید پودر آلومینا (به شرطتامین کافی گاز)، از جمله این اولویت هاست.

وی، همچنین به ابرپروژه فاز دوم تولید آلومینا از بوکسیت‌های کمعیار به عنوان دیگر پروژه‌های شرکت اشاره کرد که در صورت رفعتحریم‌ها اجرایی خواهد شد و گفت: در این پروژه بزرگ که باهمکاری چینی‌ها اجرایی می‌شود، دانش تولید پودر آلومینا بهشیوه سینترینگ کسب خواهد شد؛ هرچند در سال ۱۴۰۰ مطالعاتتکمیلی آن ادامه خواهد یافت.

زارع تصریح کرد: با اجرای این ابرپروژه، ۵۰۰ هزار تن به ظرفیتتولید پودر آلومینا (۲ برابر ظرفیت فعلی) اضافه خواهد شد کهنیازمند صد‌ها میلیون دلار سرمایه گذاری است.

وی در خاتمه به اجرایی شدن اتوماسیون در امور شرکت اشارهکرد که در دستور کار بوده و به روند کار‌ها سرعت خواهد بخشید وافزود: آموزش نیروی انسانی، ارتقای ایمنی و اشتغال‌زایی جزواولویت‌های دیگر شرکت خواهد بود.

منبع: وبسایت خبری تحلیلی معادن ایران و جهان معدن 24

عناوین برگزیده