به گزارش میمتالز، غلام رضا سلیمانی، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری صدر تامین در اولین جلسه سفیران صادرات تاصیکو و شرکتهای تابعه در سال ۱۴۰۰، گفت: چشم انداز صادراتی مجموعه تاصیکو به همراه شرکتهای تابعه و وابسته اسفند ماه سال ۱۳۹۹ از سوی امور بین الملل تهیه و ابلاغ شده است. هدف از تهیه این چشم انداز حضور پایدار زنجیره ارزش محصول در بازار جهانی بوده و تمامی شرکتها ملزم به اجرای آن هستند.
وی ادامه داد: مدیران عامل، معاونین و مدیران بازرگانی و فروش بدانند که دنیا شعار توسعه صادرات را کنار گذاشته است و امروزه حضور پایدار در زنجیرههای جهانی ارزش اولویت شرکتهای برتر جهانی است.
سلیمانی اظهار داشت: شرکتها با توجه به چشم انداز ترسیم شده در هلدینگ موکلف هستند برنامه عملیاتی و مبتنی بر بازار محصول را برای تحقق اهداف صادراتی پیش بینی شده در برنامه ۱۴۰۰ خود تا پایان هفته اول اردیبهشت ماه سال جاری تهیه و به ستاد تاصیکو ارسال کنند.
وی بازارهای کشورهای آسیای شرقی و آسیای میانه را برای شرکتهای تاصیکو دست یافتنی خواند و بیان داشت: معاونین و مدیران بازرگانی شرکتها با توجه به نوع محصولات میتوانند حضور اثربخش در این مناطق را تجربه کنند و منابع ارزی به کشور وارد کنند. همچنین بازار کشورهای سوریه، عراق، ترکیه و حاشیه خلیج فارس با توجه به شرایط موجود قابل دسترس خواهد بود و هیج کوتاهی در این بخش قابل پذیریش نیست.
مدیرعامل تاصیکو به بحث صادرات خدمات فنی و مهندسی اشاره کرد و گفت: اقدامات قابل توجهی در این خصوص در شرکتهای تابعه انجام شده است. جوانان ما توانسته اند با بومی سازی خیلی از فناوری ها، قطعات و مواد اولیه که طی سالیان گذشته به کشور وارد شده است را در داخل تولید کنند؛ بنابراین امور بین الملل در ستاد تاصیکو و معاونین و مدیران بازرگانی در شرکتها در این خصوص نیز باید برنامه شرکت برای صدور خدمات فنی و مهندسی را تهیه و تا ۱۵ اردیبهشت به کمیته صادرات ارائه دهند.
وی در ادامه به تداوم موج شفافیت در تاصیکو اشاره کرد و بیان داشت: سهام داران حق دارند از تمامی اقدامات انجام گرفته در شرکتها آگاه باشند بنابراین معاونین و مدیران بازرگانی باید اطلاعات کامل حوزه بازرگانی خود را در سامانههای ارزیابی و سایت شرکت تا آخر اردیبهشت ماه سال جاری بارگذاری کنند.
وی به کاهش هزینههای ارزی جهت خرید مواد اولیه و قطعات اشاره کرد و گفت: شرکتها از امروز ملزم به همکاری کامل با شتابدهنده صدر فردا در راستای جایگزینی مواد و قطعات وارداتی هستند. همچنین تمامی لیستهای خریدهای خارجی باید در سایت شرکتها درج شود تا دیگر شرکتهای دانش بنیان با بهره گیری از توان داخلی، بومی سازی را در دستور کار خود قرار دهند.
سلیمانی ضمن انتقاد از عملکرد واحد فروش در برخی از شرکتهای تابعه، گفت: نیاز به بازنگری سیستم فروش در شرکتها یکی از اولویتهای کاری مدیران عامل به شمار میآید براین اساس تا ۱۰ اردیبهشت ماه بررسی سیستم فروش انجام و نتیجه برای ستاد تاصیکو ارسال شود. شرکتهای تاصیکو کالای باکیفیت را تولید و به بازار عرضه میکنند و این قابل قبول نیست که برخی وصول مطالبات بلند مدت را جایگزین فروش نقدی کرده اند.
وی حضور در بورس کالا را لازم خواند و بیان داشت: تا به امروز ۳ شرکت از مجموعه تاصیکو محصولات خود را به بورس کالا عرضه کرده اند. بورس کالا نماد شفافیت است و از این پس تمامی شرکتها باید روند عرضه از طریق بورس کالا را در دستور کار قرار دهند. ستاد تاصیکو نیز مسئول بررسی مجموعه اقدامات شرکتها خواهد بود و در صورت کوتاهی در انجام عرضه، اقدامات لازم انجام خواهد شد.